۰ نفر

مواظب وزن خود نباشید، ام‌اس می‌گیرید

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۹:۰۷
کد خبر: 348692
مواظب وزن خود نباشید، ام‌اس می‌گیرید

متخصصان در مطالعه‌ای به رابطه بین سطح بالای لیپید خون و تشدید علائم بیماری ام‌اس در بیماران مبتلا به اضافه وزن و چاقی پی بردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، متخصصان علوم پزشکی در آمریکا با بیان اینکه در افراد مبتلا به چاقی یا اضافه وزن سطح بالاتری از لیپیدهای خون موسوم به سرامید وجود دارد، اظهار داشتند: در این مطالعه ارتباط بین سطح سرامید، شاخص توده بدنی و پیشرفت بیماری ام‌اس مشاهده شد.

متخصصان در بخشی از این مطالعه مشاهده کردند در افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن که دچار بیماری ام‌اس هستند سطح سرامیدها نسبت به بیمارانی که دچار اضافه وزن نیستند بالاتر است.

متخصصان اظهار داشتند: یافته‌های بدست آمده حائز اهمیت است زیرا پیش از این سرامیدها در مایع مغزی-نخاعی اطراف مغز در بیماران مبتلا به ام‌اس مشاهده شده که افزایش آن به واکنش‌های بدن به منظور بازیابی میلین آسیب دیده نسبت داده شده‌ است. هرچند، در این بررسی سطح بالاتری از سرامید در خون مبتلایان به ام‌اس که دچار چاقی و اضافه وزن هستند مشاهده شد.

به گفته متخصصان افزایش سطح لیپیدها نه تنها از سلول‌های مغزی آسیب‌دیده بلکه از دریافت مازاد چربی‌های اشباع شده ناشی می‌شود.

به گزارش ان‌دی ‌تی‌وی، وجود سرامیدها در سلول‌های خونی و توانایی این لیپیدها در ایجاد تغییرات اپی‌ژنتیک نشان می‌دهد اسیدهای چرب اشباع شده با تاثیرات کارکردی طولانی مدت همراه است که با گذشت زمان بیماری ام‌اس را در مسیر وخیم شدن علائم آن قرار می‌دهد.