۰ نفر

تصویربرداری غده تیروئید برای چه کسانی ضرورت دارد؟

۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۴۴
کد خبر: 348683
تصویربرداری غده تیروئید برای چه کسانی ضرورت دارد؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: انجام سونوگرافی تیروئید عوارض شناخته شده‌ای را به همراه ندارد و در صورت مشاهده تغییراتی در نمای غده تیروئید حتما باید به پزشک مراجعه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، لیلا آقا قزوینی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بیماران قبل از انجام سونوگرافی تیروئید چه نکاتی را باید رعایت کنند؟ اظهار کرد: بیمار آمادگی خاصی را جهت انجام سونوگرافی ساده تیروئید لازم ندارد. همچنین در مواردی که پس از سونوگرافی بیمار نیازمند انجام FNA یا نمونه‌برداری سوزنی ظریف باشد معمولاً با توجه به نتایج آزمایشات عملکرد تیروئید بیمار کاندید FNAمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پس از انجام سونوگرافی و به طور مثال مشخص شدن ندول(گره)، نمونه‌برداری سوزنی ظریف یا FNA از بافت اولیه ندول تیروئید کاندید و نیازمند به تشخیص بر اساس گایدلاین هادر بیمار انجام می‌شود و باید به بیمار آگاهی داده شود که انجام این روش مشکل خاصی را برای او به وجود نمی‌آورد و برای تشخیص نوع ضایعه ضروری است.

وی گفت: معمولاً اسپیراسیون سوزنی تحت گاید سونوگرافی دقت بیشتری در نمونه‌گیری هدفدار از نواحی مشکوک ضایعه و کسب نمونه بهتر داشته و جواب پاتولوژی رضایت بخش تری را به دنبال دارد.

آقاقزوینی عنوان کرد: درخواست تصویربرداری تیروئید بر اساس تشخیص‌های متخصصان غدد، جراحان عمومی و گوش حلق بینی، داخلی، پزشکی هسته‌ای و سایر افراد صاحب نظر در این حوزه انجام می‌گیرد بنابراین زمانی که بزرگ شدن منتشر غده تیروئید یا بزرگ شدن موضعی قسمتی از تیروئید همراه با ندولار شدن آن و همچنین در مواردی که پزشک مشکوک به گواترهای چند گره‌ای باشد یا خود فرد به صورت اتفاقی متوجه شود که تغییراتی در غده تیروئیدش به وجود آمده باشد (چه با درد یا بدون درد) و حتی در مواردی که در قسمتی از گردن برآمدگی احساس کند باید جهت سونوگرافی ارجاع داده شود.

این متخصص رادیولوژی خاطرنشان کرد: همچنین در مواردی که بیمار اسکن هسته‌ای تیروئید انجام داده است و مشکوک به وجود نودل و گره سرد شده جهت بررسی تیروئید و انجام سونوگرافی و اسپیراسیون سوزنی تحت گاید سونوگرافی به متخصصین رادیولوژی ارجاع داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه انجام سونوگرافی عوارض شناخته شده‌ای را به همراه ندارد، گفت: انجام سونوگرافی و پیگیری‌هایسونوگرافیک با فواصل معین در مواردی که به دلایل مختلف، تیروئید بیمار برداشته شده باشد نیز معمولاً به صورت روتین انجام می‌شود و عوارض خاصی را برای بیمار به همراه ندارد.