۰ نفر

آیا خواب طی روز برای میانسالان مفید است؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۳۴
کد خبر: 340750
آیا خواب طی روز برای میانسالان مفید است؟

در مطالعه جدیدی که نتایج آن در سایت کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر شده است، محققان درباره نفع احتمالی خوابیدن طی روز برای برخی افراد صحبت کرده‌اند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، در این مطالعه که 212 نفر شرکت داشتند، وضعیت فشار خون افراد طی روز به دقت  بررسی شد. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در این مطالعه 62 سال بود و نیمی از آن‌ها را زنان تشکیل می‌‌دادند. دیابت نوع 2 و عادت به سیگار کشیدن در میان یک چهارم شرکت‌کنندگان دیده می‌شد. نیمی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه طی روز خوابیدند (میانگین 49 دقیقه) و نیمی دیگر چرت روزانه نداشتند. شایان ذکر است که محققان، دو گروه مورد مقایسه را بر مبنای عواملی چون سن، جنسیت، سبک زندگی (میزان مصرف نمک، قهوه و میزان ورزش) و داروهای مصرفی، همتاسازی کردند تا بتوانند به نتایج  بهتری از تاثیر خواب روزانه بر فشار خون آن‌ها دست یابند. در این بررسی پژوهشگران متوجه شدند افرادی که طی روز می‌خوابند، کاهش فشار خون خفیفی را در مقایسه با گروهی که نمی‌خوابند تجربه می‌کنند. البته پیشتر، مطالعات نشان داده‌اند که  خواب شبانه باکیفیت در کاهش فشار خون نقش دارد اما در این مطالعه، این کاهش فشار خون بعد از خواب روزانه، جدای از آن کاهش فشار خون طبیعی مشاهده شد.

محققان این مطالعه اذعان کرده‌اند که هنوز برای این که از تمامی افراد میانسال دعوت کنیم تا در روز بخوابند، زود است اما بر مبنای نتایج این مطالعه حداقل می‌توان به افرادی که عادت به خواب روزانه دارند گفت لازم نیست بابت این موضوع احساس گناه زیادی داشته باشند چرا که به نظر می‌رسد در برخی گروه‌های سنی این خواب می‌تواند فوایدی به دنبال داشته باشد.