۰ نفر

از قضا، با غذا مریض نشویم!

۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۰۴
کد خبر: 368768
از قضا، با غذا مریض نشویم!

بعضی‌ها صبر می‌کنند امتحانات بچه‌ها تمام شود تا سفر بروند. بعضی‌ها بیشتر صبر می‌کنند تا گرمای تیر هم رد شود و بعضی‌ها هم کلا سفر را به شهریور موکول می‌کنند که هوا در اغلب شهرهای کشورمان خنک‌تر شده است.

خلاصه این‌که با وجود گران شدن بلیت همه وسایل نقلیه سفری و قیمت هتل‌ها؛ اما باز هم هستند آنهایی که کمی از خرج‌های دیگر درز می‌گیرند تا به سفر برسند. یکی از بخش‌های مهم سفر، طبیعتا تغذیه و رعایت نکته‌های بهداشتی است؛ از دو نظر. نخست این‌که همه دوست داریم خوراکی‌های خاص هر شهر یا کشوری را امتحان کنیم و دوم این‌که باید با تغذیه مناسب و بهداشتی، سلامت بمانیم تا سفر خوشی داشته باشیم. به همه این دلایل، درباره سفر و بهداشت تغذیه‌ای آن با دکتر فرزاد شیدفر، دکترای تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران صحبت کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، «ممکن است غذای مقصد مناسب یا مطابق ذائقه شما نباشد. بنابراین حداقل برای یک روز، غذا همراه داشته باشید.» دکتر شیدفر پس از این توضیح ادامه می‌دهد: ساندویچ‌های خانگی بهترین انتخاب هستند، اما درباره آنها باید مواردی را رعایت کنید. نخست این‌که از ماده اولیه‌ای که خیلی زود فاسد می‌شود، استفاده نکنید. دوم این‌که خوراکی‌ها نباید در معرض گرما قرار گیرند. دمای بالا فسادپذیری غذاها را تسریع می‌کند.

او ادامه می‌دهد: درطول سفر، یکی از نکته‌ها، تنظیم دمای مناسب برای جلوگیری از فساد موادغذایی است. بهترین راهکار استفاده از کلمن و نگهداری همه خوراکی‌ها داخل آن است.

برای این منظور استفاده از یخ یا کیسه‌های سرماساز مناسب است. برای این‌که دمای داخل کلمن همیشه سرد بماند، کلمن را بررسی کنید و درصورت آب شدن یخ یا تغییر وضعیت کیسه‌های سرماساز به کلمن یخ اضافه کرده یا کیسه‌های یخ‌ساز را تعویض کنید. یک‌بار یخ‌گذاری داخل کلمن کافی نیست؛ به‌ویژه اگر مسیر سفر طولانی باشد.

از کنسروها کمک بگیرید

«بهتر است غذاهای پخته شده برای مسیر سفر، پروتئین کمی داشته باشد.» این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: کنسروها یکی از بهترین خوراکی‌ها برای مسیر سفر یا حتی مقصد هستند؛ به‌ویژه اگر به شهر یا کشوری سفر می‌کنید که از وضعیت غذایی و ذائقه مردم آن مکان، اطلاع کمتری دارید. دکتر شیدفر درباره مصرف کنسروها می‌گوید: نکته نخست این‌که حتما باید کنسرو، 20 دقیقه داخل آب بجوشد. این نکته به‌ویژه برای کنسروهای حاوی گوشت، ماهی، سبزیجات و لوبیا ضروری است. نکته دوم این‌که، اگر از کنسروی مقداری باقی ماند، نباید آن را نگه داشت. باقی‌مانده آن باید دور ریخته شود. به این دلیل که مواد داخل کنسرو یک‌بار حرارت دیده‌اند و نباید نگهداری شوند. او اضافه می‌کند: هر نوع خوراکی پخته‌ای که دارید، باید ضمن این‌که در دمای خنک نگهداری شود؛ حداکثر تا سه ساعت خورده شود، به عقیده این استاد دانشگاه، در مصرف انواع ماهی و دیگر غذاهای دریایی باید دقیق بود. این نکته چه در داخل کشور و چه خارج از مرزها، ضروری است.

بین راه غذا نخورید

«حتما در مسیر سفر استراحت کرده و خوراکی بخورید؛ اما در رستوران‌های بین راهی که از کیفیت غذا و رعایت بهداشت آن مطمئن نیستید، غذا نخورید». دکتر شیدفر ادامه می‌دهد: باید از کیفیت خوراکی‌های ارائه شده در رستوران مطمئن باشید، اما با این حال، توصیه اکید بر این است که از سبزی و سالادهای ارائه شده در این رستوران‌ها استفاده نکنید؛ فقط غذای پخته‌شده، همراه با نوشیدنی یا ماست بسته‌بندی‌شده استفاده‌کنید.

به رایج‌ترین مشکل  دچار نشوید!

اگر خدایی‌ناکرده برای یک بار هم که شده به اسهال مسافرتی دچار شده باشید، می‌دانید درباره چه مشکل بزرگی صحبت می‌کنیم. بیمار شدن در سفر، قطعا خوشایند نیست. دکتر فرزاد شیدفر درباره بیماری رایج سفر یعنی اسهال مسافرتی،‌ به‌ویژه در فصل تابستان، می‌گوید: اسهال مسافرتی یکی از رایج‌ترین و البته آزاردهنده‌ترین مشکلات در طول سفر است. این بیماری معمولا در فصل تابستان رایج‌تر بوده و اغلب هم افرادی که از مناطقی با سطح بهداشتی بالا به مناطقی با سطح بهداشتی پایین سفر می‌کنند دچار آن می‌شوند. او ادامه می‌دهد: آلودگی خوراکی‌ها به‌ویژه سبزیجات به عامل بیماری‌زایE.Coli  یا اِشِرشیاکلی، علت ابتلا به این بیماری است.

دکتر شیدفر درباره دیگر عوامل بیماری زای سفر می‌گوید: آلودگی شیرینی‌های خامه‌ای به باکتری اشرشیاکلی، استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه و اصطلاحا خام یا محلی از دیگر دلایل ابتلای مسافران به بیماری است. بنابراین باید از خوردن سبزی، سالاد و لبنیات غیرپاستوریزه در مسیر سفر یا مقصد خودداری کرده و فقط سبزی و سالاد خانگی یا لبنیات پاستوریزه استفاده کرد. علاوه بر این، بهتر است در مقصد از خوردن شیرینی و کیک خامه‌ای، دسرهای چرب و... خودداری کنید.

به آب دقت کنید

یکی دیگر از عوامل بیماری‌زا، نوشیدن آب آلوده است. دکتر فرزاد شیدفر در این باره توضیح می‌دهد: آب آشامیدنی سالم همراه‌تان داشته باشید و از نوشیدن آب‌هایی که به سلامت آنها اطمینان ندارید، خودداری کنید. آب باقیمانده از یخی که داخل کلمن آب شده، قابل خوردن نیست. به این دلیل که به سلامت آبی که از آن قالب‌های بزرگ یخ را درست می‌کنند، اطمینانی نیست. او اضافه می‌کند: در پارک‌ها، مناطق اقامتی بین جاده‌ای و هر نقطه در مسیر سفر، بهتر است از آب ننوشیده و فقط از آبی که همراه آورده‌اید یا به شکل بطری آب معدنی خریداری کرده‌اید، استفاده کنید.

«پیش از خرید هر خوراکی یا رفتن به هر رستورانی، به تاریخ تولید و انقضا و پروانه بهداشتی رستوران موردنظر توجه کنید.»