۰ نفر

کدام‌ شکلات سالم‌تر است؟

۸ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۰۰
کد خبر: 318302
کدام‌ شکلات سالم‌تر است؟

حتی نمی‌توان دنیای بدون شکلات را تصور کرد! اَبَرغذایی فوق‌العاده غنی که نشان داده شده است می‌تواند التهاب را کاهش داده، حافظه را تقویت کند، قلبتان را سالم نگه داشته و خلق‌وخویتان را بهتر کند. اما متأسفانه هر نوعی از شکلات نمی‌تواند این مزایا را برایتان به ارمغان بیاورد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، قبل از اینکه بخواهید بدانید چه نوع شکلاتی برای شما ساخته شده است، باید بدانید که اصلاً شکلات چیست؟ این خوراکی حتی 1900 سال قبل از میلاد نیز یک غذای محبوب در میان بومیان آمریکایی بود و از آن به عنوان یک نوشیدنی کف‌مانند تخمیری لذت می‌بردند. بدیهی است که همه چیز از آن زمان خیلی تغییر کرده است. در طی پروسه فراوری، پس از برداشت دانه‌ها از غلاف‌های کاکائو که بر درخت‌های کوچک بومی حوزه آمازون رشد می‌کنند، آن‌ها را تخمیر و سپس خشک کرده و به صورت دانه‌های کاکائو برشته می‌کنند، در مرحله بعد، این دانه‌ها به نیب‌های کاکائو تبدیل می‌شوند. پس از آن، این تکه‌ها وارد فرایندهای مختلفی شده و شکل‌های متعددی از شکلات را در قفسه‌های فروشگاه به نمایش در می‌آورند. از پودر کاکائو گرفته تا شکلات صبحانه و غیره.

شکلات تیره در مقایسه با شکلات شیری

اکثر شکلات‌ها فراوری شده هستند و ویژگی اولیه‌ای را که آن‌ها را به خوراکی‌ای سالم تبدیل می‌کند از دست می‌دهند. بسیاری از مزایای شکلات از فلاوانول‌ها (ماده مغذی گیاهی موجود در کاکائو)، که دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی هستند و طعم بسیار تلخی دارند، می‌آیند. اما این فلاوانول‌ها به محض شروع فرایند تخمیر، آلکالیزه شدن و برشته شدن، برای داشتن طعمی لذیذ، شروع به ناپدید شدن می‌کنند. از آنجایی که حداقل 35 درصد شکلات تیره را کاکائو شامل می‌شود، مزایای سلامتی آن بیشتر از شکلات شیری است که فقط کمتر از 10 درصد کاکائو دارد. بنابراین شما با مصرف شکلات شیری به ندرت به میزان کافی مزیت کاکائو را دریافت می‌کنید، هرچند که ممکن است طعم بهتری نسبت به شکلات تیره داشته باشد.

سالم‌ترین شکل شکلات

وقتی حرف از سالم‌ترین نوع شکلات می‌شود، پاسخ، شکلات تیره است. از آنجایی که انواع تیره حاوی مقادیر بالای کاکائو (معمولاً 70 تا 80 درصد، اما بسیاری از آن‌ها تا 100!) حاوی فلاوانول بیشتری نسبت به شکلات شیری است؛ اما وجود کاکائوی بیشتر به معنای شکلات تلخ‌تر خواهد بود و دقیقاً به همین دلیل است که به شکلات شیری مقدار زیادی شیر و شکر اضافه می‌کنند تا را شیرین‌تر و لذیذتر شود و متأسفانه، مصرف هر چیزی که عمدتاً از قند و چربی اشباع تهیه شده است، برای سلامتی هیچ سودی ندارد.

اما نگران نباشید، هنوز هم می‌توانید با مصرف شکلات‌های تیره دارای 70 درصد کاکائو یا بیشتر، در هر نوعی که می‌خواهید، از فواید آن، مانند مبارزه با بیماری و یا داشتن هوشی بالاتر، بهره‌مند شوید. علاوه بر این، شکلات تیره دارای مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، روی و آهن است که همچنین می‌تواند باعث حفظ سلامت مغز شما در طی فرایند افزایش سن شود.

نکته کلیدی این است که باید مطمئن شوید که یک شکلات تیره واقعی خریداری می‌کنید نه شکلاتی شیرین در لباس مبدل شکلات تیره! این بدان معنی است که باید به دنبال آن‌هایی باشید که بیش از 70 درصد کاکائو، محتوای قندی کم، بدون لبنیات از جمله لاکتوز، شیرخشک، آب پنیر، کازئین یا چربی کره هستند. همچنین، بیشتر شکلات‌های تیره حاوی وانیل برای کمک به کاهش تلخی می‌باشند، بنابراین مطمئن شوید که شما انواع دارای وانیل واقعی را تهیه می‌کنید و نه نوع مصنوعی آن مانند وانیلین.