۰ نفر

موادغذایی مضر برای فشارخون بالا

۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۲
کد خبر: 374641
موادغذایی مضر برای فشارخون بالا

فشارخون بالا یا همان پرفشاری خون باعث می‌شود قلب برای پمپاژخون به سراسر بدن سخت‌تر کار کند پس برای حفظ سلامت قلب باید مراقب باشیم تا فشارخونمان همیشه در محدوده‌ی سلامتی قرار داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، تاثیر انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم برای تثبیت فشارخون ثابت شده است؛ اما اگر نمی‌توانید هر روز زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهید باید رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و از خوردن انواع مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد قند یا نمک خودداری کنید. در ادامه به برخی از این مواد غذایی مضر برای افراد مبتلا به فشارخون بالا اشاره می‌کنیم.

لوبیاهای کنسرو شده

لوبیاهای کنسرو شده سرشار از سدیم و موادنگهدارنده هستند که موجب افزایش فشارخون می‌شوند؛ اما اگر چاره‌ای نداشتید و خواستید از آنها استفاده کنید، ابتدا لوبیاها را با کمی آب بشویید تا حداقل نمکی که روی آن چسبیده جدا شود. ولی بهترین کار این است که نخود لوبیای معمولی بخرید و خودتان در منزل آنها را بپزید و از مصرف این مواد غذایی کنسرو شده اجتناب کنید.

پنیر

پنیر بسیار خوشمزه است، همه این را می‌دانند؛ اما باید مقدار نمک موجود در انواع مختلف آن را در نظر داشته باشید: پنیر چدار حاوی 621 میلی‌گرم سدیم در گرم است، پنیر گودا 819 میلی‌گرم سدیم در هر گرم و این اعداد نشان می‌دهد که نمک زیادی در پنیرها وجود دارد.

آب‌نبات‌ها

آب‌نبات‌ها شیرین هستند؛ آن‌قدر شیرین که دلیل اصلی فشارخون بالا می‌باشند. آب‌نبات‌هایی که سرشار از شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند موجب افزایش وزن، بیماری‌های کلیوی و افزایش احتمال ابتلا به دیابت می‌شوند که در نهایت منجر به افزایش فشارخون می‌شوند. بدین ترتیب به هر قیمتی از آب‌نبات‌ها پرهیز کنید.

نوشابه‌های گازدار

درست مانند آب‌نبات، نوشیدن نوشابه نیز از ممنوعه‌های فشارخون است.این نوشیدنی‌ها بسیار اعتیادآورند و باعث می‌شوند هر روز میل و ولع‌تان به نوشیدنشان بیشتر شود. نوشابه‌ها سرشار از قند هستند و می‌توانند باعث افزایش فشارخون شوند. طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، این نوشیدنی‌ها باید در طول یک هفته 355 میلی‌لیتر یا کمتر مصرف شوند.

سس‌ها

از مصرف سس پنیر، سس‌های سالاد، سس مایونز و انواع دیگر سس‌ها خودداری کنید تا خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش دهید. بیشتر سس‌ها پر از سدیم هستند، مانند سس تند که 2643 میلی‌گرم سدیم در هر گرم و سس خردل که 1100 میلی‌گرم سدیم در هر گرم دارد.

گوشت قرمز

شاید فکر کنید گوشت‌قرمز حاوی مقدار زیادی پروتئین و دیگر مواد مغذی سالم باشد؛ اما باید بدانید که گوشت‌قرمز حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع نیز هست که می‌تواند منجر به گرفتگی عروق شود. اگر دوست دارید گوشت بخورید، سعی کنید ماهی یا مرغ را جایگزین آن کنید؛ اما اگر نمی‌توانید از خوردن گوشت‌قرمز اجتناب کنید، به حداکثر هفته‌ای یک‌بار خوردن آن اکتفا کنید.

گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده شامل سوسیس، هات‌داگ، گوشت دودی، سالامی یا هر نوع گوشتی است که فرآوری شده است. دلیل این ممنوعیت چیست؟ همه انواع ذکر شده حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. از خوردن هرگونه غذا و گوشت فرآوری شده خودداری کنید؛ زیرا این مواد غذایی علاوه بر سدیم حاوی چربی‌های اشباع شده و مواد نگهدارنده زیادی برای ماندگاری بیشتر هستند.

ترشی‌

ترشی‌ و شورها معمولا در ظروف شیشه‌ای سرشار از آب نمک نگهداری می‌شوند. وقتی سبزی‌ها و میوه‌های مختلف ‌ترشی در آب نمک غوطه‌ور باشند نمک را به خودشان جذب می‌کنند و فقط سطح بیرونی‌شان نیست که شور می‌شود بلکه بافت میوه و سبزی هم لبریز از نمک می‌شود و این یعنی دریافت زیادتر از نیاز بدن به سدیم و درنتیجه افزایش فشارخون.

غذاهای سرخ‌شده

مصرف غذاهای سرخ شده با افزایش فشارخون در ارتباط است. این امر در اثر سدیم بالا و چربی‌های ترانس جذب شده توسط غذای سرخ شده ایجاد می‌شود. بنابراین دفعه‌ی بعد وقتی می‌خواهید غذاهای سرخ شده مانند گوشت‌های سرخ شده یا دونات و پیراشکی بخورید، دوباره فکر کنید.

سیب‌زمینی سرخ‌کرده

طبق مطالعه‌ای که در بیمارستان‌های مختلف انجام شده مشخص شد مصرف مکرر سیب‌زمینی سرخ‌کرده منجر به خطر بیشتر فشارخون بالا می‌شود. این امر به‌دلیل طرز تهیه سیب‌زمینی سرخ شده است؛ زیرا سرخ‌کردن سیب‌زمینی در روغن زیاد و چند بار استفاده از آن باعث می‌شود سیب‌زمینی‌ها بیشتر در معرض همه‌ی چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع موجود در روغن‌ها قرار بگیرند و آنها را بیشتر جذب کنند.

بیسکویت‌های ترد

بیسکویت‌های ترد از آرد سفید ساخته شده‌اند که به کربوهیدرات‌هایی معروف هستند که به سرعت به قند تبدیل می‌شوند؛ اما این فقط دلیل ناسالم بودنشان برای افراد مبتلا به پرفشاری خون نیست. این نوع خوراکی‌ها معمولا به‌طور عمیق در روغن سرخ می‌شوند و چربی‌ها را درونشان جذب می‌کنند و علاوه‌بر این روی آنها نمک پاشیده می‌شود، به این معنی که هر کدام این خوراکی‌ها حاوی مقدار زیادی چربی و نمک و آرد سفید است که همگی برای فشارخون بالا مضر می‌باشند.

شیرینی‌ها

شیرینی‌ها، کیک‌ها و کلوچه‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست قند بالایی دارند؛ اما مضر بودن آنها برای فشارخونی‌ها فقط به‌دلیل محتوای شکر موجود در آنها نیست، بلکه میزان سدیمی که در هنگام تهیه شیرینی به آن اضافه می‌شود نیز بالاست. اگر می‌خواهید قند و فشارخونتان را در محدوده‌ی نرمال نگه دارید بهتر است از مصرف شیرینی‌ها خودداری کنید.

قند و شکر تصفیه‌شده

قند تصفیه شده همچنین عامل اصلی فشارخون بالا است. طبق مطالعه‌ای، مصرف زیاد قند تصفیه شده منجر به فشارخون بالا می‌شود. مصرف شکر در یکی از وعده‌های غذایی شاید موردی نداشته باشد؛ اما از مصرف روتین آن خودداری کنید؛ زیرا می‌تواند بسیار مشکل‌ساز شود.

سبزیجات کنسروشده

سبزیجات کنسرو شده ممکن است به‌نظر نرسد که حاوی نمک زیادی باشند، اما هستند. نمکی که در سبزیجات کنسرو شده استفاده می‌شود حاوی مقادیر زیادی سدیم است. در واقع نمک به‌عنوان ماده نگهدارنده این محصولات استفاده می‌شود برای همین مقدار آن زیاد است. به‌عنوان مثال، یک قوطی فلفل هالوپینو حاوی 1671 میلی‌گرم سدیم است.