۰ نفر

این مخدر محبوب، عامل ایجاد سکته و سرطان است

۳۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۵۴
کد خبر: 375160
این مخدر محبوب، عامل ایجاد سکته و سرطان است

معاون تحقیقات وزارت بهداشت بروز سکته‌های مغزی و قلبی، سرطان‌ها و بیماری‌های گوارشی و ریوی را از جمله پیامدهای مصرف تریاک عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت امروز در سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد با اشاره به سابقه طولانی مصرف مواد مخدر در دنیا با بیان اینکه باید اعتیاد را یک بیماری تلقی کنیم، اظهار داشت: این موضوع را دنیا قبول کرده و فرد معتاد مانند یک فرد مریض است که باید درمان شود.

وی با اشاره به راهکارهای پیشگیرانه در حوزه اعتیاد گفت:‌مهمترین کار در ایجاد اشتغال و سرگرمی مثبت برای جوانان است. ضمن اینکه متاسفانه درمان مؤثری برای اعتیاد نداریم و اگر تحقیقات کافی در حوزه اعتیاد انجام شود باید منتظر باشیم که در آینده درمان‌های مؤثری در این خصوص داشته باشیم.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به انجام مطالعات صورت گرفته در طی 20 سال گذشته در شمال شرق کشور بیان داشت: این مطالعه بر روی 50 هزار نفر در 336 روستا انجام گرفته است که بر اساس آن 17 درصد افراد که معادل 8 هزار نفر بودند اعتیاد داشتند.

ملک‌زاده خاطرنشان کرد: در کل ایران میزان مصرف مواد مخدر به خصوص تریاک در سنین زیر 40 سال به شکلی است که 10 درصد افراد از تریاک مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به انجام مطالعه‌ دیگری در بین 50 هزار جوان بالای 18 سال افزود: بر اساس این مطالعه موضوع اعتیاد در این حوزه بسیار مهم است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت اضافه کرد: این موضوع و اعتقاد که تریاک برای سلامت مفید است متاسفانه در جامعه وجود دارد در حالیکه این مطلب کاملا غلط است.

ملک‌زاده با اشاره به آمار مرگ و میر بر اثر مصرف مواد مخدر در دنیا ابراز داشت: در آمریکا در 10 سال گذشته 300 هزار نفر به خاطر مصرف مواد مخدر از بین رفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود این میزان به 500 هزار نفر برسد.

وی گفت:‌همواره در شمال ایران سرطان مری، شیوع زیادی داشت و در جنوب این کشور نیز سرطان مثانه زیاد است که یکی از دلایل شیوع سرطان مری مصرف تریاک است چرا که تریاک یک ماده افیونی نیست بلکه یک عامل مهم در ایجاد بسیاری از بیماری‌هاست و رابطه جدی با بروز سرطان‌های گوارش، لوزالمعده و مثانه دارد.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت  با بیان اینکه بر اثر مطالعات انجام شده افرادی که تریاک مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های مزمن گوارشی، و قلب و عروق می‌شوند، گفت: افراد دیابتی که تریاک مصرف می‌کنند زودتر از بین می‌روند.

ملک‌زاده گفت:‌سکته‌های مغزی و قلبی، انواع سرطان‌ها بیماری‌های گوارشی و ریوی را از پیامدهای مصرف تریاک عنوان کرد.