۰ نفر

به وقت کم‌خوابی با احتیاط آشپزی کنید!

۱۳ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۳۳
کد خبر: 378403
به وقت کم‌خوابی با احتیاط آشپزی کنید!

به تازگی نتایج مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شده است نشان می‌دهد، کم‌خوابیدن می‌تواند تصور ما را از یک غذای شیرین دلپذیر دچار تغییر سازد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در این مطالعه افراد در دو موقعیت، خواب کافی و کم‌خوابی، مورد سنجش قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد تا مواد غذایی مختلف را بچشند و میزان شیرینی آن و البته دلپذیر بودن طعم غذا را اعلام کنند.

 همچنین در این مطالعه از دو شیرین‌کننده شامل ساکاروز (آن چه در شکر وجود دارد) و سوکرالوز (نوعی شیرین‌کننده بدون کالری) استفاده شد تا تاثیر نوع شیرین‌کننده نیز ارزیابی شود.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد؛ تمایل افراد به مصرف مواد غذایی شیرین، فارغ از نوع شیرینی آن با کم‌خوابیدن افزایش می‌یابد اما تغییری در میزان درک میزان شیرینی موادغذایی رخ نمی دهد و افراد می‌توانند مشابه شرایط قبل میزان شیرینی مواد مختلف را تشخیص دهند.

  آیا این به آن معناست که قوه چشایی افراد بعد از یک شب بد خوابیدن باز هم قابل اعتماد است؟ جواب مجریان این مطالعه به این سوال، خیر است. چرا که در این مطالعه مشخص شد، تعریف دلپذیر بودن افراد از میزان شیرینی خوراکی‌ها با میزان خواب آن‌ها ارتباط دارد و کم خوابیدن باعث می‌شود تا افراد طعم‌های شیرین‌تر را دلپذیرتر رتبه‌بندی کنند.

بخشی از نتایج این مطالعه، تایید مطالعات قبلی مبتنی بر افزایش تمایل به مصرف مواد غذایی شیرین‌تر است اما بخش تازه و کاربردی آن برای ما شاید این باشد که وقتی دچار کم‌خوابی هستیم، باید هنگام آشپزی دقت بیشتری کنیم، چرا که احتمالا  غذاهای شیرین‌تر را خوشمزه تشخیص می دهیم و ممکن است نه فقط خودمان که دیگران را نیز در این شرایط وادار به مصرف مواد غذایی شیرین‌تر کنیم!