۰ نفر

ریشه‌کنی انتقال بیماری ایدز از مادر به فرزند

۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۵۱
کد خبر: 361842
ریشه‌کنی انتقال بیماری ایدز از مادر به فرزند

نماینده یونیسف در ایران گفت: ایران به سمتی پیش می‌رود که بتواند انتقال بیماری ایدز از مادر به فرزند را ریشه‌کن کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، اسدی لاری معاون بین الملل وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه نشست منطقه ای سلامت و تغذیه کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صندوق کودکان سازمان ملل متحد اظهار داشت: یونیسف یار و یاور کودکان ایرانی در ۶۰ سال گذشته در حوزه واکسیناسیون، رشد و سلامت کودکان، تغذیه بوده و در سیل اخیر نقش به سزایی داشته است.

وی گفت: در زمینه تحریم‌ها بسته مناسبی با محوریت وزارت امور خارجه تهیه شده است.

در ادامه این مراسم، ایزبان چترجی مشاور منطقه‌ای یونیسف گفت: این جلسه همینطور که در صحبت ها آن وارد جلسه مهمی است که می‌خواهیم همکارانمان را از تمام دفاتر منطقه یونیسف گرد هم جمع کنیم نماینده در این جلسه حضور دارند، تصمیم گرفتیم ایران را انتخاب کنیم به دلیل اینکه تمرکز ما بر روی مراقبت‌های بهداشتی بود.

وی گفت: ایران در حوزه مراقبت های بهداشتی پیش رو بوده است، ۲ روز اول این همایش برای مراقبت‌های بهداشتی بحث خواهد شد و در روز سوم به صورت عملی اقداماتی را انجام خواهیم داد، مراقبت اولیه بهداشتی مانند واکسن و قرص نیست و امیدواریم فردا مسائلی را از وزارت بهداشت بشنویم تا به پیشبرد مسائل بهداشتی به ما کمک شود.

مشاور منطقه‌ای یونیسف افزود: برای برنامه کمیته منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی امیدوارم در پایان سال بتوانم در ایران حضور پیدا کنم.

ویل پارکس نماینده یونیسف در ایران ادامه این نشست اظهار کرد: ما ۷ دهه همکاری با کشور ایران در زمینه واکسیناسیون و حمایت از کودک داریم و علاوه بر بحث‌های اجتماعی و حمایت‌های مالی، در دهه ۶۰ در جنگ با عراق برنامه حمایت کودکان را اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: پیشرفت ایران علی رغم جنگ تحریم تحسین برانگیز بوده است و علاوه بر همکاری که سال‌هاست با وزارت بهداشت داشتیم، با وزارت نیرو، وزارت اطلاعات و فناوری اطلاعات و ستاد مبارزه با موادمخدر همکاری‌های خوبی آغاز کرده‌ایم.

نماینده یونیسف در ایران با اشاره به برنامه‌هایی که یونیسف در ایران اجرایی کرده است، گفت: تحقیقات و تحلیل داده‌های بسیاری صورت گرفته است و برنامه استراتژیک برای مراقبت نوزاد و مادر، پیمایش حوزه سلامت، پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در نوجوانان، توجه به تغذیه و تأمین مواد مغذی مثل ویتامین دی و فولیکاسید، کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به کودک برای به صفر رساندن آن همکاری داشتیم.

وی افزود: همچنین بحث تغذیه با شیر مادر مورد توجه قرار گرفت و بانک شیر مادر در این زمینه ایجاد شد و از دولت برای تأسیس آن حمایت کردیم، افزون بر این‌ها تلاش کردیم تا فرزندآوری در ایران افزایش پیدا کند و بحث‌های روانشناسی در نوجوانان به ویژه آنهایی که در معرض خطر اعتیاد به موادمخدر هستند، مورد توجه قرار گیرد و در تلاشم تا با همکاری وزارت بهداشت برنامه‌هایی در حوزه سلامت را بهتر پیش ببریم.

نماینده یونیسف در ایران اظهار کرد: در زلزله کرمانشاه و سیل در ایران تلاش کردیم از سلامت کودکان مراقبت کنیم، افزون بر این‌ها در سرمایه‌گذاری اقتصادی باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و به وزارت بهداشت و دولت کمک کنیم تا بودجه‌های حوزه سلامت بهتر صرف شوند و همکاری بیشتری در حوزه تکنولوژی‌های حوزه سلامت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی باید داشته باشیم.

پارکس با اشاره به برنامه‌های ایران برای کنترل بیماری ایدز ادامه داد: ایران به سمتی پیش می‌رود که بتواند انتقال ایدز از مادر به فرزند را ریشه‌کن کند.

وی افزود: یونیسف و ایران به دنبال همکاری‌های چندجانبه هستند و ما بسته‌هایی در شرایط تحریم داریم تا در این شرایط به آسیب‌پذیرترین گروه‌ها کمک کنیم.