۰ نفر

دمنوش‌هایی که به کبد آسیب می‌زند

۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰:۱۹
کد خبر: 369050
دمنوش‌هایی که به کبد آسیب می‌زند

مردم فکر می‌کنند که داروهای گیاهی و عرقیات مانند گل گاوزبان، کاسنی و چای سبز عوارضی ندارد در حالیکه مصرف آنها کبد را خراب می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، امیرعلی انوشیروانی با بیان اینکه مردم نباید خوددرمانی کنند، افزود: افراد برای مصرف داروها و عرقیات گیاهی باید با متخصص گوارش و کبد در صورت داشتن بیماری کبدی مشورت کنند.

انوشیروانی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به یکی از هپاتیت‌های B و C بوده و در کشورمان نیز ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

وی اضافه کرد: اکنون بیش از ۹۵ درصد این بیماران با مصرف یک قرص در روز و در یک دوره سه ماهه بیماری‌شان برطرف می‌شود.  

انوشیروانی ادامه داد: هپاتیت C موجب ایجاد سیروز کبدی و سرطان کبد می‌شود و در گذشته شایع‌ترین علت پیوند کلیه، هپاتیت ویروسی بود. در مورد هپاتیت B نیز اکنون با واکسیناسیون شدن افراد، این نوع هپاتیت مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی تاکید کرد: امروزه‌ درمان هپاتیت C با داروهای جدید امکانپذیر است و شعار روز جهانی هپاتیت پیدا کردن میلیون‌ها مبتلا به هپاتیت ویروسی و کسانی هستند که از این بیماری خود اطلاع ندارند.  

وی با بیان اینکه در ایران ۳۲ درصد هپاتیت‌های ویروسی شناسایی شده‌اند، اظهار داشت: تنها سه درصد این افراد درمان لازم را دریافت کرده‌اند.

هپاتیت B شایع ترین علت بیماری های کبدی

مهدی صابری‌ فیروزی عضو کمیته علمی شبکه هپاتیت نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود و گفت: هپاتیت B مهم‌ترین علت بیماری کبدی در کشور است.  

وی افزود: در دنیا حدود ۸۰۰ هزار نفر در سال به دلیل ابتلا به هپاتیت B و بروز سرطان کبد و نارسایی کبدی جان خود را از دست می‌دهند در حالیکه اغلب این افراد نمی‌دانند که دچار چنین عفونتی شده‌اند و این بیماری بدون علامت است.  

صابری ادامه داد: ابتلا به بیماری هپاتیت B از طریق سوزن آلوده در آرایشگاه‌ها و مطب‌های دندانپزشکی نیز انتقال پیدا می‌کند  و افرادی که ایمنی در بدنشان وجود نداشته باشد عفونت را می‌گیرند.

وی، مهم ترین راه برای مقابله با این ویروس را واکسیناسیون دانست و گفت: واکسیناسیون  تا ۹۸ درصد در درمان مؤثر است به شکلی که اگر سه دوز واکسن به افراد تزریق کنیم فرد ایمنی لازم را به طور کامل پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه از سال ۷۲ تمام نوزادان،  واکسینه شده‌اند، افزود: در حال حاضر میزان شیوع هپاتیت B بسیار کم شده اما در سنین بیش از ۳۵ سال ممکن است سه درصد این سنین عفونت مربوطه را داشته باشند.

شاهین مرآت عضو دیگر کمیته ملی شبکه هپاتیت نیز گفت: اکنون وضعیت بهداشتی کشور در زمینه هپاتیت خوب شده است.