۰ نفر

پیشگیری از خار پاشنه با اصلاح سبک زندگی

۱۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱
کد خبر: 377616
پیشگیری از خار پاشنه با اصلاح سبک زندگی

یک روز خوب با یک صبح زیبا شروع می‌شود و هیچ چیز ناخوشایند‌تر از این نیست که در اولین دقایق یک صبح زیبا و در اولین قدم‌های یک روز جدید دردی آزار‌دهنده در پاشنه پا یک شروع رنج‌آور را برای ما به همراه بیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، خار پاشنه در واقع جسم سختی مانند خار نیست، یک التهاب است در لایه ضخیمی که در ناحیه کف پا کشیده شده است، این التهاب سبب جمع شدن یا ایجاد حالتی شبیه چین خوردگی در این بافت می‌شود و چون درعکس رادیولوژی زایده‌ای شبیه خار دیده می‌شود خار پاشنه نامیده می‌شود. بیماران مبتلا به خار پاشنه معمولا در اولین قدم‌ها پس از بیدار شدن از خواب درد دارند. این درد می‌تواند در ایستادن طولانی افزایش یابد. معمولا در لمس قسمت داخلی پاشنه درد احساس می‌شود و درد می‌تواند در یک پاشنه یا هر دو پا اتفاق بیفتد. تشخیص بیماری با معاینه بالینی و تایید با عکس ساده رادیوگرافی است. در کلینیک‌های درد بیماران ابتدا تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند. توصیه به استفاده از کفش مناسب و استفاده از پدهای مخصوص کنترل فشار در ناحیه پاشنه که در کفش قرار می‌گیرند اقدام اول در درمان این بیماری محسوب می‌شود.

بهتر است بیماران مبتلا به خار پاشنه به‌صورت طولانی از یک نوع کفش استفاده نکنند تا حتی‌الامکان نقاط فشار روی پاشنه تغییر کند. در صورتی که بیمار به درمان‌های اولیه پاسخ مناسبی نداد انجام شاک ویو که یک نوع اقدام فیزیوتراپی است، می‌تواند سبب بهبود بیماری شود. این کار معمولا چند جلسه انجام می‌شود و شاید در شروع درمان درد مقداری افزایش یابد. اقدام بعدی در درمان خار پاشنه تزریق استرویید است که این کار در کلینیک درد می‌تواند تحت مونیتور فلوروسکوپ برای افزایش دقت محل تزریق انجام شود.

استفاده از بریس‌هایی که مچ پا را در هنگام خواب در وضعیت 90 درجه نگه می‌دارد، می‌تواند از عود بیماری در بیمارانی که مقاوم به درمان هستند جلوگیری کند. انجام رادیوفرکونسی یکی از جدیدترین راهکارها در درمان خار پاشنه است که در حال حاضر در دست تحقیق و بررسی است. در این روش، درمان توسط پزشک فوق‌تخصص درد و در اتاق عمل کلینیک درد و به‌صورت سرپایی بدون نیاز به برش پوست انجام می‌شود.

اصلاح روش زندگی و پرهیز از ایستادن طولانی و استفاده از کفش مناسب مهم‌ترین اقدام در پیشگیری و درمان بیماری خار پاشنه است.