۰ نفر

علت سرگیجه در بارداری چیست؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۱
کد خبر: 358314
علت سرگیجه در بارداری چیست؟

یک کارشناس مامایی در خراسان‌ جنوبی گفت: سرگیجه در زمان بارداری علل مختفی دارد که فرد با دانستن علت آن می‌تواند از بروز آن پیشگیری و یا از نگرانی نجات یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرشته درایتی اظهار کرد: در دوران بارداری، تغییرات زیادی در بدن رخ می‌دهد که این تغییرات می‌تواند موجب بروز سرگیجه در بارداری شود.

وی با اشاره به علل اصلی سرگیجه در بارداری، افزود: فشار خون پایین، پایین بودن قند خون، محدودیت جریان خون، موقعیت نامناسب خواب، گرمای بیش از حد، کم آبی بدن، پره اکلامپسی و کم خونی می‌توانند باعث سرگیجه در دوران باردی شوند.

این کارشناس مامایی با اشاره به فشار خون پایین، تصریح کرد: در اوایل دوران بارداری، رگ‌های خونی مادر برای خون‌رسانی به جنین گسترش می‌یابند، اما حجم خون در گردش هنوز همان مقدار سابق را دارد و افزایش پیدا نکرده است، در نتیجه فشار خون پایین‌تر از حد طبیعی است.

درایتی بیان کرد: این شرایط می‌تواند موجب کاهش جریان خون در مغز شده که منجر به احساس سرگیجه به طور موقتی می‌شود به ویژه زمانی که بانوی باردار به سرعت از جا برمی‌خیزد.

وی افزود: هنگامی که زن باردار دچار استفراغ، تهوع صبحگاهی و دیگر ناراحتی‌های غذایی دوران بارداری است، میزان کالری ورودی بدن کاهش پیدا می‌کند، به ویژه زمانی که حالت تهوع مداوم و شدید باشد.

این کارشناس مامایی اظهار کرد: افت قند خون می‌تواند موجب سرگیجه در بارداری شود و اگر این اتفاق با استفراغ مداوم همراه شود، شرایط وخیم‌تر می‌شود.

درایتی ادامه داد: همزمان با رشد شکم، رحم بر عروق خونی فشار وارد می‌کند و موجب محدود شدن جریان خون می‌شود، این عامل، دلیل دیگری برای سرگیجه در بارداری است.

وی با اشاره به موقعیت نامناسب خواب در دوران بارداری، افزود: خوابیدن به پشت در اواخر بارداری، فشار زیادی بر روی رگ‌های اصلی بزرگ که خون را از اندام‌های پایین تنه به قلب باز می‌گردانند ایجاد می‌کند و می‌تواند موجب سرگیجه شدید شود که برای بهبود این شرایط باید وضعیت خود را تغییر دهد تا جریان خون به حالت طبیعی بازگردد.

این کارشناس مامایی بیان کرد: در دوران بارداری بدن گرمای زیادی تولید می‌کند و گرم شدن بیش از حد، موجب سرگیجه و از حال رفتن در دوران بارداری می‌شود.

درایتی اظهار کرد: احتمال کم آبی بدن در دوران بارداری زیاد است و کاهش مصرف آب و افزایش میزان ادرار در دوران بارداری موجب کم آبی بدن می‌شود و کم آبی بدن موجب گرم شدن بیش از حد و احساس سرگیجه می‌شود.

وی افزود: پره اکلامپسی، نوعی مسمومیت بارداری است که زنان در اواخر حاملگی به آن دچار می‌شوند و سرگیجه را به همراه دارد.

این کارشناس مامایی بیان کرد: پره اکلامپسی، وضعیتی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد چراکه ممکن است عوارض خطرناکی برای مادر و جنین از جمله احتمال مرگ مادر یا از بین رفتن جنین در پی داشته باشد.

درایتی بیان کرد: اگر زن باردار دچار سرگیجه شد، باید به یاد داشته باشد که در بیشتر موارد سرگیجه ناشی از پره اکلامپسی نیست.

وی کم خونی را یکی دیگر از علل سرگیجه در بارداری دانست و ادامه داد: در دوران بارداری، بدن نیاز به خون بیشتری برای تامین نیازهای مادر و جنین دارد.

این کارشناس مامایی بیان کرد: اگر زن باردار در رژیم غذایی خود به اندازه کافی آهن یا فولات (اسید فولیک) دریافت نکند، بدن قادر به تولید گلبول‌های قرمز و تامین خون مورد نیاز نخواهد بود.

درایتی خاطرنشان کرد: اندکی کم خونی در هنگام بارداری حتی زمانی که فرد مواد مغذی کافی مصرف می‌کند، طبیعی است اما کم خونی شدید می‌تواند منجر به سرگیجه شود، بدین ترتیب که خون کافی(اکسیژن) به مغز به ویژه در هنگام ایستادن منتقل نمی‌شود.