۰ نفر

عوامل ابتلا به آب مروارید را بشناسید

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۱۸
کد خبر: 369370
عوامل ابتلا به آب مروارید را بشناسید

یک چشم‌پزشک عوامل ابتلا به آب مروارید را برشمرد و گفت:‌ آب مروارید در مراحل ابتدایی خود باعث کوری نمی‌شود و پس از آن هم تا مدتی قابل برگشت است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بهروز خسروی جراح و متخصص چشم پزشکی گفت: آب مروارید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشم محسوب می‌شود که برخلاف تصور عموم که باور دارند تنها افراد مسن دچار این عارضه می‌شوند باید اذعان داشت که تمامی گروه‌های سنی از جمله کودکان، جوانان و میانسالان نیز در معرض ابتلاء به آب مروارید هستند. حتی نوزادان هم گاه در بدو تولد آب مروارید دارند که در صورت تشخیص داده نشدن و درمان نشدن می‌تواند برای همیشه باعث تنبلی چشم شود.

وی تصریح کرد: سابقه خانوادگی ابتلاء به آب مروارید، بیماری قند و دیابت، ضربه به چشم، مصرف طولانی داروی کورتن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، سابقه جراحی چشم و البته افزایش سن مجموعه عواملی هستند که باعث ابتلاء به آب مروارید می‌شود، درواقع آب مروارید زمانی رخ می‌دهد که لنز داخل چشم انسان‌ها که مثل منشور وظیفه فوکوس کردن نور روی شبکیه را دارد به دلایلی دچار تغییراتی در پروتئین‌های تشکیل دهنده خود شده و در نتیجه کدر می‌شود این کدورت که نور را به خوبی از خود عبور نمی‌دهد باعث تاری دید می‌شود.

خسروی ادامه داد: آب مروارید برعکس آب سیاه که تا مراحل آخر بی علامت است در همان مراحل ابتدایی خود را به شکل تاری نشان می‌دهد که البته چون انسان با دو چشم به محیط پیرامون خود نگاه می‌کند اغلب به دلیل کم دقتی این عارضه با تأخیر شناسایی می‌شود.

وی با بیان اینکه باورهای غلط بسیاری در خصوص آب مروارید در جامعه وجود دارد افزود: آب مروارید در مراحل ابتدایی خود باعث کوری نمی‌شود بلکه اگر به مراحل انتهایی برسد و بیمار به آن توجه نکرده و مراجعه نکند ابتدا باعث کوری قابل برگشت و در صورت تأخیر بیشتر در مراجعه با تبدیل شدن به آب سیاه باعث کوری غیر قابل برگشت می‌شود.

خسروی گفت: برخی موارد آب مروارید ارثی است ولی علت اصلی آن افزایش سن است که باعث می‌شود همه افراد در معرض ابتلاء به آن باشند، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود افراد سالخورده به صورت دوره‌ای معاینات چشم را انجام دهند.

این جراح چشم اضافه کرد: وقتی تاری دید ناشی از آب مروارید باعث اختلال در عملکرد فرد شود نیاز به جراحی است مثلاً یک راننده که نیاز به دید دقیق دارد از یک خانم خانه دار که خیلی هم تلویزیون نگاه نمی‌کند معمولاً زودتر نیاز به عمل پیدا می‌کند چرا که عملکرد آن زودتر مختل می‌شود.

وی ابراز کرد: در بیشتر موارد، جراحی آب مروارید اورژانسی نیست یعنی اینطور نیست که تا فردی دچار آب مروارید شد همان فردا نیازمند جراحی باشد بلکه جراح چشم با بررسی شدت آب مروارید، بالا رفتن یا نرفتن فشار چشم ناشی از آب مروارید، سن فرد، شغل، میزان اختلال در عملکرد و فاکتورهای دیگر تصمیم به جراحی می‌گیرد.

بهروز خسروی خاطرنشان کرد: افراد با بالا رفتن سن خود باید تحت نظر جراحان و متخصصان چشم باشند و در مورد آب مروارید و دیگر مشکلات چشمی به حرف هیچکس جز جراحان و متخصصان چشم توجه نکنند و حتی چون نظر برخی چشم پزشکان در مورد زمان جراحی آب مروارید با یکدیگر متفاوت است افراد مبتلا به آب مروارید جز موارد نادر اورژانسی که آب مروارید به آب سیاه تبدیل شده، می‌توانند نظر چشم پزشک دیگری را نیز در مورد جراحی خود جویا شوند.