۰ نفر

داروی دندانپزشکی ریسک اعتیاد را 15مرتبه افزایش می‌دهد

۱۳ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۴۰
کد خبر: 319577
داروی دندانپزشکی ریسک اعتیاد را 15مرتبه افزایش می‌دهد

نتایج یک بررسی جدید بیانگر آن است، نوجوانانی که از دندانپزشکان خود نسخه‌های مسکن دریافت می‌کنند، 15 برابر بیشتر ممکن است در آینده به سمت اعتیاد کشیده شوند.

به گزارش دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید بیانگر آن است، نوجوانانی که از دندانپزشکان خود نسخه‌های مسکن دریافت می‌کنند، 15 برابر بیشتر ممکن است در آینده به سمت اعتیاد کشیده شوند. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، براساس این پژوهش که توسط دانشگاه استنفورد صورت گرفته، حدود 7 درصد از بیماران دندانپزشکی، یک سال بعد از دوره درمان مجددا از پزشک خود تقاضای نسخه اولیه می‌کنند و بیش از 6 درصد آنها طی یک دوره زمانی، دچار سوء مصرف مواد مخدر می‌شوند.

هفته گذشته مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا داده‌هایی منتشر کرد که براساس نرخ اوردوز در اثر سوء مصرف مواد مخدر در این کشور با رشد 10 درصدی به نسبت سال 2016 مواجه بوده است. 

محققان این پژوهش تأکید می‌کنند، تأثیر داروهایی که توسط پزشکان و دندانپزشکان برای تسکین درد بیماران تجویز می‌شود و شوقی که در‌ آنها برای آزمایش کردن مخدرهای قوی‌تر ایجاد می‌شود را نباید نادیده گرفت. 

دانشمندان استنفورد می‌گویند: «لازم است به داروهای جایگزین فکر کرد تا عوارض آنها را در حال و آینده بیمار به حداقل رساند».

بررسی‌ها بیانگر‌ آن است، بیماران دندانپزشکی 70 درصد بیشتر ممکن است، مدت‌ها پس از مراجعه اولیه خود به سوی پزشک بازگردند و تقاضای داروهایی با دوزهای سنگین‌تر کنند. 

این تیم، از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا، می‌گوید که این آمار هشدار دهنده است و باید هرچه زودتر اقداماتی به جهت کاهش آن صورت گیرد.

این مطالعه جدید که در نوع خود اولین است، نشان داده که نوجوانان و بزرگسالان جوان که از داروهای دندانپزشکی تجویز شده استفاده می‌کنند، بیش از دیگر گروه‌های سنی در معرض خطر برای اعتیاد هستند.

تیم پژوهش دانشگاه استنفورد، 15 هزار نوجوان 15 تا جوان 25 ساله را در این بررسی تحت مطالعه قرار دادند.

داده‌ها حاکی از آن است، شمار مرگ و میر افراد در اثر اوردوز طی 20 سال گذشته با بیش از 4 برابر رشد مواجه بوده است.