۰ نفر

دانستنی‌هایی از جنس ویتامین E

۹ اسفند ۱۳۹۷، ۳:۰۶
کد خبر: 338712
دانستنی‌هایی از جنس ویتامین E

مکمل های ویتامین E می توانند بر داروها تاثیرگذار باشند. مصرف آنها به همراه داروهای ضد انعقاد خون، مانند وارفارین، احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

ویتامین E  یک ویتامین محلول در چربی است، بر همین اساس برای جذب در بدن به چربی نیاز دارد. این ماده مغذی در مواد غذایی بسیاری، از جمله روغن های گیاهی، گوشت قرمز و ماکیان،  تخم مرغ ، میوه ها، و سبزی ها یافت می شود. همچنین، مکمل های ویتامین E نیز در دسترس هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، ویتامین E به عنوان یک  آنتی اکسیدان  عمل کرده و در برابر رادیکال های آزاد از سلول های بدن انسان محافظت می کند. همچنین، این ویتامین به بدن در مبارزه با میکروب ها کمک کرده و رگ های خونی را باز و عاری از لخته های خون نگه می دارد.

آیا به میزان کافی مصرف می کنید؟

بیشتر مردم از رژیم غذایی خود مقادیر کافی از ویتامین E را دریافت می کنند. سطوح پایین این ویتامین در بدن احتمالا به واسطه دشواری در جذب این ماده مغذی یا کمبود چربی مورد نیاز برای پردازش آن شکل می گیرد. این شرایط می تواند به واسطه مشکلات ژنتیکی یا بیماری هایی مانند فیبروز سیستیک یا کرون شکل بگیرد. اگر به شرایطی مبتلا هستید که موجب افت سطوح ویتامین E می شود، پزشک ممکن است ابتدا بر درمان دلیل زمینه ای آن متمرکز شود.

به واسطه سطوح ناکافی چه اتفاقی رخ می دهد؟

اگر به یک بیماری مبتلا هستید که سطوح ویتامین E را پایین نگه می دارد، با گذشت زمان ممکن است شرایط آن وخیم‌تر شده و احتمال از دست دادن کنترل یا هماهنگی برخی حرکات بدن نیز وجود دارد که این شرایط به نام «آتاکسی» (Ataxia) شناخته می شود. آسیب عصبی می تواند موجب درد و ضعف در دست ها و پاهای شما شود که به نام «نوروپاتی محیطی» شناخته می شود، و همچنین ممکن است با مشکلات بینایی (رتینوپاتی) مواجه شوید. اگر با هر یک از این علائم مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید تا شرایط به دقت بررسی شده و دلیل بروز مشکل شناسایی شود.

چه میزان باید مصرف کنیم؟

مقدار مصرف توصیه شده ویتامین E به شرح زیر است:

0 تا 6 ماه: 4 میلی گرم یا 6 واحد بین المللی در روز

7 تا 12 ماه: 5 میلی گرم یا 7.5 واحد بین المللی

1 تا 3 سال: 6 میلی گرم یا 9 واحد بین المللی

4 تا 8 سال: 7 میلی گرم یا 10.4 واحد بین المللی

9 تا 13 سال: 11 میلی گرم یا 16.4 واحد بین المللی

14 سال و بزرگ‌تر: 15 میلی گرم یا 22.4 واحد بین المللی

زنان شیرده: 19 میلی گرم یا 28.4 واحد بین المللی

منابع خوب آن چه چیزهایی هستند؟

روغن های آفتابگردان، گلرنگ، و جوانه گندم از بهترین منابع ویتامین E هستند و پس از آنها، روغن های ذرت و سویا قرار دارند. از دیگر منابع غذایی خوب برای ویتامین E می توان به مارچوبه، آووکادو، و مغزدانه ها (به ویژه بادام) اشاره کرد. همچنین، غذاهای غنی شده با ویتامین ها (از جمله ویتامین E) مانند غلات صبحانه، آبمیوه ها، و مارگارین نیز در دسترس هستند. برای آگاهی از میزان ویتامین E به برچسب مواد غذایی توجه داشته باشید.

درباره مکمل ها چطور؟

احتمالا به مصرف مکمل ویتامین E نیاز نخواهید داشت زیرا ابتلا به مشکلات سلامت ناشی از کمبود این ویتامین نادر است. افزون بر این، بهتر است همواره مواد مغذی مورد نیاز خود را از منابع غذایی سالم و تازه تامین کنید. با این وجود، اگر به شرایط خاصی مبتلا هستید که موجب سطوح پایین ویتامین E می شود، استفاده از مکمل می تواند کمک حال شما باشد. پیش از آغاز مصرف مکمل با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید زیرا مصرف بیش از حد می تواند موجب بروز مشکلات جدی شود، به ویژه اگر به برخی بیماری ها مبتلا باشید یا داروهایی خاص را مصرف می کنید.

چه میزان، بیش از حد محسوب می شود؟

اوردوز ویتامین E ناشی از مواد غذایی مصرفی امکان پذیر نیست، اما در مورد مکمل ها این احتمال وجود دارد. مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند خونریزی بیشتر پس از یک جراحت را به همراه داشته و شما را در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی قرار دهد. بر همین اساس، بهترین گزینه محدود کردن مصرف مکمل ویتامین E به 1,500 واحد بین المللی در روز برای انواع طبیعی و 1,100 واحد بین المللی برای نمونه های مصنوعی است. برخی مطالعات نشان داده اند که تنها مصرف 400 واحد بین المللی ویتامین E در روز می تواند خطر سرطان پروستات را افزایش داده یا بیماری چشم رتینیت پیگمنتوزا را تشدید کند.

آیا بر داروها تاثیرگذار است؟

مکمل های ویتامین E می توانند بر داروها تاثیرگذار باشند. مصرف آنها به همراه داروهای ضد انعقاد خون، مانند وارفارین، احتمال خونریزی را افزایش می دهد. داروهای کلسترول به نام استاتین ها ممکن است در صورت مصرف همراه با مکمل ویتامین E عملکرد درست خود را ارائه نکنند، به ویژه اگر سلنیم، ویتامین C، و آنتی اکسیدان های دیگر را نیز مصرف می کنید. همچنین، مکمل های ویتامین E ممکن است با روش های درمان سرطان مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی تداخل ایجاد کنند. پیش از آغاز مصرف دارو یا مکملی جدید همواره پزشک خود را از داروها و مکمل های مصرفی خود آگاه کنید.

در برابر بیماری از ما محافظت می کند؟

مکمل های ویتامین E به نظر نمی رسد کارایی خاصی برای محافظت در برابر بیماری قلبی یا سرطان داشته باشند، اگرچه پژوهش ها در این زمینه همچنان ادامه دارند. شرایطی مشابه برای بیماری های مغزی، مانند آلزایمر و بیماری های عصبی، مانند پارکینسون و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نیز صادق است. در برخی افراد به نظر می رسد دوزهای بالای مکمل های ویتامین E به کند کردن پیشرفت شرایطی به نام انحطاط ماکولای مرتبط با افزایش سن که از دلایل اصلی نابینایی در سنین بالا محسوب می شود، کمک می کند.

نوزادان نارس

برخی نوزدان که زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند ممکن است دارای ویتامین E کافی نباشند. اغلب، شیر مادران نوزادان نارس از سطوح بالای این ماده مغذی برخوردار است، اما گاهی اوقات نوزادان برای حفظ سلامت خود به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز دارند. هر مکملی باید در مقادیر دقیق توسط پزشک تجویز شود زیرا میزان بیش از حد می تواند برای نوزاد مضر باشد.