۰ نفر

تکنولوژی جدید برای تشخیص حمله قلبی

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۳:۰۱
کد خبر: 314467
تکنولوژی جدید برای تشخیص حمله قلبی

یک برنامه جدید به تازگی برای گوشی‌های هوشمند توسعه یافته که می‌تواند تعیین کند آیا کاربر در معرض حمله قلبی جدی قرار دارد یا خیر!؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پژوهشگران سازمان " Intermountain Healthcare" با مطالعه بر روی این برنامه دریافتند که برنامه مذکور در شناسایی حمله قلبی دقتی همانند یک دستگاه الکتروکاردیوگراف دارد. الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب به نمودار ثبت‌شده تغییرات پتانسیل الکتریکی ناشی از تحریک عضله قلب گفته می‌شود. دستگاه الکتروکاردیوگراف، این نمودار را بر روی نوار کاغذی خط‌کشی‌شده‌ای که ویژه این کار است، به‌طور پیوسته ضبط می‌کند. اطلاعاتی که روی الکتروکاردیوگرام ضبط می‌شود نشان‌دهنده امواج الکتریکی محرک قلب است. این امواج نمایشگر مراحل مختلف تحریکات قلبی هستند. منحنی ای را که رسم می‌شود «الکتروکاردیوگرام» می‌نامند. پزشکان می‌توانند از روی این منحنی به نحوه عمل قلب پی ببرند.

در حال حاضر این سیستم تنها می‌تواند یک نوع بسیار خاص و مرگبار حمله قلبی به نام "سکته قلبی" یا "انفارکتوس میوکارد  " (STEMI) را شناسایی را کند. سکته قلبی یا آنفارکتوس میوکارد، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید (کم‌رسیدن خون) در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان شود یا پس از چند حمله آنژینی نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته، بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است.

"جی برنت موهلستین" (J. Brent Muhlestein) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اگر شخصی درد قفسه سینه شدیدی که تا به حال نداشته است را تجربه کند، ممکن است آن را جدی نگرفته و به اورژانس مراجعه نکند. اما افراد باید بدانند که این درد بسیار خطرناک است و باید سریعا به اورژانس مراجعه کنند. پزشکان هر چه زودتر شریان مسدود شده را باز کنند و بیمار سریعتر بهبود خواهد یافت. برنامه مذکور" AliveCor"  نام دارد و دقت آن نیز بسیار بالا است و برنامه مذکور بر روی ۲۰۴ بیمار مبتلا به درد قفسه سینه حاد آزمایش شده است. بیماری همه این افراد ابتدا یکبار توسط الکتروکاردیوگراف و سپس این برنامه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. این مطالعه نشان داد که دقت سیستم مبتنی بر برنامه گوشی هوشمند تقریبا مشابه الکتروکاردیوم سنتی در تشخیص سکته وحمله قلبی بود.

موهلستین در انتها افزود: ما دریافتیم که این برنامه به طور موثری به ما در تشخیص حملات قلبی کمک می‌کند. نتایج این مطالعه هفته گذشته در مراسم American Heart Association's 2018 Scientific Session در شیکاگو ارائه شده است.