۰ نفر

رابطه «دندان» با بیماری‌های خطرناک

۲۲ آذر ۱۳۹۷، ۰:۵۹
کد خبر: 321549
رابطه «دندان» با بیماری‌های خطرناک

از دست دادن دندان با خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت پیوند خورده است. این شرایط به واسطه التهاب در جریان خون شکل می گیرد.

زمانی که به دندانپزشکی فکر می کنید احتمالا کشیدن یا پر کردن دندان در ذهن شما نقش می بندد. اما نادیده گرفتن سلامت دهان و دندان در بلند مدت می تواند موجب بروز مشکلاتی فراتر از پوسیدگی دندان شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، جدا از بیماری لثه و حتی سرطان دهان، مشکلات سلامت دیگری وجود دارند که ممکن است بهداشت ضعیف دهان و دندان، دندان های آسیب دیده و یا جای خالی دندان در آنها نقش داشته باشند. در ادامه با برخی از مهمترین آنها بیشتر آشنا می شویم.

افزایش وزن یا چاقی

دندان آسیب دیده، دردناک و یا جای خالی دندان می تواند به معنای جویدن نامناسب غذا یا محدود شدن مواد غذایی مصرفی شما باشد. در شرایطی که بیشتر بزرگسالان دارای 32 دندان هستند، به گفته شبکه چاقی کانادا، اگر دارای 21 دندان یا کمتر باشید، به واسطه ناتوانی در جویدن درست وعده های غذایی در معرض خطر بیشتری برای چاقی قرار دارید.

تمایل افراد به مصرف غذاهایی که راحت‌تر جویده می شوند و به طور معمول گزینه هایی ناسالم و حاوی چربی زیاد هستند، مانند فست فودها، بخشی دیگر از مشکل است. همچنین، زمانی که دندان های شما کار خود را به خوبی انجام نمی دهند، جویدن غذاهای مغذی و سرشار از فیبر، مانند سیب، آسان نخواهد بود.

خطر بیشتر برای دیابت

از دست دادن دندان با خطر بیشتر برای ابتلا به دیابت پیوند خورده است. این شرایط به واسطه التهاب در جریان خون شکل می گیرد. دیابت به واسطه ناتوانی بدن در تنظیم قند خون شکل می گیرد که می تواند به مشکلات سلامت جدی‌تر منجر شود.

زمانی که به دیابت مبتلا هستید، احتمال ابتلا به مسائل جدی‌تر دهان و دندان نیز افزایش می یابد. به گفته کلینیک مایو، سطوح بالاتر قند خون می تواند به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و دیگر بیماری های دهان و دندان منجر شود.

احتمال بیشتر ابتلا به بیماری قلبی

شاید باورکردنی نباشد، اما سلامت دندان ها و قلب شما با هم پیوند خورده اند. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، برخی مطالعات ارتباط بین سلامت صعیف دهان و دندان و سلامت ضعیف قلب را نشان داده اند، اگرچه دلایل این شرایط همچنان به طور دقیق مشخص نیست.

به رغم مشخص نبودن دلایل، شما باید سلامت دندان ها و لثه های خود را به عنوان دروازه ای به سمت بیماری های دیگر، از جمله آنهایی که قلب را تحت تاثیر قرار می دهند، در نظر بگیرید.

خطر کم وزنی نوزاد هنگام تولد

اگر زنی باردار هستید، سلامت ضعیف دهان و دندان یا ابتلا به بیماری لثه می تواند نه تنها خود شما، بلکه نسل آینده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

برخی مطالعات پیوند بین سلامت ضعیف دهان و دندان با تولد زودرس و همچنین کم وزنی نوزاد هنگام تولد را نشان داده اند. این قبیل نوزادان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ها، ناهنجاری ها و حتی مرگ هستند.

تضعیف استخوان ها

پوکی استخوان شرایطی جدی است که موجب شکنندگی استخوان ها شده و احتمال مواجهه با آسیب دیدگی های جدی به واسطه زمین خوردن یا حتی انجام کارهای روزانه را افزایش می دهد.

به گفته کلینیک مایو، ممکن است ارتباطی بین پوکی استخوان که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و از دست دادن دندان و استخوان پریودنتال که از دندان ها پشتیبانی می کند، وجود داشته باشد. برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که دندان خود را از دست می دهند و با ضعف استخوان پریودنتال مواجه هستند، نشانه های ضعف اسکلتی در دیگر بخش های بدن را نیز نشان می دهند.

عوارض تنفسی احتمالی

برخی مشکلات تنفسی می توانند با بیماری لثه در ارتباط باشند. بیماری لثه موجب تجمع باکتری های مضر در دهان می شود. این باکتری ها می توانند از دهان به ریه ها راه یابند که خبر بدی برای ریه های بیمار و همچنین ریه های سالم محسوب می شود.

مشکلات تنفسی ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان به طور خاص سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهند، اما این به معنای آن نیست که افراد در سنین دیگر مصونیت دارند. در صورت عدم درمان، بیماری لثه در هر سنی می تواند مشکل آفرین باشد. اگر اخیرا با مشکلات تنفسی مواجه شده اید، پس از مشورت با پزشک خود به دندانپزشک نیز مراجعه کنید.

افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل

عدم رسیدگی به وضعیت دهان و دندان می تواند اثر منفی بر سلامت روانی شما داشته باشد. به گفته انجمن آلزایمر آمریکا، حفظ سلامت دهان و دندان به پیشگیری از آثار زوال عقل که موجب سردرگمی و از دست دادن حافظه می شود، کمک می کند. حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان برای افراد مبتلا به این شرایط دشوارتر می شود.

همچنین، مطالعه ای که در دانشگاه لنکاشایر انجام شد، وجود باکتری های بیماری لثه در مغز بیماران را نشان داد. در این مطالعه با حضور 20 شرکت کننده که 10 نفر از آنها به زوال عقل مبتلا بودند، تقریبا در نیمی از افراد بیمار نوع خاصی از باکتری به نام  Porphyromonas gingivalis در مغز مشاهده شد.