۰ نفر

این ٦ماده غذایی سپر بلای شما در برابر سرطان پستان

۹ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۳۷
کد خبر: 338716
این ٦ماده غذایی سپر بلای شما در برابر سرطان پستان

امروزه خطر ابتلا به سرطان پستان در بین زنان جهان بسیار شایع شده است؛ بروز این بیماری به عواملی مانند سبک زندگی ناسالم و عادت‌های غذایی بد بستگی دارد. شاید تعجب کنید اگر بگوییم سرطان پستان فقط محدود به زنان نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، بر اساس تازه‌ترین تحقیقات از هر صد بیمار، یک مرد در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارد. همچنین صرف نظر از صفات وراثتی، این بیماری در هر فردی قابل پیشرفت است. به‌ هر حال همان‌طور که همیشه گفته شده است، پیشگیری بهتر از درمان است. در این‌جا ٦ ماده غذایی سالم که همانند یک سپر از بدن شما در برابر  ابتلا به این بیماری کشنده محافظت خواهد کرد را معرفی می‌کنیم.

١- انواع توت‌ها

آیا کسی هست که  توت تازه فصلی را دوست نداشته باشد؟ این میوه پرانرژی نه‌ تنها طعم خوبی دارد بلکه به دلیل وجود ماده‌ای به نام اسید الاجیک نقش مهمی در پیشگیری از سرطان پستان دارد. به غیر از این بیماری توت‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به اشکال دیگر سرطان نیز می‌شوند. این میوه کوچک و خوشمزه از بدن  شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

٢- انار

انار نه ‌تنها سرشار از آهن و آنتی‌اکسیدان است بلکه از بروز سرطان پستان که بر اثر مصرف ماده‌ای مانند استروژن بد به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند. بهترین راه برای مصرف انار، خوردن خود این میوه است اما اگر دانه‌های انار دندان‌هایتان را اذیت می‌کند، توصیه می‌شود به جای آن یک لیوان آب انار بنوشید.

٣-  ماهی (ترجیحا چرب)

ماهی به‌ویژه نوع روغنی آن منبع غنی از اسید چرب امگا-٣ است. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که این ترکیب نقش مهمی در بالابردن سیستم ایمنی بدن بازی می‌کند و سرعت رشد تومورهای سرطانی را کاهش می‌دهد. همچنین باعث کاهش التهاب مزمن می‌شود که عامل موثری در پیشرفت سرطان پستان است. ماهی سالمون، قزل‌آلا، خال مخالی و... به ‌عنوان ماهی‌های چرب محسوب می‌شود. مصرف ماهی‌های چرب تازه و خوب پخته شده، سه‌بار در هفته در کاهش خطر ابتلا به این بیماری بسیار مفید است.

٤- حبوبات

خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان زمانی افزایش می‌یابد که بدن آنها بیش از اندازه استروژن بد تولید کند. حبوبات سرشار از فیبر هستند و به حذف استروژن بد از بدن کمک می‌کند. بنابراین مصرف حبوبات، برنج، جو و دیگر غلات کامل برای جلوگیری از بروز سرطان پستان توصیه می‌شود. همچنین فیبر موجود در حبوبات توسط بدن انسان قابل هضم نیستند و به حرکات روده و دفع راحت کمک می‌کنند. درواقع رژیم غذایی پرفیبر بدن را از قرارگرفتن در معرض سموم مضر حفاظت می‌کند.

٥- گردو

گردو یکی از مواد غذایی فوق‌العاده و با کیفیت تغذیه‌ای بسیار بالاست. بر اساس تحقیقات انجام‌شده بر روی موش‌ها مشخص شد که گردو به دلیل خاصیت ضد التهابی رشد تومورهای سرطانی پستان را کند می‌کند و باعث کاهش خطر سرطان می‌شود. شما می‌توانید این آجیل خوشمزه و پرخاصیت را در وعده صبحانه یا فقط درمیان وعده خود بگنجانید.

٦- میوه‌ها و سبزیجات زردرنگ

سبزیجات و میوه‌جات زرد یا نارنجی‌رنگ برای مثال فلفل زرد، خربزه، کدو تنبل، و غیره ماده‌ای به نام بتاکاروتن دارند. این ماده یک آنتی‌اکسیدان قوی است که از بروز سرطان سینه در بدن پیشگیری می‌کند. گنجاندن یک میوه یا سبزیجات زردرنگ در رژیم غذایی روزانه در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان بسیار موثر خواهد بود. به غیر از میوه و سبزیجات زرد، حتی سبزیجات سبز مانند کلم و کلم بروکلی نیز مانع پیشرفت سلول‌های سرطانی در بدن خواهد شد.

کارهای دیگر که از بروز سرطان سینه پیشگیری می‌کند:  ورزش منظم و کنترل وزن سالم و دوری از الکل و سیگار

علایم سرطان پستان معمولا به شکل یک توده ظاهر می‌شود که می‌توانید آن را در سینه احساس کنید. بافت سینه را باید از قسمت زیر نوک سینه و‌ هاله اطراف سینه به سمت زیر بغل معاینه ‌کنید. بهتر است هر ماه به ‌طور منظم  سینه خود را بررسی کنید. به یاد داشته باشید، شیوه زندگی سالم خطر ابتلا به سرطان را تا حدود زیاد کاهش می‌‌دهد.