۰ نفر

فشار‌های عصبی با جسم شما چه می‌کند؟

۹ تیر ۱۳۹۸، ۱:۴۴
کد خبر: 363252
فشار‌های عصبی با جسم شما چه می‌کند؟

متخصصان می‌گویند: هرگونه اختلال که موجب بر هم زدن سلامت روانی و آرامش جسمی افراد شود، استرس نام دارد و این اختلال زمانی رخ می‌دهد که بدن باید کار‌هایی بیش از حد توانایی خود انجام دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، همه می‌دانند که فشار عصبی و عوارض بعد از آن می‌تواند چه بلا‌هایی بر بدن انسان بیاورد. در بدترین حالت آن فرد دچار ایست قلبی و گاهی ایست مغزی و فلجی می‌شود، اما این تمام ماجرا نیست. گاهی شما چنان نا محسوس تحت  فشار عصبی  هستید که اصلا متوجه عوارض ساده ان نمی‌شوید. نادیده گرفتن این اتفاقات به ظاهر کوچک می‌تواند عواقب بد و ناگهانی داشته باشد. پس بهتر است آنچه را که فشار عصبی و استرس بر سر شما می‌آورد بدانید و اگر بیش سه مورد از این‌ها را در خود دیدید سریعتر برای درمان این فشار‌ها اقدام کنید.
ما در اینجا به چند حالت جسمی که از عوارض  فشار‌های عصبی  است اشاره می‌کنیم.
استرس چیست؟
متخصصان می‌گویند: هرگونه اختلال که موجب بر هم زدن سلامت روانی و آرامش جسمی افراد شود، استرس نام دارد و این اختلال زمانی رخ می‌دهد که بدن باید کار‌هایی بیش از حد توانایی خود انجام دهد. در هنگام خطر و تهدید، انسان واکنشی نشان می‌دهد که  مؤسسه علمی فرانکلین  به آن «جهش متابولیک» می‌گوید. در این فرایند آدرنالین و کورتیزول ترشح می‌شود؛ فشار خون، ضربان قلب و تنفس بالا می‌رود و گلوکوز در خون آزاد و آماده تبدیل شدن به انرژی می‌شود؛ فرایند گوارش، تولید مثل و سیستم ایمنی تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ جریان خون در پوست کاهش یافته و آستانه تحمل درد افزایش می‌یابد. برخی  نشانه‌های ناشی از استرس  به شرح زیر است.
سردرد
یکی از نشانه‌های استرس سردرد‌های مکرر است. کارشناسان می‌گویند که استرس در افراد اغلب به ایجاد سرددر‌های تنشی منجر می‌شود. این سردرد‌ها هنگامی رخ می‌دهند که تنش در عضلات قسمت بالایی پشت و گردن زیاد باشد. نتیجه نهایی آن انقباض عضلات پوست سر و سردرد‌های شدید است.
از طرف دیگر اضطراب دائمی می‌تواند به سردرد‌های میگرنی دردناک منجر شود که رهایی از آن‌ها دشوار است و برای چند ساعت یا حتی چند روز زمان می برد. برای کاهش سردرد‌های تنشی، پزشکان معمولا بیماران را به حضور در فعالیت‌های آرامش بخش مثل دریافت ماساژ یا حمام گرم تشویق می‌کنند.
در تحقیقات جدید رابطه ای بین شدت درد‌هایی مثل  سردرد ، درد مفاصل و درد‌های عضلانی با استرس شدید اثبات شده است. محققان معتقدند که  استرس ، درد ناشی از التهاب مفاصل و حتی کمردرد را تشدید می‌کند. در محیط کار هم استرسِ کاری در تشدید کمردرد و بروز سردرد‌های تنشی تأثیر دارد.
ناراحتی‌های روحی
افسردگی شایع‌ترین و شناخته شده‌ترین بیماری روحی در عصر حاضر است. در موارد گوناگون جسمی تاثیرات زیاد بر روح و روان افراد باقی می‌ماند. جالب است بدانید که یکی از اثرات مخرب  استرس  بر بدن دچار شدن به افسردگی است. دلیل آن این است که استرس مداوم می‌تواند باعث اجیاد احساس خشم، افسردگی، یا حتی ناامیدی در افراد شود.

با گذشت زمان، فرد قادر به تصمیم گیری درست نبوده و درباره هر مساله‌ای چه در زمینه حرفه‌ای و چه شخصی به شدت نگران می‌شود. در نهایت، این فشار‌ها می‌تواند زمینه‌های احساس فرسودگی و ناتوانی را ایجاد کند و این شرایط روابط شخصی و حرفه‌ای فرد را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار می‌دهد.
اگر چنین حالت‌هایی در خود مشاهده کردید سریعا خود را درگیر فعالیت‌های ذهنی مثل مدیتیشن و یوگا کنید. اصلا اجازهه ندهید فشار روانی برای شما ایجاد یک افسردگی مزمن  بکند.
چین و چروک پوست
در ابتدا خیلی تاثیر استرس بر پوست صورت مشخص نیست، اما به مرور زمان خواهید دید که استرس باعث می‌شود که پوست محافظ طبیعی خود را از دست بدهد و در برابر عوامل محرک و عوامل عفونت زا آسیب پذیر شود بنابراین خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و زمینه برای بروز چین و چروک در مناطقی مانند صورت، گردن و یا دست‌ها فراهم می‌شود. این چین و چروک‌ها زودتر از موعد سنی شما رخ می‌دهند و به ان چین و چروک زودهنگام میگویند.
اضافه وزن و مشکلات سوخت وساز
دلیل اینکه استرس مزمن باعث مشکلات متعدد گوارشی می‌شود؛ این است که در طول پاسخ بدن به استرس از فعالیت‌های گوارشی به شدت کاسته می‌شود. نفخ، درد‌های شکمی، یبوست، اسهال، تُرش کردن و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر از نشانه‌هایی هستند که به شما می‌گویند دچار  استرس  مزمن هستید و آن را جدی بگیرید. دقت کردید برخی افراد در زمان استرس به دنبال غذا خوردن هستند؟ دلیل ان دقیقا همین اتفاق است. در این موارد اغلب تمایل به مصرف مواد غذایی ناسالم و سرشار از قند، چربی، و کالری وجود دارد.
استرس می‌تواند اثری مخرب روی سوخت و ساز بدن داشته باشد، باعث ذخیره چربی در بدن شود که خود عاملی برای تشدید اضطراب است. دنبال کردن یک سبک زندگی فعال می‌تواند با مشغول نگه داشتن ذهن و بدن، سوزاندن کالری‌های اضافی و بازگرداندن اعتماد به نفس در حل این مشکل کمک کند.
فشار خون
یکی از آشناترین تاثیرات استرس بر بدن فشار خون بالاست. عواملی که باعث می‌شوند فشار خون متغییر شود بیشتر ریشه‌های عصبی دارند. هورمون‌های استرس می‌توانند فعالیت قلب را افزایش دهند و با گذشت زمان این شرایط می‌تواند به تنگی عروق منجر شود. اگر به دنبال رفع این مشکل نباشید فشار خون بالا می‌تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود که هر دو می‌توانند مرگبار باشند. یکی از علامت‌هایی که باید جدی بگیرید درد‌های مداوم در سینه است در این شرایط سریعا با یک پزشک صحبت کرده و در پی روش‌هایی برای کاهش استرس خود باشید.
ریزش مو
وقتی خیالتان از مشکلات پوستی و بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین راحت شد بدانید علت اصلی ریز موی شما فقط استرس است. رابزه بین ریزش مو و  استرس یک چرخه مدام است. ریزش مو سطوح استرس را در فرد افزایش می‌دهد و به شکل گیری یک چرخه باطل اضطراب و افسردگی منجر می‌شود. البته راه‌هایی برای احیای مو‌های از دست رفته وجود دارند. ابتدا باید منبع استرسرا پیدا و به آن رسیدگی کنید. پزشک می‌تواند به این مساله کمک کند و روش‌های درمانی که می‌توانند به تحریک رشد مجدد مو‌ها منجر شوند را ارائه کند.
آسیب پذیری بدن
هرچه سطح استرس شما بالاتر باشد سیستم ایمنی بدنتان ضعیف‌تر می‌شود خیلی زود بیماری‌ها را جذب خود می‌کند. استرس سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود فعالیت مبارزه با بیماری‌ها دشوارتر شود. افراد مضطرب و کسانی که زیاد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار دارند بیشتر دچار عفونت می‌شوند و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلانزا دچار عوارض شدیدتری هستند. استرس همچنین باعث فعالیت‌های تخریبی سیستم ایمنی می‌شود.
انجمن روان‌شناسی آمریکا می‌گوید: استرس درمان و بهبودی را پس از حمله قلبی دشوار می‌کند؛ در مقابل آموزش‌های مدیریت استرس به روند بهبود کمک می‌کند. بر مبنای نظر مؤسسه فرانکلین، استرس سد خونی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سد از مغز در برابر هر ماده‌ای که وارد بدن می‌شود و قابلیت اثرگذاری بر مغز را دارد مانند دارو، سم و ویروس‌ها محافظت می‌کند. برای کمک به مقابله با آثار استرس، خواب کافی و با کیفیت بالا، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات سبوس دار باشد و ورزش منظم را فراموش نکنید. اگر به طور مرتب مریض می‌شوید و دلیل ویروسی و عفونی برای ان ندارید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید و منبع استرس را در بدنتان کشف کنید.
بی خوابی
یکی از بدترین عوارض استرس بی خوابی و بدخوابی است. چون خود به تنهایی باعث یک سری فشار‌های عصبی دیگر می‌شود. استرس اغلب مانع خواب خوب شبانه می‌شود، چون باعث می‌شود مغز هنگامی که باید در حال استراحت باشد، همچنان فعال بماند. دربرخی موارد مصرف دارو می‌تواند به بهبود این شرایط کمک کند، اما روندی طولانی مدت دارد. سعی کنید روش‌های کسب ارامش طبیعی را پیدا کنید و اگر موفق نبودید سراغ دارو بروید.
عدم تمایل جنسی
زمانی که استرس زیاد می‌شود میل جنسی کاهش پیدا می‌کند. استرس اثر مستقیم بر سطح هورمون‌ها دارد و تاثیر منفی بر میل جنسی می‌گذارد. احساس ضعف و اضطراب درباره زندگی باعث می‌شود تا مغز شروع به اولویت بندی کند و فضای کمتری برای تولید مثل باقی بماند.
راه‌های مختلف کسب آرامش و ورزش می‌توانند به مقابله با آثار استرس کمک کنند. در نتیجه، فعالیت‌هایی که موجب شادی می‌شوند و به احیای احساس رضایت و اعتماد به نفس کمک می‌کنند را فراموش نکنید.
درد‌های معده و روده
استرس در طولانی مدت می‌تواند به درد و تحریک پذیری در معده، روده و دیگر قسمت‌های دستگاه گوارش منجر شود. این شرایط می‌تواند در همه امور زندگی از جمله خوردن، خوابیدن، کار کردن، یا ورزش کردن اختلال ایجاد کند.
در زمان اضطراب و استرس بدن شما آدرنالین ترشح می‌کند و در این این شرایط مانع گوارش موثر غذا میشود و به درد و ناراحتی دچار می‌شوید. در این مورد، دارو‌هایی که برای درمان مشکلات معده شکل گرفته اند ممکن است تاثیری در تسکین نشانه‌ها نداشته باشند؛ بنابراین باز هم باید به دنبال پیدا کردن منبع این استرس‌ها باشید.