۰ نفر

قاتل بزرگ‌تر از سرطان را بشناسید

۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۳۶
کد خبر: 348880
قاتل بزرگ‌تر از سرطان را بشناسید

کارشناسان می‌گویند: در سال 2050 دست کم 10 میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش دیلی‌میل، کارشناسان می‌گویند: در سال 2050 دست کم 10 میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، مقاومت آنتی‌بیوتیکی به زودی قاتلی بزرگ‌تر از سرطان خواهد شد. 

مقاومت به آنتی بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای مبارزه با آنان آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شوند، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند و نسل‌های جدیدی به وجود بیایند که نتوان با آن‌ها مبارزه کرد.

از مهم‌ترین عوامل این نوع مقاومت دارویی، مصرف خودسرانه یا بیش از حد آنتی بیوتیک‌ها است؛ این پدیده کل جامعه انسانی را به خطر می‌اندازد به طوری که خطر آن را به تروریسم تشبیه کرده‌اند.

مقاومت باکتری‌ها به آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که سلامت انسان عصر مدرن را تهدید می‌کند.

در سال 2014 سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان یک «تهدید بزرگ جهانی» نام برده است؛ این سازمان با بررسی آمار مربوط به ۱۱۴ کشور، از افزایش مقاومت دارویی در همه نقاط جهان خبر داد.

این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، روز ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ با انتشار گزارشی اعلام کرد جهان وارد دوره «پساآنتی‌بیوتیک» شده‌است؛ دوره‌ای که عفونت‌های ساده‌ای که برای سالیان طولانی قابل درمان بودند، کشنده شده‌اند. 

داد‌های منتشر شده حاکی از آن است، در‌ آمریکا سالانه بیش از 23 هزار نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی جان خود را از دست می‌دهند.

یک محقق نیز به CBS گفته است: از هر 3 مسافری که به کشورهای دیگر سفر کرده‌اند، یک نفر با ابتلا به مقاومت آنتی‌بیوتیکی به کشور خود بازگشته است.

آمارها بیانگر آن است که تا سال 2050، در شرایطی سالانه بیش از 10 میلیون نفر در اثر مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌میرند این در حالی استکه تنها 8 میلیون و 200 هزار نفر در اثر سرطان جان خود را از دست خواهند داد.