۰ نفر

کشف ۱۲ حالت مخفی در مغز

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۴:۳۵
کد خبر: 314472
کشف ۱۲ حالت مخفی در مغز

پژوهشگران هندی ۱۲ حالت ناشناخته از مغز را شناسایی کردند که به عنوان منبع و سرچشمه تمامی فعالیت‌های عصبی محسوب می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محققان هندی موفق به کشف ۱۲ حالت در مغز شدند که تاکنون شناخته نشده بود و به اعتقاد آن‌ها این نقاط سرچشمه‌ای برای تمامی فعالیت‌های مغزی به شمار می‌آید، از معماهای ریاضی گرفته تا اختلالات عصبی و روانی.

محققان هندی اظهار کردند که هرکدام از این ۱۲ حالت مخفی نشان دهنده الگوهای ارتباطی میان نقاط مختلف در قشر مغز هستند. قشر مغز لایه نازک از جنس ماده خاکستری است که سطح مغز را می پوشاند. این لایه از سلول‌های عصبی مغز تشکیل شده است. ضخامت آن در نواحی مختلف مغز متفاوت است اما تقریبا در همه جا ضخامتی بین ۲ تا ۴ میلی‌متر دارد.

این حالات همچنین نقاطی کلیدی در عملکردهای ذهنی عمیق مانند تفکر و حافظه به شمار می‌آیند. محققان مرکز ملی تحقیقات مغزی هاریانا به همراه چند موسسه دیگر این پروژه را پیگیری کردند ودر آن از ابزارهای رایانه‌ای و ابزارهای تصویربرداری مغزی استفاده کردند تاهمبستگی‌های قشر مغز افراد را بررسی کنند.

افراد داوطلب در این آزمایش با چشمانی بسته در یک اتاق عایق از صدا قرار گرفتند. این محققان اتصال داخلی میان ۶۸ ناحیه از قشر بیرونی مغز را بررسی کردند و امیدوارند که یافته‌های آن‌ها بینش جدیدی از عملکرد پیچیده مغز را برای ما فراهم سازد.یک محقق در حوزه رایانه نیز در این پروژه شرکت کرد و با استفاده از تکنیک "یادگیری ماشین" به تجزیه و تحلیل اتصالات مغزی پرداخت.

"یادگیری ماشین" یکی از شاخه‌های وسیع و پرکاربرد "هوش مصنوعی" است که به تنظیم و اکتشاف شیوه‌ها و الگوریتم‌هایی می‌پردازد که بر اساس آن‌ها رایانه‌ها و سامانه‌ها توانایی تعلم و یادگیری پیدا می‌کنند.