۰ نفر

فواید سلامت شگفت انگیز موسیقی

۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۰:۴۳
کد خبر: 321022
فواید سلامت شگفت انگیز موسیقی

همانند تمریناتی که در یک باشگاه ورزشی انجام می دهید و توانایی های جسمانی خود را افزایش می دهید، موسیقی می تواند مغز و روان شما را تمرین دهد.

آهنگ های شاد و ریتیمیک می توانند احساس شادی و سرزندگی را در انسان ایجاد کنند. در مقابل، آهنگ های غمگین حتی می توانند اشک انسان را جاری سازند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، موسیقی دارای آثار بسیار قدرتمندتری بر بدن است که ممکن است به بسیاری از آنها توجهی نداشته باشید یا حتی از آنها آگاه نباشید.

جوان نگه داشتن مغز

همانند تمریناتی که در یک باشگاه ورزشی انجام می دهید و توانایی های جسمانی خود را افزایش می دهید، موسیقی می تواند مغز و روان شما را تمرین دهد. اگر قصد دارید به رغم افزایش سن، مغز خود را همچنان جوان و آماده فعالیت نگه دارید، گوش دادن به موسیقی یا نواختن یک ساز ابزاری عالی برای تحقق این هدف محسوب می شود. این شرایط به واقع مغز را تمرین می دهد.

برای بهره‌مندی از فواید مطلوب، کتابخانه موسیقی خود را همراه با افزایش سن گسترش دهید، به جای آن که همواره به آهنگ های قدیمی مورد علاقه خود گوش دهید. برخلاف آهنگ های آشنا، آهنگ های جدید مغز را برای درک آنها به کار وا می دارد و این شرایط به حفظ ذهنی فعال و خلاق کمک می کند.

کمک به یادآوری خاطرات

آیا برای شما پیش آمده که با شنیدن یک آهنگ قدیمی خاطره ای خاص از دوران گذشته برای شما زنده شود. یادآوری خاطراتی که یک آهنگ به آنها پیوند خورده است برای مغز بسیار راحت‌تر است.

به طور خاص، این تقویت یادآوری می تواند برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید باشد. از آنجایی که توانایی برقراری ارتباط با موسیقی تا مراحل واپسین بیماری همچنان دست نخورده باقی می ماند، موسیقی درمانی می تواند به یادآوری خاطرات، کاهش بی قراری، کمک به برقراری ارتباط، و تقویت هماهنگی جسمانی کمک کند.

کاهش درد مزمن و افسردگی

بنابر مطالعه ای که در نشریه Journal of Advanced Nursing منتشر شد، گوش دادن به موسیقی می تواند به کاهش درد مزمن و افسردگی کمک کند. پژوهشگران 60 شرکت کننده را به سه گروه تقسیم کردند: گروه نخست به موسیقی مورد علاقه خود گوش می دادند، گروه دوم به آهنگ های  انتخابی پژوهشگران گوش می دادند، و گروه کنترل به موسیقی گوش نمی دادند. شرکت کنندگان در این مطالعه به بیماری های مختلفی، از جمله آرتریت و مشکلات دیسک مبتلا بودند که موجب درد مزمن می شدند.

در پایان مطالعه، گروه هایی که به موسیقی گوش داده بودند، کاهش درد به میزان 21 درصد را گزارش کردند، در شرایطی که گروه کنترل افزایش 1 تا 2 درصدی احساس درد را گزارش کردند. همچنین، گروه هایی که به موسیقی گوش داده بودند، در مقایسه با گروه کنترل 25 درصد افسردگی کمتر را گزارش کردند. از این رو، پژوهشگران نتیجه گیری کردند که گوش دادن به موسیقی می تواند به افراد در مقابله با درد مزمن و همچنین افسردگی کمک کند.

استرس کمتر

افراد بسیاری برای کاهش سطوح استرس به آهنگ های مورد علاقه خود گوش می دهند و از نظر علمی نیز مفید بودن این اقدام ثابت شده است. طی یک مطالعه با حضور 60 شرکت کننده زن سالم، یک آزمایش استرس روانی پس از گوش دادن به موسیقی، گوش دادن به صدای آب جاری یا استراحت در سکوت انجام شد. پژوهشگران دریافتند شرکت کنندگان در گروه موسیقی ریکاوری جسمانی سریع‌تر از استرس در مقایسه با گروه های دیگر را تجربه کرده اند.

افزون بر این، در همین مطالعه مشخص شد افرادی که تحت درمان های پزشکی قرار گرفته اند، با گوش دادن به موسیقی اضطراب و ناراحتی کمتری را تجربه کرده اند. در نتیجه، آنها کمتر به داروهای آرام بخش و مسکن نیاز داشتند.

بازیابی گفتار

موسیقی درمانی ابزاری مهم برای افرادی است که یک آسیب دیدگی در سمت چپ مغز - مسئول گفتار - خود را به دلایل مختلف، از جمله سکته مغزی یا یک جراحت را تجربه کرده اند.

به نظر می رسد ملودی و ریتم موسیقی به تقویت گفتار کمک می کنند. در حقیقت، گبی گیفوردز، نماینده سابق کنگره آمریکا، پس از آن که از ناحیه سر هدف گلوله قرار گرفت، از موسیقی درمانی برای فراگیری مجدد چگونگی صحبت کردن استفاده کرد.

کمک به بیماران برای تحمل درمان های سرطان

همان گونه که موسیقی می تواند به افراد در مدیریت درد و استرس کمک کند، به عنوان ابزاری خوب برای تحمل درمانی های سرطان نیز قابل استفاده است. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، گوش دادن به موسیقی اضطراب مرتبط با شیمی درمانی و پرتو درمانی را کاهش می دهد. این کار می تواند به کاهش حالت تهوع و استفراغ در بیمارانی که شیمی درمانی را پشت سر می گذارند، کمک کند.

همچنین، بررسی چند مطالعه نشان داده است که موسیقی به کاهش درد و همچنین خستگی بیماران مبتلا به سرطان کمک می کند. افزون بر این، موسیقی می تواند مدت زمان ریکاوری و بستری بودن در بیمارستان را کاهش داده و کیفیت زندگی بیمار را افزایش دهد.

تقویت ورزش درمانی و فیزیوتراپی

برای افراد بسیاری ورزش کردن بدون گوش دادن به موسیقی دشوار است. بیشتر افراد دارای غریزه ای برای هماهنگ سازی حرکات و فعالیت های خود با موسیقی هستند و این حرکت ریتمیک می تواند به بدن در استفاده بهینه‌تر از انرژی کمک کند. در حقیقت، یک مطالعه نشان داد دوچرخه سوارانی که سرعت خود را با موسیقی حفظ می کنند، در مقایسه با دوچرخه سوارانی که به موسیقی گوش نمی دهند، اکسیژن کمتری مصرف می کنند.

به واسطه تاثیر آن بر بدن، موسیقی می تواند به پشت سر گذاشتن موفق‌تر فیزوتراپی نیز کمک کند. به گفته دانشکده پزشکی هاروارد، موسیقی درمانی عملکرد جسمانی، روانی، شناختی و احساسی افراد را طی برنامه های توانبخشی فیزیکی افزایش می دهد.

بهبود سلامت قلب

یک آهنگ خوب می تواند به روش های مختلف سلامت قلب شما را بهبود ببخشد. موسیقی می تواند شیمی مغز شما را به واقع تغییر دهد و به فواید قلبی عروقی منتج شود. مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی می تواند به آرامش سرخرگ ها کمک کند که به بهبود عملکرد رگ های خونی منتج می شود. افزون بر این، پس از فعالیت جسمانی، موسیقی می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را سریع‌تر به سطوح عادی بازگرداند.

همچنین، پژوهش ها نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه می تواند فواید بیشتری نسبت به آهنگ های انتخابی توسط فردی دیگر داشته باشد، از این رو، ذائقه موسیقی شما هرچه باشد می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.