۰ نفر

شب ادراری‌هایی که باید جدی گرفت

۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۱۳
کد خبر: 311961
شب ادراری‌هایی که باید جدی گرفت

رییس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران گفت: 25 درصد شب ادراری‌ها از نوع نهفته فلج عصبی مثانه است که در صورت تشخیص دیرهنگام ممکن است سبب برگشت ادرار از مثانه به کلیه، ایجاد مثانه عصبی و حتی مرگ کودک شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «فرزانه شریفی‌اقدس» امروز (پنجشنبه) در دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران توضیح داد: بیماری‌هایی همچون ﻣﻨﻨﮕﻮﺳﻞ و ﻣﻨﻨﮕﻮﻣﯿﻠﻮﺳﻞ سبب می‌شود بخشی از استخوان‌های ستون فقرات کودک به درستی تشکیل نشده و ضایعاتی به صورت آشکار یا نهفته شکل گیرد.
وی 2 علت اصلی ابتلا کودک به ضایعات ستون فقرات و در نتیجه ایجاد مثانه نوروژونیک را کمبود مصرف اسیدفولیک در مادر باردار و دیابت بارداری اعلام کرد.
رییس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران شب‌ادراری در کودکان را به 2 دسته ساده و پیچیده تقسیم کرد که در نوع ساده اگر نتیجه آزمایش و سونوگرافی کودک طبیعی باشد، می‌توان تا پنج سال صبر کرد.
وی اضافه کرد:‌ در نوع پیچیده شب ادراری اطفال، نشانه‌هایی از بیماری نورولوژی و اختلال عصب مثانه وجود دارد که این نوع از شب ادراری بسیار خطرناک و نوع نهفته عصب مثانه است که به صورت شب ادراری تظاهر می‌کند.
شریفی‌اقدس گفت: بسیاری از والدین دیر متوجه ابتلا فرزندشان به این مشکل می‌شوند؛ زیرا در سال‌های نخستین فرزند خود را پوشک می‌کنند و این امر سبب از دست رفتن زمان می‌شود که در نهایت با طولانی شدن بی کنترلی ادرار در مثانه کودک، کلیه‌ها آسیب می بیند و متاسفانه زمانی به متخصص اورولوژیست مراجعه می‌شود که مثانه به مسیر غیربازگشت رسیده و کلیه‌ها نیز دچار ضایعه شده است.
وی ادامه داد:‌ والدین باید ضایعات پوستی ناحیه کمر کودک را جدی بگیرند؛ زیرا در صورت شناسایی بموقع، 50 درصد درمان‌های موجود به کنترل ادرار منجر می شود و از عوارض کلیوی پیشگیری می‌ کند.

** نورویورولوژی؛ دانش جوان برای شناخت بهتر سیستم اعصاب مغز و لگن 
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآوری کرد: نورویورولوژی به بررسی مشکلات و اختلالات مثانه، کف لگن و روده‌ها می‌پردازد و مشخص می‌کند کدام بیماری‌ها روی عصب مثانه اثر منفی می گذارد تا تشخیص و درمان بیماری به درستی صورت گیرد. 
رییس دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران گفت: این رشته جوان در دنیا بر اساس نیاز بیماران راه‌اندازی شده است و کمک می‌کند که شناخت بهتری از سیستم اعصاب مغز و لگن انجام گیرد.
وی افزود: بیماری‌های متابولیکی مثل دیابت، مشکلات ستون فقرات، مشکلات مادرزادی و بیماری‌های نورولوژی همچون ام.اس در بروز مثانه عصبی دخیل است.
شریفی‌اقدس ادامه داد: این بیماری‌ها بر اعصاب کف لگن، مثانه، مجاری ادرار و روده‌ها تاثیر گذاشته و باعث اختلال عملکرد آنها می‌شود که در نهایت با تهدید زندگی اجتماعی و سلامت فرد، در بلندمدت بر کلیه‌ها اثر بسیار منفی می‌گذارد.
«بیشتر مواقع متخصصان از دید خود، بیمار را درمان کرده و این مساله سبب ایجاد مسیر اشتباه در درمان فرد می‌شود؛ در حالی که نورویورولوژی رشته‌ای بوده که سبب می‌شود بیماران با هم‌اندیشی بهتر درمان شده و از جراحی و درمان اضافه برای آنها پیشگیری شود».
به گفته وی، بیماران نورویورولوژی درمان دارویی، جراحی و کمکی همچون فیزیوتراپی کف لگن را لازم دارند که در دومین کنگره بین‌المللی نورویورولوژی ایران جراحان مغز و اعصاب، اورولوژیست‌ها، متخصصان غدد، پزشکان اطفال، متخصصان زنان و فیزیوتراپیست‌ها درباره این موضوعات گفت‌وگو می کنند.
وی یادآوری کرد: هدف از برگزاری این کنگره ارتقای آگاهی پزشکان و اعضای هیات علمی در زمینه نورویورولوژی و ارتباط بین‌رشته‌ای برای درمان بیماری‌های بین‌حوزه‌ای است؛ از سوی دیگر پزشکان در این کنگره می‌توانند تجارب خود را به یکدیگر منتقل کنند.