۰ نفر

تشریح راه‌های انتقال آسم به کودکان

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۳:۴۵
کد خبر: 351887
تشریح راه‌های انتقال آسم به کودکان

یک پزشک فوق تخصص کودکان گفت: مادران مبتلا به آسم، بیشتر از پدران آسمی می‌توانند آسم را به کودکان خود منتقل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر شاهین مافی نژاد، به مناسبت روز جهانی آسم، با اشاره به اینکه ژنتیک، نقش اول را در انتقال بیماری آسم به نسل دیگر دارد، اضافه کرد: در خراسان شمالی نیز ابتلاء به بیماریآسم شیوع بالایی دارد و ۱۵ درصد از مردم استان درگیر این بیماری هستند.

مافی نژاد با بیان اینکه استرس، یکی دیگر از عوامل انتقال آسم به نوزادان است، ادامه داد: مادران در دوران بارداری استرس بالایی دارند و در سه ماهه سوم بیش از ۱۳ درصد مادران این استرس را تجربه می‌کنند که این مسئله ارتباط مستقیم با کودک دارد.

به گفته وی، مادران باید پرهیز از نگهداری حیوانات خانگی را در دوران بارداری جدی بگیرند و حیواناتی مانند خرگوش، بز و موش از حیوانات پر حساسیت هستند و امکان ابتلاء به آسم را چندین برابر بیشتر می‌کند.

این پزشک فوق تخصص کودکان در رابطه با مصرف الکل مادران در دوران بارداری، تصریح کرد: الکل برای مادران باردار بسیار مضر است و آسیب‌های بسیاری را به کودکان وارد می‌کند که یکی از آنها ابتلاء به آسم است.

وی با اشاره به اینکه عفونت مادران در دوران بارداری ۳۴ درصد ابتلاء به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد، عنوان کرد: مصرف آنتی بیوتیک ها توسط مادران نیز یک و نیم برابر ریسک بروز آسم را در این گروه افزایش می‌دهد.

مافی نژاد با تاکید براینکه مصرف بیش از اندازه ویتامین D توسط مادران باردار نیز موجب بروز آسم در کودکان می‌شود، اظهار کرد: همانطور که کمبود ویتامین D موجب بروز آسم می‌شود، افزایش ویتامین D در بند ناف نوزاد نیز اثر معکوس دارد و موجب بروز آسم می‌شود.

به گفته وی چاقی مادران در دوران بارداری، مصرف سیگار، استفاده از قرص‌ها و داروهای مسکن و… از دیگر عواملی است که خطر ابتلاء به آسم را در کودکان تشدید می‌کند.

مافی نژاد در رابطه با اثر سزارین، در بروز آسم، بیان کرد: سزارین‌های بدون درد ۲۲ درصد خطر ابتلاء به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد و گاهی مواقع به این مسئله توجه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه جدا کردن نوزاد از مادر نیز می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در خطر ابتلاء به آسم در کودکان داشته باشد، تصریح کرد: ۸۵ درصد از نوزادانی که در هنگام تولد از مادر خود جدا شدند، مبتلا به آسم شدند که آمار قابل توجهی است و باید جدی گرفته شود.

این پزشک فوق تخصص نوزادان به استفاده نوزادان از شیر مادر در سه تا پنج ماهگی تاکید کرد و اظهار کرد: نوزادانی که وزن آنها کمتر از دو کیلو و ۵۰۰ گرم باشد در معرض ابتلاء به آسم هستند.

به گفته مافی نژاد، واکسن BCG می‌تواند ۱۴ درصد از خطر ابتلاء به آسم را کاهش دهد.