۰ نفر

مصرف شکر چه عوارضی دارد؟

۷ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹
کد خبر: 384183
مصرف شکر چه عوارضی دارد؟

در حال حاضر شکر بدترین ماده‌ای است که در رژیم غذایی مدرن وجود دارد. خیلی از ما با شنیدن نام انواع مواد مخدر و محرک، وحشت‌زده و نگران می‌شویم که نکند روزی همسرمان، فرزندمان یا یکی از اطرافیانمان به سمت این مواد کشیده شوند اما تقریبا هیچ کدام از ما، دغدغه‌ای برای مصرف بیشتر و بیشتر نمک و شکر نداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد،  این روزها نمک و شکر، جزو اعضای جدانشدنی سفره‌هـــای ما ایرانی‌ها شده‌اند. شکر با توجه به اینکه طعم فوق العاده ای دارد و همه از مزه شیرین آن لذت می‌بریم بیشتر از بقیه سلامت ما را به خطر می‌اندازد.با توجه به اهمیت موضوع در این باره با دکتر حمیده اخیانی، پزشک عمومی‌‌و متخصص تغذیه گفت و گو کرده است.

وی در اینباره می‌گوید : امروزه در دنیا شکر بسیار پرطرفدار و ارزان است اما در گذشته به عنوان یک کالای لوکس، تنها توسط اشراف مصرف می‌شد و به قدری کمیاب بود که به عنوان نوعی ادویه طبقه بندی می‌گردید. با افزایش کاشت و در نتیجه تولید انبوه شکر،قیمت آن پایین آمد و تقاضا برای شکر زیاد شد که باعث رونق بیشتر در تولید شکر گردید. به تدریج شکر برای قشر متوسط و سپس برای قشر کم درآمد جامعه،از یک ادویه لوکس و کمیاب به یک کالای اساسی تغییر کرد و از قرن نوزدهم میلادی در اختیار عموم اقشار جامعه قرار گرفت.

دکتر اخیانی در ادامه بیان کرد: آمارهای به دست آمده توسط محققان نشان می‌دهند امروزه با آنکه میزان مصرف چربی در رژیم غذایی روزانه افراد نسبت به گذشته کاهش داشته ولی تعداد افراد دچار چاقی مفرط افزایش قابل توجه یافته که یکی از دلایل مهم این تغییر، بالا رفتن میزان مصرف شکر در رژیم غذایی روزانه افراد است.

این پزشک عمومی‌علل مصرف زیاد شکر را اینگونه تشریح کرد : شکر تاثیر مشخص و سریعی در تحریک مرکز لذت در مغز انسان دارد و از همین روست که برای بسیاری از افراد، خوردن شکر و خوراکی‌های شیریــــن،بسـیار هوس انگیز است. از سوی دیگر امروزه

تولیدکنندگان مواد غذایی بسیاری در سراسر دنیا،برای سالم تر کردن محصولاتشان روغن را کم کرده و در عوض شکر را برای بهتر کردن مزه و بافت به محصول خود اضافه می‌کنند تا همچنان برای مصرف کننده خوشایند باشد.از شکر در صنایع غذایی به عنوان ماده نگهدارنده نیز استفاده می‌شود.به همین دلیل مصرف شکر و فرآورده‌های آن امروزه رو به افزایش و دوری از آن بسیار سخت است.

وی با بیان اینکه " مصرف زیاد شکر، نه تنها کالری بالا و بدون ارزش غذایی مفید در بدن انسان تولید می‌کند،بلکه سمی‌است"، به تشریح علت آن پرداخت و گفت :" ساکاروز" همان قند نیشکر یا چغندرقند است. شربت ذرت هم که در بخشی از صنایع غذایی دنیا به دلیل قیمت کمتر و شیرینی بیشتر به جای ساکاروز استفاده می‌شود، به همان میزان برای سلامت مضر است. با مصرف زیاد شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین،کبد مقادیر زیادی چربی تولید می‌کند که در درازمدت باعث بالا رفتن فشار خون، چاقی مفرط، کبد چرب،افزایش مقاومت سلول‌های بدن در برابر انسولین و سندرم متابولیک می‌شود و در صورت پیشرفت،ابتلا به دیابت نوع ٢ و سکته قلبی و مغزی را برای فرد در پی دارد.

دکتر اخیانی در پایان توصیه کرد : باید آگاهانه مصرف شکر و فرآورده‌های حاوی آن از قبیل شیرینی،شکلات و نوشابه را در رژیم غذایی روزانه خود به حداقل برسانیم و با اصلاح عادات غذایی نامطلوب مان،سهم بیشتری در سلامت خود داشته باشیم.