۰ نفر

ورم مچ پا چه دلایلی دارد؟

۲۸ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 342635
ورم مچ پا چه دلایلی دارد؟

ورم پا، ساق و مچ پا یک ورم شایع است که به دلیل تجمع مایعات ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، اگر به مدت طولانی ایستاده باشید یا مسیر بسیار طولانی را پیاده روی کنید، جای نگرانی ندارد. اما اگر به هر دلیلی ورم پا ادامه پیدا کند یا با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است وجود مشکلی جدی را نشان دهد.

در ادامه به عواملی که ممکن است ورم در ناحیه مچ پا را به همراه داشته باشد، نگاهی می‌اندازیم:

عوارض بارداری

در بیشتر موارد، ورم پا در طول دوران بارداری طبیعی است اما اگر به صورت ناگهانی صورت گرفته و بسیار شدید باشد، ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد که مشکلی جدی است که طی آن فشار خون و پروتئین بعد از هفته بیستم بارداری، در ادرار افزایش می‌یابد. اگر ورم پا با دل درد، سر درد، تهوع و استفراغ و یا تغییر در قدرت بینایی همراه باشد، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

آسیب دیدن پا یا مچ پا

شایع‌ترین آسیبی که برای مچ پا اتفاق می‌افتد، کشیدگی رباط است. برای کاهش ورم ناشی از صدمه دیدن مچ پا، باید استراحت کنید و با پای آسیب دیده راه نروید تا به رباط فشار نیاید، از کمپرس سرد استفاده کنید و مچ آسیب دیده را بانداژ کنید. اگر ورم و درد شدید بود و با درمان خانگی بهبود پیدا نکرد، به پزشک مراجعه کنید.

لنفدوم یا انسداد لنفاوی

لنفدوم از تجمع مایع لنفاوی درون بافت به وجود می‌آید که دلیل آن نبودن یا مشکل رگ‌های لنف یا برداشته شدن غدد لنفاوی است. لنف مایعی حاوی مقدار زیادی پروتئین است که به صورت طبیعی در رگ‌ها و مویرگ، به نقاط مختلف بدن می‌رود و توسط غدد لنفاوی تصفیه می‌شود. در صورت آسیب دیدن غدد لنفاوی، حرکت این مایع مسدود می‌شود. اگر این مشکل مدت زمان زیادی بدون درمان رها شود، منجر به عفونت و تغییر شکل می‎شود. برای درمان لنفدوم اغلب بیمار پرتو درمانی می‌شود و یا پزشکان از روش‌ها دیگری مثل خارج کردن غدد لنفاوی (برای بیماران مبتلا به سرطان) استفاده می‌کنند.

نارسایی سیاهرگ

ورم پا و مچ پا، گاهی می‌تواند نشانه‌ی اولیه نارسایی سیاهرگی باشد که در آن، خون قادر نیست که به میزان کافی در مسیر قلب به پا در جریان باشد. در شرایط عادی، سیاهرگ پا، خون را در مسیر یک طرفه پا به دریچه قلب، به جریان می‌اندازد. زمانی که این دریچه آسیب ببیند یا ضعیف شود، خون قبل از رسیدن به قلب، به سمت پا برمی‌گردد و در بافت نرم مچ پا ذخیره می‌شود که در پی آن ورم، تغییرات پوست و عفونت به وجود خواهد آمد. در صورتی که علائم نارسایی سیاهرگ دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

عفونت

ورم مچ پا می‌تواند نشانه عفونت باشد. کسانی که به علت دیابت به اختلالات عصبی دچار می‌شوند (نوروپاتی دیابتی) بیشتر از دیگران در معرض عفونت قرار می‌گیرند. اگر دیابت دارید، بهتر است در صورت مشاهده هرگونه تاول یا احساس درد، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

لخته شدن خون

به وجود آمدن لخته خون در سیاهرگ پا، می‌تواند بازگشت خون از پا به قلب را مختل کند. لخته شدن خون ممکن است در رگ‌هایی که به سطح پوست نزدیکند تشکیل شود یا در سیاهرگ‌هایی که در عمق بدن وجود دارند. لخته‌هایی که در سیاهرگ تشکیل می‌شوند، اگر با جریان خون وارد قلب یا ریه بشوند، می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد.

بیماری قلب، کبد یا کلیه

گاهی ورمی که در ناحیه مچ پا ظاهر می‌شود، می‌تواند نشانه‌ی مشکلات قلب، کبد یا کلیه باشد. اگر غروب‌ها دچار ورم پا می‌شوید، نشانه اختلال در عملکرد سمت راست قلب و کلیه است. بیماری کبد، تولید پروتئینی به نام آلبومین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این پروتئین مانع از نشت کردن خون از رگ‌ها می‌شود. زمانی که تولید آلبومین با مشکل روبرو شود، به دلیل جاذبه زمین، خونی که از رگ‌ها نشت می‌کند، در ناحیه پاها جمع می‌شود. اگر علائم دیگری مانند خستگی شدید، بی‌اشتهایی، تغییرات فشار خون یا تنگی نفس دارید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.