۰ نفر

پروتیئن‌های اصلی عضله‌سازی کشف شد

۲۲ آبان ۱۳۹۷، ۲:۲۷
کد خبر: 314466
پروتیئن‌های اصلی عضله‌سازی کشف شد

پژوهشگران کانادایی، دو پروتئین کشف کرده‌اند که در شکل‌گیری و تنظیم اندازه عضلات موثر هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عملکرد تمام مهره‌داران به عضلات آنها وابسته است. گروهی از پژوهشگران "موسسه بالینی پژوهشی مونترآل" (IRCM)، دو پروتئین جدید کشف کرده‌اند که برای تولید عضلات اسکلتی ضروری هستند. عضلات اسکلتی، به استخوان‌ها متصل می‌شوند و توانایی حرکت را برای بدن فراهم می‌کنند. "جین فرانسوا کوته" (Jean-François Côté)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: سلول‌های مهره‌داران، از سلول‌های بنیادی موسوم به "جوانه‌ماهیچه " یا "میوبلاست" (Myoblast) نشات می‌گیرند. میوبلاست‌ها، ابتدا با هم در یک ردیف قرار می‌گیرند و به هم نزدیک می‌شوند تا نهایتا به یکدیگر متصل شوند.

میوبلاست‌ها، نهایتا ادغام می‌شوند تا یک سلول بزرگ پدید آورند. این پدیده خاص، "ادغام سلولی" نام دارد. کوته افزود: ادغام سلولی، فقط چند بافت را شامل می‌شود و در ابداع جفت و شکل‌گیری استخوان‌ها موثر است. میوبلاست‌ها برای ابداع و ترمیم عضله باید حرکات خود را با دقت بسیاری انجام دهند. هر حرکت اشتباه می‌تواند به یک نقص منجر شود. کوته و گروهش در بررسی خود، دو پروتئین موسوم به " ClqL۴" و " Stabilin-۲" را کشف کردند که این حرکات انفرادی را تنظیم می‌کنند.

در واقع، " ClqL۴" و " Stabilin-۲" می‌توانند اتمام موفقیت‌آمیز این توالی پیچیده را تضمین کنند. آنها روند ادغام سلولی را در لحظه‌های ضروری کند می‌سازند و تنظیم می‌کنند. نقش این پروتئین‌ها، بسیار مهم است. اگر روند کار میوبلاست‌ها مختل شود، اندازه عضلات به درستی تنظیم نمی‌شود و عملکرد آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این اتفاق معمولا در بیماری‌های مربوط به عضله رخ می‌دهد و بیمار به ضعف و دشواری در حرکت دچار می‌شود.

پژوهشگران مونترآل در کشف این پروتئین‌ها، با پژوهشگرانی از ژاپن، آمریکا و کره جنوبی همکاری کردند.

این پژوهش، در مجله " Nature Communications" به چاپ رسیده است.