۰ نفر

با این روش‌ها از آلزایمر پیش‌گیری کنید

۳۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۳۴
کد خبر: 382323
با این روش‌ها از آلزایمر پیش‌گیری کنید

متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: با روش‌های پیشگیرانه نظیر تغذیه سالم، فعالیت ورزشی، ذهنی و خواندن قرآن و دعا؛ می‌توان از بروز آلزایمر جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، فرزاد اشرافی با اشاره به روش‌های پیشگیری از ابتلا به فراموشی یا آلزایمر اظهار داشت: حداقل ۱۵۰دقیقه ورزش و تمرین فیزیکی به صورت متناوب در پیشگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.

شاتوت و توت فرنگی از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می‌کند
وی انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی، پیاده‌روی، دویدن، ورزش‌های آبی، فعالیت‌هایی که در منزل انجام می‌شود مثل مرتب کردن وسایل و باغبانی را در کاهش، بروز و تشدید بیماری آلزایمر مورد تاکید قرار داد.
اشرافی ادامه داد: پیروی از یک رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف فست فودها و مصرف آنتی اکسیدان ها و میوه هایی مثل شاتوت، توت فرنگی و تمشک که رنگ دانه های قرمز دارند را در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر ضروری دانست.     
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که امروزه مطالعات علمی نشاندهنده اثرات مفید چای سبز بر سلامت بدن است، خاطرنشان کرد: یکی از فواید چای سبز، اثر آن در پیشگیری از آلزایمر است و طبق آخرین بررسی‌های دانشمندان، نوشیدن منظم چای سبز مغز را در برابر بروز و توسعه آلزایمر ایمن می‌کند.
اشرافی با بیان این که یادگیری زبان دوم مهارت‌های فکر کردن و چالاکی ذهنی را بالا می‌برد، گفت: افراد مسنی که دو زبان بلدند، اندوخته شناختی بالاتری دارند که موجب می‌شود با افزایش سن، کمتر به آلزایمر مبتلا شوند یا حتی فرآیند این بیماری در آن‌ها کند شود.

خواندن قرآن حافظه را تحکیم می کند
وی تاکید کرد: پژوهش‌ها نشان داده‌ است خواندن قرآن و دعاهای مذهبی و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی به تحکیم حافظه و کاهش سرعت پیری مغز و عدم ابتلا به آلزایمر منجر می‌شود.
این متخصص مغز و اعصاب میزان احتمال ابتلا به آلزایمر را از  سن ۶۰ سالگی به بعد حدود ۵ تا ۱۰ درصد و بعد از ۸۵ سالگی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دانست و  فراموشی، اختلال در توجه و تمرکز در محاسبات را  از جمله علایم شروع این بیماری معرفی کرد.
اشرافی ضرورت مراجعه به پزشک در بیماران مبتلا به آلزایمر را مورد تاکید قرار داد و گفت: داروهای فعلی آلزایمر به بهبود علائم اختلالات حافظه و تغییرات شناختی کمک می‌کنند.

بدبینی یکی از مشخصه‌های آلزایمر است
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره دیگر علائم بیماری آلزایمر افزود: علائم اولیه رفتاری همچون پرخاشگری‌، بی قراری و اضطراب، توهم و بدبینی است و این علائم در مراحل مختلف بیماری (خفیف، متوسط و شدید) و حتی گاهی قبل از شروع علائم بارز شناخت در بیمار آلزایمری دیده می‌شود.
اشرافی با بیان این که آلزایمر یک بیماری پیش‌رونده است، گفت: این بیماری منجر به از دست دادن مهارت‌های فکری و اجتماعی می‌شود، این تغییرات به اندازه‌ای شدید هستند که می‌توانند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهند و در صورتی که کنترل نشود، با گذر زمان و افزایش سن این بیماری سیر پیش رونده ای را طی می کند.
وی با اشاره به این که برای علائم روانی و رفتاری آلزایمر درمان‌های دارویی و غیر دارویی به کار می رود، توصیه کرد: خانواده ها به محض مشاهده علایم با مراجعه به پزشک، تشخیص به موقع و بهره‌مندی از داروهای مناسب در کاهش روند و علایم این بیماری تلاش کنند.

خانواده‌ها؛ فضایی ایمن برای مبتلایان مهیا کنند
 وی افزود: یکی از جنبه‌هایی که در مراحل پیشرفته این بیماری اهمیت دارد؛ نحوه برخورد و تعامل خانواده با این بیماران، پرهیز مبتلایان از انجام فعالیت های اقتصادی است.
ایجاد فضایی امن و حمایت کننده از سوی خانواده‌ها از دیگر مواردی بود که دکتر اشراقی لزوم توجه به آن را توصیه کرد و افزود: یکی از بخش‌های مهم درمان و کنترل بیماری آلزایمر، ایجاد شرایط مناسب زندگی سازگار با بیماری فرد و نیازهایش است. فعال بودن از نظر اجتماعی و ذهنی، شرکت در مهمانی‌ها، مسافرت و پیاده روی باعث می‌شود فرد رضایتمندی بیشتری از زندگی داشته باشد و در نهایت این اقدامات می‌تواند به حفظ عملکرد ذهنی بیمار کمک کند.