۰ نفر

فرم خوابیدن‌تان چقدر درست است؟

۲۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۵۹
کد خبر: 380859
فرم خوابیدن‌تان چقدر درست است؟

اگر به هر علتی به زانودرد دچار شده اید و شب، درد مزاحم خواب شماست یادتان باشد هنگام خوابیدن به پهلو، یک بالشتک نرم بین زانوها قرار دهید تا قسمت‌های داخلی هر دو زانو روی هم قرار نگیرد و التهاب مفصل تشدید نشود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، همچنین حواستان باشد خوابیدن با زانوهای خم، چه در وضعیت به پهلو خوابیده و چه در وضعیت طاقباز، فشار داخل مفصل زانو را بیشتر کرده و درد شما را تشدید می‌کند. خوابیدن با زانوهای خم باعث فشرده شدن استخوان کشکک به کندیل‌های انتهای استخوان ران می‌شود و التهاب مفصل زانو افزایش می‌یابد. بنابراین خوابیدن با زانوهایی که در حالت صاف بوده یا در درجات کمی از خم شدن قرار دارند، وضعیت راحت تر و آرام تری برای شما فراهم خواهد کرد. هنگام کمردرد، فیزیوتراپیست از شما می‌خواهد اگر به پشت می‌خوابید، یک بالش زیر زانوهایتان بگذارید تا قوس کمرتان روی تخت قرار بگیرد و با تشک حمایت شود.

در صورت به پهلو خوابیدن هم توصیه بر این است زانوها را خم کنید و یک بالش بین دو زانو قرار دهید. به این وضعیت، قرار گرفتن به حالت جنینی گویند. به این ترتیب با خم شدن زانوها، قوس کمر صاف تر می‌شود و فشار از روی مفاصل پشت ستون فقرات کمر برداشته می‌شود و شما احساس بهتر و آرام‌تری خواهید داشت. بالش بین زانوها هم مانع افتادن یک ران روی دیگری می‌شود و باعث هم سطح قرار گرفتن استخوان‌های لگن راست و چپ و عدم چرخش مهره‌های کمر هنگام خواب می‌شود.

اگر شانه درد مانع خواب راحت برای شما می‌شود و شب‌ها به محض دراز کشیدن سوزش سر شانه و درد تیرکشنده در بازو سراغ شما می‌آید، توصیه‌های متخصص فیزیوتراپی را جدی بگیرید. هنگام خوابیدن طاقباز، یک رول حوله یا بالشتک کوچک را زیر آرنج خود بگذارید تا اندام فوقانی شما نسبت به تنه در ارتفاع بالاتری قرار گیرد. این وضعیت کمک می‌کند که جریان خون به علت جاذبه به طرف تنه و قلب هدایت شده و از ایجاد تورم در اندام جلوگیری شود. عدم تحرک و گردش خون مناسب و تورم یکی از مهم‌ترین علل درد شبانه است. همچنین اگر به پهلو می‌خوابید، روی شانه سالم بخوابید و با دست مبتلا یک بالش را در بغل نگه دارید تا وزن این اندام بر بالش قرار بگیرد و به شانه وارد نشود. در التهابات و دردهای شدید و به‌دنبال جراحی‌های شانه هم از بیمار خواسته می‌شود که در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته با تکیه دادن پشت کتف به دیوار بخوابد.

این وضعیت مانع عقب رفتن کتف و تحت کشش قرار گرفتن بخش‌های جلوی شانه می‌شود که البته نباید این نحوه خوابیدن شب‌های متعددی تکرار شود و هرچه سریع‌تر باید با درمان‌های دارویی و فیزیوتراپی وضعیت بیمار از حالت حاد خارج شود. ادامه یافتن خوابیدن در حالت نشسته باعث فشار به ستون فقرات گردنی خواهد شد . درد بازو، ساعد و مچ همراه با مورمور و گزگز و سوزن سوزن شدن می‌تواند منشا گردنی داشته باشد. این علائم می‌توانند همراه با درد گردن گزارش شوند. در این صورت از بیمار می‌خواهیم در حالت به پشت خوابیده یک بالش نرم با چهار تا پنچ سانتی‌متر قطر را زیر سر و گردن بگذارد طوری که قوس گردن را کاملا حمایت کند.

در وضعیت به پهلو خوابیده باید دقت شود ارتفاع بالش به دو برابر افزایش یابد تا هنگام خوابیدن، سر در امتداد تنه قرار بگیرد و به یک سمت خم نشود. به‌طور کلی باید دقت شود تشک آن‌قدر نرم و انعطاف‌پذیر نباشد که هنگام خواب نواحی سنگین‌تر بدن مانند کمربند شانه‌ای و کمربند لگنی به داخل آن فرو برود و قوس‌های کمر و گردن هنگام خواب از بین بروند. عادت‌های بد خوابیدن در افراد مختلف هم باید شناسایی و اصلاح شود، چرا که همین عادت‌ها و وضعیت‌های بد هنگام خواب می‌تواند عامل بروز اختلالات مفصلی یا تشدیدکننده درد و التهاب ناشی از آنها شوند.