۰ نفر

دردسرهای خوراکی برای معده

۳ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۴۴
کد خبر: 331257
دردسرهای خوراکی برای معده

گاز، معده درد، یبوست، و اسهال از نشانه‌های رایج بروز مشکل در دستگاه گوارش انسان هستند. سلامت دستگاه گوارش در درجه نخست با یک رژیم غذایی سالم پیوند خورده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، مصرف مواد غذایی سالم به بهبود گوارش کمک کرده و دنبال‌کردن یک رژیم غذایی نامناسب نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.اگر غذا به‌درستی گوارش نشود، سلول‌های بدن نیز آنچه برای ارائه عملکرد درست و بهینه نیاز دارند را دریافت نخواهند کرد. همچنین، بخش اعظم سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش قرار دارد که هرچه بیشتر اهمیت حفظ سلامت این بخش را نشان می‌دهد. در شرایطی که برخی مواد غذایی برای تقویت سلامت دستگاه گوارش مفید هستند، برخی دیگر می‌توانند در عملکرد مطلوب آن اختلال ایجاد کنند. در ادامه با برخی از بدترین مواد غذایی برای معده بیشتر آشنا می‌شوید.

کربوهیدارت‌ها

غذاهای سرشار از کربوهیدارت می‌توانند تعادل جمعیت باکتریایی روده ما را تغییر داده و محرکی برای التهاب باشند. مواد غذایی که دارای نسبت بالای کربوهیدارت به وزن خود هستند، به‌عنوان غذاهای سرشار از کربوهیدارت در نظر گرفته می‌شوند. به‌عنوان مثال، یک سیب‌زمینی کوچک که بسیاری آن را به‌عنوان یک کربوهیدارت بد در نظر می‌گیرند، 170 گرم وزن دارد، اما بیشتر از آب تشکیل شده و تنها 23 درصد آن کربوهیدارت است. در مقابل، یک کیک برنجی ساده تنها 9 گرم وزن دارد، اما تقریبا 80 درصد آن از کربوهیدارت تشکیل شده است.

چربی‌های ناسالم

سه نوع چربی غذایی با التهاب پیوند خورده‌اند و می‌توانند به افزایش چربی شکم منجر شوند که شامل چربی‌های ترانس، چربی‌های اشباع، و اسیدهای چرب امگا-6 می‌شوند. غذاهای مختلفی به‌واسطه وجود این چربی‌های ناسالم موجب تشکیل چربی در ناحیه شکم می‌شوند.

گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده سرشار از کالری و چربی‌های اشباع هستند. این مواد غذایی نه تنها برای معده شما بد هستند، بلکه می‌توانند خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را نیز افزایش دهند. گوارش گوشت‌های فرآوری شده برای افراد بسیاری دشوار است. این مواد غذایی می‌توانند برای مدت زمان طولانی‌تری در روده باقی بمانند زیرا تجزیه آنها دشوارتر است. همچنین، آنها فاقد مواد مغذی مفید، مانند فیبر هستند، که در دشوار شدن گوارش آنها نقش دارد.

غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده معده را حسابی به زحمت انداخته و می‌توانند به بازگشت اسید معده به مری و سوزش سردل منجر شوند. غذاهای سرخ‌شده همانند غذاهای فرآوری شده، مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌مانند و گوارش آنها به واسطه محتوای چربی زیاد برای بدن بیشتر طول می‌کشد. همچنین، آنها در افزایش چربی شکم نقش دارند.یکی از موارد کلیدی برای حفظ سلامت و شادابی معده پرهیز از اُلیگو-دی-مونو ساکاریدها و پولیول‌های قابل تخمیر(FODMAPs) یا کربوهیدارت‌هایی است که به سرعت تخمیر می‌شوند، که می‌تواند روده شما را تحریک کند. لاکتوز در روده کوچک توسط آنزیمی به نام لاکتاز تجزیه می‌شود. بدن انسان با افزایش سن لاکتاز کمتری تولید می‌کند که به معنای کاهش توانایی دستگاه گوارش در تحمل محصولات لبنی است.

فروکتوز بیش از حد

غذاهای حاوی فروکتوز(یک فودماپ دیگر) زیاد در مقایسه با گلوکز می‌توانند به تولید گاز، نفخ، و اسهال کمک کنند. مطالعه‌ای نشان داد که بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر که یک رژیم غذایی بدون فروکتوز را دنبال می‌کردند با بروز علائم کمتری مواجه بودند.

غذاهای بدون چربی

افراد بسیاری فکر می‌کنند که غذاهای بدون چربی انتخاب‌های سالم‌تری هستند. اما در واقعیت، غذاهای بدون چربی می‌توانند برای معده بسیار بد باشند. این قبیل غذاها به‌طور معمول حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده مصنوعی و مواد شیمیایی هستند که می‌توانند مغز را سردرگم کنند. بدن برای گوارش مواد مصنوعی شکل نگرفته است. این تجمع مواد بد می‌تواند به نفخ و احساس خستگی منجر شود.