۰ نفر

10غذا برای تضمین سلامتی قلب

۱۰ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۲۰
کد خبر: 311808
10غذا برای تضمین سلامتی قلب

بیماری‌های قلبی یکی از بزرگ‌ترین عوامل کشنده در سراسر دنیا محسوب می‌شوند. در این مطلب به معرفی 10 غذا می‌پردازیم که با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی خود، می‌توان در جهت حفظ سلامتی قلب و جلوگیری از بیماری، سکته و نارسایی قلبی استفاده کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، بسیاری از کارها وجود دارد که می‌توانیم در راستای حفظ و بهبود سلامت قلب خود انجام دهیم. می‌توان چکاپ‌های دوره‌ای برای اطمینان از سلامت قلب انجام داد، تمرینات ورزشی روزانه داشت، از مصرف مواد دخانی مثل سیگار و قلیان اجتناب کرد و یا اقدامی در جهت کاهش استرس در زندگی روزانه انجام داد. تمام این موارد می‌توانند نقش مثبتی در سلامت قلب ایفا کنند اما یکی از ساده‌ترین روش‌ها، نظارت بر رژیم غذایی و مواد خوراکی مصرفی است.

نزدیک به 6 میلیون نفر در حال حاضر در دنیا زندگی می‌کنند که با مشکل نارسایی قلبی مواجه هستند و حدودا نیمی از آن‌ها در طی 5 سال از زمانی که تشخیص داده می‌شوند خواهند مُرد.

پتاسیم علاوه بر قلب، برای استخوان‌ها، عضلات و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نیز مفید است.

مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری امریکا هشدار می‌دهد که خوردن غذاهایی با میزان بالای چربی، کلسترول و سدیم می‌تواند بسیار برای قلب مضر باشد. بنابراین اگر قرار است برای بهبود وضعیت سلامتی قلب خود برنامه‌ای داشته باشید، اصلاح رژیم غذایی و نظارت بر خوراکی‌هایی که مصرف می‌کنید می‌تواند نقطه خوبی برای شروع باشد.

ما در این مقاله برخی از غذاها و خوراکی‌هایی که قدرت و سلامت قلبی را تضمین می‌کنند، بررسی می‌کنیم.

1- مارچوبه

مارچوبه یک منبع طبیعی از اسید فولیک است. اسید فولیک یا همان ویتامین B9 به جلوگیری از ساخت یک آمینواسید به نام هوموسیستئین کمک می‌کند. البته این آمینو اسید معمولا در خون افراد وجود دارد اما افزایش سطح آن در خون با دچار شدن به امراض قلبی از جمله بیماری سرخرگ کرونری و سکته قلبی مرتبط است. بنابراین با جلوگیری و مقابله با تولید این آمینواسید می‌توان از ریسک ابتلا به این بیماری‌ها و خطرات جلوگیری کرد.

2- لوبیا، نخود، نخود فرنگی و عدس

لوبیاها، نخودها، نخودفرنگی‌ها و عدس‌ها یا همان‌هایی که با نام حبوبات می‌شناسیم، همگی می‌توانند به‌طور قابل ملاحظه‌ای سطح کلسترول بد یا LDL را کاهش دهند. آن‌ها همچنین دارای فیبر، پروتئین و پلیفنول‌های آنتی‌اکسیدانی هستند. تمام این موارد اثرات خوبی روی قلب و سلامت عمومی انسان دارند.

3- توت‌ها

توت‌ها نیز دارای پلی‌فنول‌های آنتی اکسیدانی هستند که باعث کاهش ریسک بیماری‌های قلبی می‌شود. توت‌ها یک منبع غنی از فیبر، اسید فولیک یا همان ویتامین B9، آهن، کلسیم، ویتامین A و ویتامین C هستند و همچنین دارای چربی پایینی نیز می‌باشند.

4- کلم بروکلی

نتایج برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن منظم کلم بروکلی بخار پز شده می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد و از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند. همانطور که می‌دانید میزان بالای کلسترول با افزایش تهدید سلامت قلب در ارتباط است.

5- شکلات تلخ

شکلات تلخ یکی از معدود خوراکی‌هایی است که طعم شگفت‌انگیزی دارد و در عین حال مفید هم هست. دانشمندان اکنون معتقدند شکلات تلخ خواص محافظتی در مقابل تصلب شرایین دارد. تصلب شرایین بیماری‌ای است که با تشکیل پلاک داخل رگ‌ها، خطر وقوع حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد شکلات تلخ از دو مکانیزم که در وقوع تصلب شرایین دخالت دارند جلوگیری می‌کند. سخت شدن شریان‌ها و چسبندگی گلبول‌های سفید خون که در واقع این اتفاق باعث می‌شود گلبول‌های سفید خون به دیواره‌ی رگ‌های خونی بچسبند.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده که با افزایش میزان فلاوانول شکلات تلخ (ترکیبی که با افزودن به شکلات تلخ باعث خوش طعم و لذیذتر شدن آن می‌شود) نیز از این خواص محافظتی شکلات تلخ کاسته نخواهد شد.

7- قهوه

یک تحقیق تازه به این نتیجه رسیده است که نوشیدن منظم قهوه ریسک "گسترش نارسایی قلبی و سکته" را کاهش می‌دهد. البته گفتنی است که در این تحقیق فقط ارتباط بین این دو مشخص شده و علت قطعی و تاثیر آن مشخص نشده است.

8- ماهی‌های سرشار از امگا 3

ماهی یک منبع قوی برای اسید چرب امگا 3 (مفید برای قلب) و پروتئین است که چربی اشباع شده پایینی دارد. معمولا به افرادی که بیماری قلبی دارند، یا احتمال ابتلای آنها به بیماری قلبی در حال افزایش است، توصیه می‌شود از طریق خوردن ماهی، میزان دریافتی امگا 3 خود را افزایش دهند. دلیل این توصیه این است که موجب کاهش ریسک ابتلا به ضربان قلب غیر طبیعی و کاهش رشد پلاک‌ها در رگ‌های خونی خواهد شد. طبق توصیه اتحادیه قلب امریکا، افراد باید ماهی‌هایی با چربی 3.5 اونسی مثل سالمون، ساردین و... را حداقل دوبار در هفته مصرف کنند.

9- چای سبز

طی یک بررسی سیستماتیک در سال 2011 مشخص شد که نوشیدن چای سبز با کاهش کلسترول (البته میزان این کاهش کم است) مرتبط است. همانطور که می‌دانید کلسترول با بروز بیماری‌های قلبی و سکته مرتبط است. البته این تحقیق مشخص نکرده که چه میزان از چای سبز باید مصرف کرد تا بتوان از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شد. در سال 2014 تحقیق دیگری روی آثار نوشیدن چای سبز روی افرادی با فشار خون بالا انجام شد، تحقیق این نتیجه را دربرداشت که مصرف چای سبز با کاهش میزان فشار خون مرتبط است. البته نویسندگان نتوانستند مشخص کنند که این کاهش فشار خون می‌تواند در جلوگیری از امراض قلبی موثر باشد یا خیر.

10- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی است که می‌توانند به سلامت قلب ما کمک کنند. میوه‌های قرمز کوچک سرشار از فیبر، پتاسیم، ویتامین C، اسید فولیک یا همان ویتامین B9 و کولین هستند که همگی برای سلامتی قلب مفیدند. پتاسیم علاوه بر کمک به کنترل و جلوگیری از بیماری‌های قلبی، برای استخوان‌ها و عضلات نیز مفید است و همچنین در جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه نیز موثر است. دانشمندان معتقدند که افزایش دریافت پتاسیم و همزمان، کاهش دریافت سدیم، بهترین تغییر در رژیم غذایی است هنگامی که می‌خواهید ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی خود را کاهش دهید.

علاوه بر موارد مطرح شده، خوراکی‌ها و غذاهای دیگری مانند سبزیجات، اسفناج و جگر نیز بر سلامتی قلب می‌توانند موثر و مفید باشند و همان‌طور که در ابتدا نیز بیان شد، یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بهبود سلامت قلب، اصلاح رژیم غذایی و توجه به آن‌چه که می‌خوریم است.