۰ نفر

نوعی چاقی عجیب

۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۳۹
کد خبر: 315834
نوعی چاقی عجیب

یک متخصص جراح و فوق تخصصی لاپاروسکوپی پیشرفته به تشریح "چاقی مرضی" با شاخص توده بدنی بالای ۴۰ پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی سلوکی اظهار داشت: تصور عموم بر این است، افرادی که دچار چاقی مفرط هستند می‌توانند با دارو، ورزش و یا گذراندن دوره‌های رژیم غذایی کاهش وزن داشته باشند درحالیکه در واقعیت این افراد پس از کم کردن چندکیلو مجددا به شرایط قبلی خود باز می‌گردند.

وی تصریح کرد: همه افراد چاق با ورزش و رژیم غذایی نمی‌توانند به وزن پایدار برسند چرا که وقتی میزان کالری و حجم غذا کم می‌شود متابولیسم بدن شکل دفاعی به خود گرفته و ضمن کاهش میزان سوخت و ساز کلی بدن، دستگاه گوارش حداکثر کالری هر وعده غذایی را به شدت جذب می‌کند به همین دلیل شاهد هستیم که این افراد پس از یک کاهش وزن نسبی دوباره به وزن قبلی خود باز می‌گردند.

سلوکی ادامه داد: جراحی‌های چاقی از طریق تغییر در تنظیمات سوخت و ساز بدن و با تغییرات هورمونی و دستکاری در سیگنال‌های عصبی از طریق دستگاه گوارش به مغز صورت می‌پذیرد که باعث ایجاد کاهش وزن پایدار در بیمار می‌شوند.

وی با بیان اینکه جراحی برای گروهی از افراد چاق که دارای شاخص توده بدنی بالای 40 تنها راه درمان است، افزود: فردی که از دوران کودکی یا نوجوانی مبتلا به چاقی باشد احتمال اینکه با رژیم و ورزش بتواند کاهش وزن قابل توجه و پایدار پیدا کند کمتر است و تنها راه درمان جراحی است درحالیکه اگر افراد در کودکی و نوجوانی وزن طبیعی داشته اند و در سنین بالاتر  دچار چاقی مفرط شده اند، شانس بیشتری دارند با رژیم و ورزش لاغر شوند.

سلوکی اضافه کرد: کسانی که سابقه فامیلی مثبتی برای چاقی دارند و افراد متعددی در اقوام آنها دچار چاقی هستند باید بیشتر به فکر درمان از طریق جراحی  باشند و به احتمال فراوان بدن آنها نسبت به رژیم، دارو و ورزش واکنش پایداری نشان نمی دهد.

سلوکی سن را یکی دیگر از عوامل مهم درمان چاقی دانست و افزود: بیمارانی که سن بالای 35 سال دارند بیشتر باید به فکر جراحی باشند ولی افراد جوانتر می‌توانند با ورزش و رژیم اقدام به کاهش وزن کنند.

این پزشک جراح ابراز کرد: افرادی که دچار چاقی مفرط هستند اگر با یک دوره رژیم غذایی و ورزش بتوانند بیشتر از 10 درصد وزن خود را کم کنند و این کاهش وزن برای حداقل 3 ماه پایدار بماند شانس بالاتری دارند که از روشهای غیر جراحی به وزن ایده ال برسند در غیر این صورت بدن آنها درحال مقاومت است.

وی با بیان اینکه تکنیک‌های پیشرفته جراحی باعث شده تا بیماران با کمترین درد و به سرعت بهبود یابند، افزود: هم اکنون این جراحی‌ها در کشور ما تحت پوشش بیمه قرار دارد و همه افراد جامعه می‌توانند از این درمان بهرمند شوند ضمن اینکه جراحی پیشرفته چاقی با روشهای کم تهاجمی (لاپاروسکوپی) قابل انجام است که ضمن کمتر شدن درد و عوارض بعد از عمل، بیمار سریعتر می‌تواند به فعالیت طبیعی و شغلی خود بازگردد.

سلوکی خاطرنشان کرد: شیوع چاقی در ایران در بین افراد بالای 18 سال حدود 22 درصد برآورد شده و تخمین زده می‌شود که حدود 2.5 تا 3 میلیون نفر در ایران مبتلا به چاقی بسیار شدید یا به اصطلاح علمی "چاقی مرضی" باشند که با شاخص توده بدنی بالای 40 مشخص می‌شود. هرکسی که چاقی مرضی دارد باید هرچه زودتر برای کاهش وزن خود اقدام کند  چرا که چاقی با این شدت با عوارض شدید طبی همراه بوده و کاهش شدید طول عمر فرد را به همراه دارد.