۰ نفر

دانستنی‌هایی درباره پنیر لبنه

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۱۵
کد خبر: 315307
دانستنی‌هایی درباره پنیر لبنه

پنیر لبنه منبع خوبی برای پروبیوتیک ها است که از باکتری های مفید و پشتیبان سلامت روده هستند.

پنیر لبنه از محصولات لنبی محبوب است که عطر و طعمی خوشایند و بافتی سبک دارد و دیر زمانیست که مردم جهان از مصرف آن لذت می برند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، پنیر لبنه در غذاهای مختلف منطقه خاورمیانه استفاده می شود. این پنیر از لاکتوز کم، اما محتوای غنی از باکتری های مفید، پروتئین و کلسیم سود می برد که همگی برای سلامت انسان ضروری هستند.

لبنه چه نوع پنیری است؟

پنیر لبنه نوعی پنیر نرم است که با صاف کردن ماست برای حذف وی (Whey) یا آب ماست برای تولید محصولی غلیظ‌تر و متراکم‌تر تهیه می شود.

این پنیر اغلب از محصولات لبنی مانند کفیر، ماست یونانی یا ماست پروبیوتیک تهیه می شود که همگی حاوی باکتری های مفید هستند و می تواند به تقویت سلامت روده شما کمک کند.

به طور معمول، لیمو و گیاهان دارویی به پنیر لبنه اضافه می شوند تا از عطر و طعم بهتری برخوردار شود، در شرایطی که بافت سبک و اندکی مزه ترش ماست حفظ می شود.

در شرایطی که پنیر لبنه به راحتی در فروشگاه های مختلف قابل خریداری است، اما درست کردن آن در خانه نیز دشوار نیست.

پنیر لبنه منبع خوبی برای درشت و ریزمغذی ها است

هر وعده پنیر لبنه حاوی مقدار خوبی از پروتئین و چربی و همچنین مواد مغذی، مانند کلسیم و ویتامین A است. همچنین، محتوای سدیم این پنیر نسبتا زیاد است که 530 میلی گرم در هر 28 گرم یا 23 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده را شامل می شود.

هر 28 گرم پنیر لبنه در روغن ارزش غذایی زیر را ارائه می کند:

کالری: 80

پروتیئن: 5 گرم

چربی: 6 گرم

سدیم: 530 میلی گرم

کلسیم: 14 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

ویتامین A: 6 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

آهن: 2 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه

همچنین، پنیر لبنه مقدار کمی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر شامل فسفر، پتاسیم و منیزیم را ارائه می کند.

محتوای پروتئین زیاد ممکن است برخی فواید سلامت را ارائه کند

همانند انواع دیگر پنیر، لبنه مقدار خوبی پروتئین -5 گرم در هر 28 گرم - با میزان کالری کم را ارائه می کند.

پروتئین برای بسیاری جنبه های سلامت، از عملکرد سیستم ایمنی تا ترمیم بافت و غیره ضروری است. مطالعات نشان داده اند که دریافت پروتئین بیشتر از محصولات لبنی می تواند توده بدنی بدون چربی را طی کاهش وزن حفظ کند، از سلامت متابولیک پشتیبانی کند، کنترل قند خون را بهبود ببخشد و تراکم استخوانی را حفظ کند.

همچنین، برخی پژوهش ها نشان داده اند که افزودن محصولات لبنی با محتوای پروتئین زیاد به رژیم غذایی روزانه می تواند برای مدیریت وزن مفید باشد.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین می تواند احساس سیری را تقویت کرده و با بهبود سوخت و ساز به کالری سوزی بیشتر در طول روز کمک کند.

پنیر لبنه حاوی باکتری های مفید برای تقویت سلامت روده است

پنیر لبنه منبع خوبی برای پروبیوتیک ها است که از باکتری های مفید و پشتیبان سلامت روده هستند. پروبیوتیک ها فواید سلامت مختلفی را ارائه می کنند. نتایج یک بررسی نشان داد که پروبیوتیک ها می توانند به درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری های گوارشی، از جمله اسهال، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت کلستریدیوم دیفیسل کمک کنند.

پروبیوتیک ها ممکن است سیستم ایمنی را نیز تقویت کرده و مدت زمان ابتلا به برخی انواع بیماری و عفونت را کاهش دهند.

برخی مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است کاهش وزن را افزایش داده، سلامت روانی را بهبود بخشیده، سطوح کلسترول را کاهش داده و حتی به درمان بیماری های پوستی، مانند درماتیت و آکنه کمک کنند.

پنیر لبنه ممکن است برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید باشد

لاکتوز نوعی قند است که در محصولات لبنی، از جمله شیر، ماست، بستنی و پنیر یافت می شود. افرادی که فاقد آنزیم لاکتاز هستند، توانایی گوارش لاکتوز را ندارند که به شکل گیری علائمی مانند گرفتگی ها، نفخ، و گاز در صورت مصرف غذایی سرشار از این ماده منجر می شود.

ذکر این نکته جالب است که حدود 75 درصد جمعیت جهان به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند.

پنیر لبنه به واسطه فرایند آب گیری و تخمیر که وی و لاکتوز را از محصول نهایی حذف می کند، نسبت به پنیرهای دیگر از محتوای لاکتوز کمتری برخوردار است.

از این رو، لبنه به عنوان محصولی بی خطر و سالم برای افرادی که توانایی تحمل لاکتوز را ندارند، در نظر گرفته می شود.

پنیر لبنه محصولی چند منظوره و آسان برای افزودن به رژیم غذایی است

جدا از مواد مغذی موجود در پنیر لبنه، این محصول را می توان به اشکال مختلف استفاده کرد و به راحتی به رژیم غذایی اضافه کرد.

شما می توانید آن را به همراه سبزیجات یا پیتای گرم مصرف کنید یا روی نان مورد علاقه خود بمالید. افزون بر این، گاهی اوقات پنیر لبنه در دسرها استفاده می شود یا با مواد غذایی دیگر مانند عسل، گردو، و میوه های تازه برای یک صبحانه سرشار از پروتئین ترکیب می شود.

همچنین، شما می توانید پنیر لبنه را به همراه کراکر یا نان تست به عنوان یک پیش غذا یا میان وعده استفاده کنید.

معایب بالقوه

اگرچه پنیر لبنه فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند، اما ممکن است دارای برخی معایب نیز باشد.

برای آغاز، پنیر لبنه از محتوای سدیم بالایی برخوردار است و هر 28 گرم از آن می تواند 23 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده را تامین کند.

مطالعات نشان داده اند که کاهش سدیم یکی از موثرترین روش ها برای کاهش سطوح فشار خون، به ویژه برای افراد مبتلا به پرفشاری خون است.

افزون بر این، مصرف سدیم زیاد ممکن است با خطر بیشتر سرطان معده مرتبط باشد.

مصرف متعادل نمک توصیه شده است و شما می توانید پنیر لبنه را در یک رژیم غذایی مغذی سرشار از مواد غذایی کامل استفاده کنید.

همچنین، پنیر لبنه برای گیاهخواران، افرادی که به لبنیات آلرژی دارند یا آنهایی که به کازئین، یکی از پروتئین های موجود در محصولات لبنی، حساسیت دارند، مناسب نیست.

برای این افراد جایگزین های غیر لبنی مانند پنیر بادام، پنیر بادام هندی یا مخمر غذایی ممکن است گزینه های بهتری باشند.