۰ نفر

ابداع روشی جدید برای ترمیم ضایعات نخاعی در ایران

۶ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۲۹
کد خبر: 356054
ابداع روشی جدید برای ترمیم ضایعات نخاعی در ایران

محققان پژوهشگاه رویان با استفاده از کاربرد کلریدلیتیم در نقش فعال‌کننده واسطه‌های عصبی به همراه سلول‌های بنیادی عصبی به روشی جدید برای ترمیم ضایعات نخاعی در مدل آسیب نخاعی دست یافتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تلاش چندین ساله محققان پژوهشگاه رویان در زمینه درمان ضایعات نخاعی به ثمر نشسته و در مرحله اول طرح تحقیقاتی آنها، موش‌های صحرایی با این شیوه جدید با موفقیت درمان شدند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان و مسئول طرح سلول درمانی و آسیب‌های نخاعی روز دوشنبه در این زمینه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: ما در این روش از سلول‌های بنیادی عصبی که در پژوهشگاه رویان تولید شده بود، به همراه دارویی لیتیوم کلورائید برای ترمیم ضایعات نخاعی استفاده کردیم.

سحر کیانی با اشاره به اینکه از ترکیب سلول‌های بنیادی با منشا انسانی و این دارو، تاثیر بسیار خوب و قابل توجهی به دست آمده است، گفت: این ترکیب سبب درمان آسیب نخاعی له شده در موش صحرایی شده است.

وی با یادآوری اینکه موش صحرایی یکی از شبیه‌ترین مدل‌های آسیب نخاعی به انسان است، اظهار داشت: وقتی این حیوانات دچار آسیب نخاعی به دلیل له شدگی نخاعی شدند از دو پا و اندام تحتانی کاملا فلج شدند و از اواخر هفته اول بعد از ترزیق این مواد، علائم بازگشت حرکت در موش مشاهده شد.

عضو هیات پژوهشگاه رویان بیان داشت: در پایان هفته هفتم مطالعه، بیشتر موش‌های آسیب‌دیده موفق شدند از نظر حرکتی به بهبود و توانمندی‌های بسیار خوبی دست پیدا کنند.

وی با اشاره به انتشار نتایج این مطالعه در یک مجله معتبر بین‌المللی، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود این روش برای ترمیم ضایعات نخاعی انسان استفاده شود، چون این روش کمک می‌کند که سلول‌های بیشتری در محل آسیب تامین شود و قدرت ترمیم را هم افزایش می‌دهد.

کیانی در پاسخ به این سوال که کارآزمایی بالینی این طرح از چه زمانی آغاز می‌شود، گفت: با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز این آزمایش روی موش، بهتر است در مرحله بعدی روی حیوانات بزرگ‌تر از جمله میمون انجام شود، چراکه ساختار نخاع و قدرت ترمیم این حیوان خیلی به انسان شبیه‌تر است و بعد از کسب نتیجه مطلوب بر روی میمون، می‌توان کارآزمایی بالینی را روی نمونه انسانی آغاز کرد.

این محقق با اشاره به گام‌های خوبی که برای درمان ضایعات نخاعی در کشور برداشته شده است، گفت: پژوهشگران رویان از سال 1391 تاکنون در زمینه آسیب‌های نخاعی متمرکز شدند و با تمام توان مشغول فعالیت هستند.

وی بر لزوم حمایت از طرح‌های پژوهشی تاکید کرد و گفت: ما نیازمند به حمایت‌های مالی برای تسریع در روند مطلوب و رسیدن به کارآزمایی بالینی هستیم که امیدواریم در کنار مسئولان، خیرین و نیکوکاران نیز ما را در رسیدن به این هدف مهم یاری رسانند.