۰ نفر

این داروی پرمصرف موجب نازایی مردان می‌شود

۲۸ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۰
کد خبر: 367541
این داروی پرمصرف موجب نازایی مردان می‌شود

نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: داروی آنابولیک که این روزها در باشگاه های ورزشی مردان جوان استفاده می کنند و مورد تبلیغ است، باعث نازایی می شود براین اساس به هموطنان هشدار می دهیم به این تبلیغات توجهی نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید علی فاطمی افزود: مصرف داروی هورمونی آنابولیک باعث تحلیل غدد جنسی مردان می شود و متاسفانه این دارو توسط مربیان باشگاه های ورزشی برای پرورش اندام تجویز می شود که علاوه بر نازایی، باعث بروز بیماری های مختلف نیز می شود.

وی اظهار داشت: نوسانات خلق، افسردگی، بی قراری، افزایش اشتها، خستگی، افزیش فشارخون، سکته، عوارض قلبی و بی خوابی از عوارض مصرف این داروی هورمونی است، توصیه می شود افرادی که به طور منظم و طولانی مدت از این داروها استفاده کرده اند، تحت نظارت پزشک، مشاور و با حمایت خانواده مصرف آنها را کنار بگذارند.

این داروساز ادامه داد: یکی دیگر از داروهایی که گاهی ورزشکاران به طور غیر قانونی برای ارتقای عملکرد ورزشی خود مصرف می کنند، هورمون رشد است که در کنار داروی آنابولیک استفاده می شود، استفاده از این دارو برای مصارف غیر درمانی می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی زیادی شود.

فاطمی تصریح کرد: استفاده از هورمون رشد موجب ایجاد عوارضی مثل درد مفاصل و ماهیجه ها، ایجاد تورم در مفاصل و سایر بخش های بدن به علت افزایش تولید مایعات بین بافتی و همچنین افزایش کلسترول خون می شود.

به گفته وی، ورزشکاران باید به این نکته توجه داشته باشند که توزیع و خرید هرگونه دارو و مکمل های ورزشی در باشگاه و ورزشگاه ها، غیر قانونیاست و خرید این اقلام باید از داروخانه و تحت نظر دکتر داروساز انجام شود.