۰ نفر

کِرِم‌های لاغری معجزه می‌کنند؟

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۶:۵۷
کد خبر: 337807
کِرِم‌های لاغری معجزه می‌کنند؟

چگونه می‌شود از چربی‌ها، این چربی‌های آزاردهنده رها شد؟ هرچند که نمی‌توان گفت این سوال ذهن تمام ٥٠‌میلیون ایرانی که درگیر چاقی و اضافه‌وزن هستند را مشغول کرده، اما می‌توان گفت که در خوشبینانه‌ترین حالت، آنهایی که وزن اضافه دارند، حداقل یک‌بار در زندگی به کاهش وزن فکر کرده‌اند و حتی به سمت راهی برای ازبین‌بردن چربی‌ها رفته‌اند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، با این‌که این روزها، ورزش‌های باشگاهی از بدنسازی و فیتنس گرفته تا پیلاتس و تی‌آر ایکس و بادی پامپ و حتی یوگا، درحال رخنه‌کردن به فرهنگ عمومی جامعه است اما هنوز در میان خیلی‌ها به‌ویژه آنهایی که بیش از دیگران به این فعالیت‌ها نیاز دارند، همه‌گیر نشده است. این گروه، همان کسانی‌اند که سال‌ها فعالیت بدنی و رژیم‌های غذایی را به بهانه نداشتن وقت کافی دور زده‌اند و همواره در جست‌وجوی سریع‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای کاهش وزن بوده‌اند. گاهی هم سراغ رژیم‌های سخت و پرفشار رفته‌اند تا در مناسبت‌های خاصی مثل مراسم‌ها، تعطیلات عید نوروز و سفرها و... به سرعت تغییرشکل دهند. همین‌ها مخاطبان اصلی تبلیغات محصولات لاغری‌اند. طبیعی است که هر روش سریعی برای ازمیان‌بردن چربی‌ها، تبعات خطرناکی هم می‌تواند داشته باشد. درباره قرص‌های لاغری، اما و اگرهای فراوانی وجود دارد و هنوز خیلی‌ها هستند که تمایلی به مصرف این قرص‌ها ندارند؛ چراکه از عواقب آن هراس دارند، اما کرم‌های لاغری ماجرای دیگری دارند. آنها وارد بدن و سیستم گوارش نمی‌شوند، بنابراین مصرف‌کننده احساس امنیت بیشتری در مصرف‌کردن آنها دارد. حالا سوال اینجاست که آیا این کرم‌های لاغری، چند لایه چربی مزاحم را از بین می‌برند؟ یا روشی برای کلاهبرداری از مشتریان مستاصل و جست‌وجوگر لاغری‌اند؟

متخصصان می‌گویند کرم‌ها و ژل‌های لاغری موضعی تنها در موارد محدودی که پوست حالت سلولیت یا پرتقالی پیدا کرده یا چربی متراکم و کمی دارد، می‌تواند موثر باشد که البته باید در کنار آن روش‌های دیگر چربی‌سوزی مثل لیزر لیپولیز یا دستگاه لیپوماتیک یا روش مزوتراپی و از همه مهمتر ورزش هم مورد استفاده قرار گیرد. نکته‌ای که استفاده‌کنندگان از این کرم‌ها باید بدانند این است که استفاده از این کرم‌ها باید با ماساژ‌های محکم، دورانی و پرفشار با دست یا دستگاه‌های ماساژور همراه باشد. بهترین موقع استفاده از این روش‌ها هم پس از استحمام و با پوست خشک و تمیز و هنگام فعالیت ورزشی یا پیاده‌روی است. بنابراین نباید انتظار داشت که تنها با استفاده از این فرآورده‌ها، تغییر سایز و شکل بدن  صورت می‌گیرد.

باور نکنید

در تبلیغ این کرم‌ها همواره وعده لاغری در مدت زمان مشخصی داده می‌شود؛ مثلا کاهش ٨ تا ١٠کیلو در یک‌ماه یا کم‌کردن ١٥٠ تا ٣٠٠گرم چربی در هر بار استفاده از این کرم‌ها. (یعنی هربار استفاده از این کرم‌ها معادل است با ٢٠دقیقه دویدن روی تردمیل!) در این تبلیغات آمده که با استفاده از این کرم‌ها، چربی مثل آب از پوست خارج می‌شود. نمونه‌های خارجی و داخلی آنها هم با سفارش‌های تلفنی، آنلاین، یا حتی در داروخانه‌ها در دسترس است. قیمت این کرم‌ها از ٧٠، ٨٠‌هزار تومان برای محصولات داخلی شروع و به چند ١٠٠‌هزار تومان برای محصولات خارجی می‌رسد. شرکت‌های تولید‌کننده این کرم‌ها، تأکید می‌کنند که محصولشان، آنتی‌سلولیت است، منجر به حذف چربی‌های زیرپوستی در نقاطی مثل شکم، باسن، ران و زانو می‌شود. منشأ آنها گیاهی است و در لابراتوارهای فلان کشور اروپایی تهیه شده، عوارض جانبی ندارد، منجر به افزایش سرعت سوختن چربی‌ها می‌شوند، حتی نیازی به ماساژ ندارند. در تبلیغ برخی دیگر از این کرم‌ها هم آمده که علاوه بر ازمیان‌رفتن چربی‌ها، پوست سفت، سفید و شفاف هم می‌شود و تأکید شده که کرم‌ها، صابون‌ها و ژل‌های لاغری صددرصد گیاهی‌اند و آلوئه‌ورا، موم عسل و پارافین و وازلین، روغن نارگیل و... دارند، جالب اینجاست که تمام این اتفاقات با حدود ١٠٠‌هزار تومان اتفاق می‌افتد! قطعا باورکردنی نیست. متخصصان می‌گویند از نظر پزشکی و علمی هیچ دارو و فرمول استانداردی وجود ندارد که با مصرف موضعی آن سلول‌های چربی از میان برود. سلول‌های چربی در عمیق‌ترین لایه‌های زیر پوست قرار دارند و احتمال جذب و رسیدن داروهای موضعی از این سد چند لایه و اثربخشی مستقیم بر سلول‌های چربی تقریبا امکان‌پذیر نیست.

بدون عارضه نیست

هرچند که به نظر می‌رسد استفاده از این کرم‌ها، به دلیل واردنشدن آنها به بدن، عوارض کمی دارد اما به گفته داریوش دائر که متخصص پوست است، گاهی استفاده از این فرآورده‌ها می‌تواند منجر به خشکی و اگزمای پوست شود. سرخی، خارش و پوسته‌پوسته‌شدن، کهیر و حالت سوختگی را هم باید به این عوارض اضافه کرد. این عوارض درمواردی که روی ژل یا کرم لاغری با سطحی از پلاستیک پوشانده شده، بیشتر دیده می‌شود. همچنین درصورتی که این داروها بر سطح گسترده و وسیعی از پوست به ‌کار روند، به ‌علت تعریق زیاد احتمال از‌دست‌دادن مقادیر زیادی از آب بدن هم وجود دارد که باعث شوک و اختلال در جریان خون مورد ‌نیاز بدن می‌شود. پزشکان می‌گویند هر ماده شیمیایی که با پوست بدن تماس داشته باشد یا با ترکیبات درون بدن ارتباط داشته باشد، خالی از عوارض نیست.

چربی‌ها چطور در بدن ایجاد می‌شوند؟

رضا تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی پیش از این به مجله سیب سبز گفته بود که انرژی‌های مازاد بر نیاز بدن که معروف به کالری‌های اضافه‌اند، از طریق مواد غذایی و حتی نوشیدن وارد بدن می‌شوند. این کالری‌ها به شکل بافت چربی در بدن ذخیره می‌شوند. خیلی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند مصرف برخی مواد غذایی مثل برنج، نان، شیرینی و... ممکن است باعث چاقی‌شان شود. درصورتی که هر منبعی اگر به ‌درستی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است باعث به‌وجودآمدن کالری اضافه شود؛ حتی مصرف میوه و سبزیجات هم این مشکل را ایجاد می‌کنند، بنابراین زمانی چربی از میان برداشته می‌شود که بدن نیاز به انرژی داشته باشد، چه موقع این اتفاق می‌افتد؟ زمانی که منابع غذایی تأمین نشود و بدن چاره‌ای نداشته باشد جز این‌که از منابع ذخیره چربی استفاده کند. بنابراین چربی از طریق ادرار یا مدفوع خارج نمی‌شود. برهمین اساس، تنها یک راه برای خلاص‌شدن از چربی‌ها وجود دارد، آن‌هم تغذیه درست و فعالیت جسمی منظم.