۰ نفر

علت لرزش بدن چیست؟

۲۴ مرداد ۱۳۹۸، ۸:۴۵
کد خبر: 373715
علت لرزش بدن چیست؟

لرزش یکی از علل شایع مراجعه بیماران به متخصص مغز و اعصاب (نورولوژیست) است .خیلی از افراد گهگاه دچار لرزش دست می‌شوند که اغلب مشکل بزرگی نیست. اما لرزش دست‌ها همیشه باید مورد توجه شما باشد، زیرا ممکن است بیانگر مشکلی باشد که در سلامت جسمی‌و روحی‌تان وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آفتاب یزد، با توجه به اهمیت موضوع در اینباره با دکتر محمد روحانی ، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب ، فلوشیپ پارکینسون و اختلالات حرکتی وعضو هیئت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت وگوکرده است .

وی در اینباره می‌گوید :

لرزش ، شایع ترین اختلال حرکتی است که درافراد مشاهده می‌شود و تقریبا همه افراد درجاتی از لرزش را تجربه کرده اند به طور مثال لرزش فیزیولوژِی سر و دست در هنگام بروز هیجان.

دکترروحانی خاطرنشان کرد: یکی ازعوامل اصلی لرزش درافراد، بالا رفتن سن است.به گونه ای که بسیاری ازافراد مسن درجاتی از لرزش دست‌ها و در برخی موارد لرزش صدا را تجربه می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های مغزواعصاب اظهارکرد: لرزش وابسته به سن، اغلب جنبه ارثی دارد و در نسل‌های متفاوت یک خانواده می‌توان آن را مشاهده کرد البته درجات و ناحیه ای را که درگیر می‌کند در افراد ممکن است متفاوت باشد به طورمثال در فردی با بالا رفتن سن ، سرش به لرزش مبتلا می‌شود و فرد دیگر دستش دچار لرزش می‌شود .

وی بیان کرد : لرزش ارثی ممکن است در نسل‌های بعد در سنین پایین تر مشاهده شود به طور مثال فرد جوانی به دلیل لرزش به پزشک مراجعه کند در صورتی که پدر بزرگش دچارلرزش است.

دکترروحانی عنوان کرد : بسیاری از افراد وقتی دچار لرزش دست می‌شوند به اشتباه فکر می‌کنند که به بیماری پارکینسون مبتلا شده اند در صورتی که باید گفت اگر چه لرزش یکی ازعلایم شایع بیماری پارکینسون است اما هرلرزشی به دلیل ابتلا به این بیماری نیست .

این متخصص بیماری‌های مغزواعصاب ادامه داد : لرزش افرادمبتلا به پارکینسون بدین صورت است که این افراد غالبا در حالت استراحت دچار لرزش می‌شوند و به صورت یک طرفه و ناتقارن است در حالی که لرزش ارثی و وابسته به سن در حالت انجام کار و خصوصا در هنگام انجام کارهای ظریف مانند اصلاح صورت ، نوشیدن آب و سوپ خوردن بیشتر لرزش دست مشاهده می‌شود .

وی تاکید کرد : نکته بسیار مهم جهت افتراق دادن بین لرزش وابسته به سن و بیماری پارکینسون این است که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون حرکات کندی ممکن است در صورت ، دست یا پا از خود نشان دهند ولی در بیماران مبتلا به لرزش ارثی و وابسته به سن این حرکات مشاهده نمی‌شود .

دکترروحانی ابراز داشت : لرزش ارثی یا وابسته به سن اغلب خوش خیم هستند به گونه ای که در انجام کارهای روزمره خللی ایجاد نمی‌کنند و فقط در موقع هیجان لرزش شان بیشتر می‌شود و نیازی به درمان دارویی و مراجعه به پزشک ندارند .

این متخصص عنوان کرد : در مواقع بسیار اندکی ممکن است لرزش در افراد مسن ، شدید شود و فرد را درانجام امورروزمره مانند نوشتن، نوشیدن آب دچار مشکل نماید. که در این مواقع باید به پزشک مراجعه شود .

وی اظهار کرد : در مواقعی که لرزش ، تداخل درانجام امور روزمره ایجاد نماید با مراجعه به پزشک در مرحله ابتدایی دارو درمانی توصیه می‌شود ولی در برخی مواقع که به وسیله دارو درمانی ، فرد بهبود نیابد ممکن است نیاز به جراحی باشد .

دکترروحانی بیان کرد : مهمترین درمان جراحی برای افراد مبتلا به لرزش ، کاشت الکترود در هسته‌های عمقی مغز می‌باشد که در حال حاضر در داخل کشوربا بهترین امکانات این عمل انجام می‌شود .

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در پایان گفت : علی رغم شیوع بالای لرزش در جامعه بیشتر آنها از نوع ارثی و وابسته به سن است و نیازی به درمان و جراحی نیست و خللی در انجام امور روزمره فرد ایجاد نمی‌کند .