۰ نفر

۱۰خاصیت ماش برای سلامتی

۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۵۳
کد خبر: 328008
۱۰خاصیت ماش برای سلامتی

دانه مانگ یا همان ماش، دانه ­ای کوچک و سبز رنگ از خانواده عدس و نخودفرنگی است.

به گزارش اقتصادآنلاین  به نقل از عصر ایران، ماش مانند دیگر دانه ­ها از جمله لوبیا سیاه و نخود، دارای خواصی است که در سلامتی ما نقش بسزایی دارند. ماش غنی از منگنز، پتاسیم، منیزیم، فولات، مس، روی و سایر مواد مغذی ضروری برای بدن است که در رژیم غذایی ما باید استفاده شود. این مواد مغذی توانایی ­هایی از جمله کاهش کلسترول، جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو یا درمان آن و هم­چنین بهبود سیستم ایمنی بدن دارند. در ادامه نت نوشت خواص ماش سحر آمیز را برایتان خواهد گفت.

خواص ماش
۱- کاهش میزان کلسترول

یکی از مهم­ ترین خواص ماش ، کاهش میزان کلسترول بدن است. مطالعات نشان داده ­اند، آنتی ­اکسیدان ­های موجود درماش از ایجاد رادیکال های آزاد در خون جلوگیری می ­کنند. از دیگر خواص ماش ، کنترل و کاهش میزان التهاب است که می­ تواند از قلب در برابر بیماری ­های قلبی محافظت کند.

۲- کاهش فشار خون

تحقیقات درباره­ این دانه نشان داده­ اند که پپتیدهای موجود در آن می­ توانند باعث کاهش تحرک عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون ­شوند (افزایش تحرک عروق موجب افزایش فشار خون می ­شود).

۳- مبارزه با سرطان و جلوگیری از گسترش آن

ماش دارای آنتی ­اکسیدان­ های قوی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و مبارزه با سرطان کمک می ­کند. مطالعات نشان می ­دهند که این دانه دارای خاصیت ضد توموری است و از DNA در برابر آسیب­ ها و جهش ­ها محافظت می ­کند.

۴- جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو و درمان آن

مطالعات در این زمینه نشان داده ­اند که ماش می ­تواند گلوکر خون، کلسترول تام و سطح تری­ گلیسرید را کاهش دهد. این امر در افزایش پاسخ به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو موثر است.

۵- فراهم کردن پروتئین ­های بدن

ماش شامل پروتئین ­های گیاهی است. پروتئین ­های گلوبولین و آلبومین حدود ۸۵ درصد از مجموع اسیدآمینه ­های موجود در ماش را تشکیل می ­دهند.ماش برای افرادی که گیاه ­خوار هستند و به دنبال پروتئین­ های گیاهی می باشند، بهترین گزینه است.

۶- افزایش سطح ایمنی بدن

مواد مغذی موجود در ماش دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که به افزایش توان سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ­ها و باکتری ­ها کمک می ­کنند.

۷- فراهم کردن مواد مغذی ضروری بدن

ماش شامل ویتامین ­ها و مواد معدنی است که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند. فولات موجود در این دانه نقش مهمی در سنتز DNA، تعادل هورمونی، عملکرد­های شناسایی بدن و تولید مثل دارد. هم­چنین منیزیم موجود در آن به ترمیم بافت ­های عضلانی و سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

۸- مبارزه با چاقی

یکی دیگر از خواص ماش، مبارزه با چاقی و کمک به کاهش وزن است. مطالعات نشان داده ­اند که غذاهای حاوی فیبر بالا به کاهش وزن کمک می کنند. از آن­ جایی که این دانه دارای مقادیر زیادی فیبر و پروتئین است، باعث افزایش حس سیری در فرد و در نتیجه کاهش وزن می­ شود.

۹- کمک به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS = Premenstrual Syndrome)

این دانه به تسکین درد و گرفتگی عضلات کمک می­ کند. ویتامین B موجود در ماش، در کاهش نوسانات هورمونی که موجب بروز علائم PMS می شود، نقش دارد. فولات، منیزیم و ویتامین B6 این دانه باعث کاهش گرفتگی و درد عضلات، سر درد، نوسانات حلقی و خستگی می ­شوند.

۱۰- کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم مواد

از دیگر خواص ماش این است که راحت­ تر از سایر دانه ها هضم می­ شود و به دلیل داشتن فیبر بالا، می ­تواند به بهبود فرآیند هضم کمک کنند. هم­چنین باعث کاهش مشکلات گوارشی از جمله یبوست و سندرم روده تحریک ­پذیر می ­شود.