۰ نفر

جزئیات سنجش «فشارخون »۲۰میلیون ایرانی

۱۷ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۱۳
کد خبر: 358247
جزئیات سنجش «فشارخون »۲۰میلیون ایرانی

طرح ملی بسیج کنترل فشارخون از امروز تا ۱۵ تیرماه در مراکز درمانی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و ایستگاه‌های سنجش در سراسر کشور آغاز می‌شود و فشار خون ۲۰ میلیون ایرانی بالای ۱۸ سال سنجش می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرحله میدانی و عملیاتی طرح بسیج ملی کنترل فشار خون  با شعار «بدانیم و اقدام کنیم»، از امروز تا 15 تیر در سراسر کشور آغاز می‌شود و در آن 20 میلیون نفر از افراد بالای 18 سال مورد سنجش فشار خون قرار می‌گیرند.  

مرحله اطلاع رسانی و آگاهی بخشی این طرح ملی با عنوان کمپین فشار خون از 27 اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و مرحله میدانی و مرحله عملیاتی این طرح نیز از امروز تا 15 تیرماه در مراکز درمانی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، خانه‌های بهداشت روستاها، مساجد، مراکز درمانی شهرها و  ایستگاه‌های سنجشفشارخون  در مراکز تجمع مردم  آغاز می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز، فشارخون خود را بسنجند.

فشارخون یکی از بیماری‌هایی است که عامل بیماری‌های قلبی ـ عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی است و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود.

این در شرایطی است که جمعیتی بالغ بر 15 میلیون نفر از افراد 18 سال به بالا در کشورمان فشارخون بالا دارند.

یک سوم جمعیت 30 سال به بالا یعنی 6 تا 7 میلیون نفر دارای فشارخون بالا هستند، اما از بیماری خود مطلع نیستند؛ ضمن اینکه باید به این نکته توجه کنیم فشارخون عامل یک چهارم 380 هزار مرگی است که در کشور اتفاق می‌افتد. 

در طرح ملی کنترل فشارخون مردم با مراجعه به مراکز سنجش ضمن آگاهی از میزان فشارخون خود می‌توانند در صورت نیاز مراحل پیگیری و درمان بیماری خود را دنبال کرده و از طریق مراکز درمانی کار درمان خود را پیگیری کنند.

در این طرح 1002 بیمارستان فعال در کشور به عنوان پایگاه سنجش فشارخون مشارکت دارند؛ ضمن اینکه دانشجویان پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری، بسیج جامعه پزشکی،‌سازمان نظام پزشکی و نظام پرستاری، مساجد، ادارات و کارخانجات و حدود ۲۶ هزار خانه بهداشت و پایگاه سلامت در این طرح  مشارکت دارند و کار سنجشفشارخون در این مراکز انجام می‌شود. همچنین افرادی که به هر دلیل توانایی مراجعه حضوری به مراکز را ندارند می‌توانند از طریق سایت salamat.gov.ir خود اظهاری کرده و فشار خون خود را ثبت کنند.

با توجه به اهمیت فشار خون در ابتلا به بیماری‌های مختلف، این ضرورت به خوبی احساس می‌شود تا مردم در بازه زمانی اعلام شده به مراکز سنجش فشار خون مراجعه کرده و به صورت رایگان در چند دقیقه فشار خون خود را مورد سنجش قرار دهند و از بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی که از جمله بیماری‌هایی است که یکی از عوامل اصلی آنها  داشتن فشار خون بالاست، جلوگیری کنند.