۰ نفر

١٠ غذا که به معده شما آسیب می‌زند

۹ دی ۱۳۹۷، ۶:۴۶
کد خبر: 325482
١٠ غذا که به معده شما آسیب می‌زند

سوزش سر معده یا همان ترش‌کردن، دردی در انتهای قفسه‌ سینه و نشانه‌ برگشت اسید از معده به داخل مری است. به‌طور طبیعی برگشت اسید معده به مری به علت وجود دریچه اسفنکتر امکان ندارد. این دریچه ماهیچه‌ای حلقه‌مانند است که بسته است و زمانی باز می‌شود که انسان غذایی را قورت بدهد. با این‌حال، در افرادی که دچار رفلاکس معده یا برگشت اسید هستند، این ماهیچه ضعیف شده است و به همین دلیل اسید به مری برمی‌گردد و باعث احساس سوزش و درد در ناحیه انتهای قفسه سینه می‌شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند؛ رژیم غذایی نقش بسزایی در درد ناشی از این عارضه دارد. غذاهای بسیاری می‌تواند این بیماری را با ضعیف کردن دریچه‌ اسفنکتر تشدید کند. در ادامه با این غذاها آشنا شوید:  

١- غذاهای چرب  

متأسفانه علاوه بر غذاهای سرخ‌شده، این مورد شامل برخی از خوراکی‌های مفید مثل آووکادو، پنیر و آجیل هم می‌شود. این گروه به دو صورت باعث برگشت اسید می‌شود:  

 نخست این‌که ممکن است مصرف این مواد دریچه‌ اسفنکتر را سست ‌کند و در نتیجه اسید از معده به سمت مری برود.

دوم، مصرف این مواد غذایی باعث ترشح هورمون کوله‌سیستوکینین (هورمون مورد نیاز برای هضم پروتیین و چربی) می‌شود. این هورمون به خودی خود باعث ضعیف شدن دریچه‌ اسفنکتر می‌شود.

همچنین این هورمون مدت زمان ماندن غذا در معده (برای هضم بهتر) را افزایش می‌دهد و این مسأله یکی از دلایل بازگشت اسید معده به مری است.

٢- نعناع

نعناع اغلب به‌عنوان ماده‌ای برای کاهش التهاب و بهبود هضم غذا شناخته می‌شود، اما تحقیقات نشان می‌دهد که می‌تواند باعث ترش‌کردن شود. محققان پی برده‌اند که مصرف مقدار زیاد نعناع، با تحریک دیواره‌ مری موجب احساس سوزش در قسمت انتهای قفسه‌ سینه می‌شود

٣-آب‌ مرکبات  

نوشیدن آب مرکبات موجب تشدید علایم این بیماری می‌شود. اطلاعات به دست آمده از آزمایشی که برای ٤٠٠ نفر انجام شده نشان می‌دهد که ٧٣درصد از کسانی که به این عارضه مبتلا بودند، بعد از نوشیدن آب مرکبات، احساس درد و سوزش بیشتری در قسمت فوقانی معده داشتند. علت این مسأله می‌تواند حجم اسید موجود در این نوشیدنی‌ها باشد.

٤- شکلات  

مانند غذاهای چرب، شکلات هم با تضعیف دریچه‌ اسفنکتر، باعث برگشت اسید به داخل مری می‌شود، زیرا شکلات باعث تولید هورمون شادی یا همان سروتونین می‌شود که این هورمون ماهیچه‌ اسفنکتر را سست می‌کند و باعث بروز این مشکل می‌شود.

٥- غذاهای تند  

این غذاها حاوی ترکیبی به نام کپسایسین (علت اصلی تندبودن فلفل) است که به کندی هضم می‌شود؛ یعنی مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌ماند که این مسأله یکی از عوامل سوزش سر معده است.

٦-  نمک  

مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف نمک باعث افزایش ٧٠درصدی احتمال ابتلا به این بیماری می‌شود.

٧- پیاز  

پیاز، به‌خصوص پیاز خام، به‌عنوان یکی از عوامل سوزش سر معده شناخته شده است. مثل دیگر موارد موجود در این فهرست، پیاز هم با ضعیف‌کردن ماهیچه‌ اسفنکتر، باعث بالا آمدن اسید و واردشدن آن به معده می‌شود.

٨- الکل  

مصرف الکل علاوه بر ضعیف‌کردن دریچه‌ اسفنکتر، با افزایش میزان اسید معده می‌تواند باعث برگشت آن به مری و ایجاد حس سوزش و درد شود. همچنین الکل با ملتهب کردن و آسیب رساندن به دیواره‌ مری، این عارضه را تشدید می‌کند.

٩- قهوه  

قهوه برای بعضی از افراد باعث بروز مشکل رفلاکس معده (درست به شیوه‌ دیگر موارد گفته شده در این فهرست) می‌شود.

١٠- نوشیدنی‌های گازدار  

این نوشیدنی‌ها با سست‌کردن دریچه‌ انتهای مری و افزایش سطح اسید معده، اختلال سوزش معده را تشدید می‌کند.