۰ نفر

بی‌تحرکی از دلایل اصلی چاقی

۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۷:۲۰
کد خبر: 366774
بی‌تحرکی از دلایل اصلی چاقی

مسئول تغذیه هیأت پزشکی ورزشی خوزستان گفت: اگرچه معضل چاقی ژنتیکی است اما عدم فعالیت بدنی و تغذیه نادرست از دلایل اصلی چاقی محسوب می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ‌چیترا ایرانپور  با اشاره به برگزاری همایش چاقی و بیماری‌های مربوطه که توسط هیأت پزشکی ورزشی استان برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش در خصوص علل چاقی در گروه‌های سنی مختلف و به ویژه بانوان صحبت شد. چاقی در حال حاضر بین گروه‌های سنی مختلف شایع شده است و برخلاف این که اطلاع رسانی‌هایی در خصوص چگونگی پیشگیری از چاقی صورت می‌گیرد اما افراد توجه لازم به این موضوع را ندارند.

وی با بیان این که چاقی می‌تواند بیماری‌هایی چون بیماری کبدی و قلبی را در بر داشته باشد، گفت: ریشه مشکل چاقی مربوط به غذاهایی است که افراد مصرف می‌کنند و بهتر است بگویم نحوه غذا خوردن نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است. تغذیه افراد هر روز بدتر می‌شود و مردم به سمت غذاهای آماده روی آورده‌اند که این غذاها از نظر تغذیه‌ای فقیر هستند، ضمن این که کالری زیادی دارند و کنترلی هم روی کیفیت چنین غذاهایی نیست.

مسئول تغذیه هیأت پزشکی ورزشی خوزستان افزود: همچنین افراد به سمت مصرف نوشیدنی‌های شیرین روی آورده‌اند و با توجه به این که مردم خوزستان در منطقه گرم کشور هستند، طبیعتاً مردم به جای این که مصرف آب خود را بیشتر کنند، از نوشیدنی‌های شیرین بیشتر استفاده می‌کنند. حتی زمانی که به آن‌ها توصیه می‌کنیم که بیشتر آب بنوشند، به این موضوع توجه ندارند و می‌گویند علاقه مند به استفاده از نوشیدنی‌های شیرین هستیم. طبیعتاً این نوشیدنی‌ها حاوی قند فراوان هستند. پس تنها غذاهای چرب عامل چاقی نیستند و این نوشیدنی‌ها نیز در چاق شدن افراد تاثیرگذارند.

وی با بیان این که علاوه بر تغذیه نامناسب، عدم فعالیت ورزشی از دیگر دلایل اصلی چاقی در افراد محسوب می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه در خوزستان به دلیل گرما و همچنین نبود فضای ورزشی مناسب، افراد و به ویژه بانوان به راحتی نمی‌توانند به فعالیت ورزشی بپردازند، در حالی که وجود پارک‌هایی ویژه فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به اقشار مختلف مردم در پیشگیری از چاقی کمک کند.

ایرانپور بیان کرد: باید موضوع چاقی به صورت جدی پیگیری شود و اهمیت تحرک بدنی به افراد گوشزد شود. به طور مثال می‌توان برای افراد شاغل در طول روز ۱۵ دقیقه فعالیت ورزشی در نظر گرفته شود تا به مرور به انجام فعالیت ورزشی عادت کنند. پس باید به مردم یاد داده شود که تحرک ورزشی عاملی است که می‌تواند از بروز چاقی جلوگیری کند. درست است که معضل چاقی ژنتیکی محسوب می‌شود، اما عدم فعالیت بدنی و تغذیه نادرست از دلایل اصلی این چاقی محسوب می‌شود.