۰ نفر

افت حافظه؛ ارمغان تلخ جراحی بینی

۸ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۴۹
کد خبر: 311467
افت حافظه؛ ارمغان تلخ جراحی بینی

بوییدن گل و گیاه و داشتن حس شامه خوب، برگ برنده عالی برای جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری هاست و افرادی که بویایی آن‌ها آسیب دیده است بیش از دیگران در معرض آسیب مغزی قرار دارند.

به گزارش دیلی میل، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افرادی که دارای سیستم تنفسی سالم هستند و از راه بینی نفس می‌کشند حافظه قدرتمند تری به نسبت افرادی که دارای سیستم تنفسی آسیب دیده هستند، دارند.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، پژوهش‌ها نشان می‌دهند تنفس از راه بینی سبب بهبود انتقال اطلاعات از حواس پنج گانه به شبکه ذخیره سازی مغز می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند استشمام به وسیله بینی سبب افزایش درک شناختی و بالا رفتن قدرت حافظه افراد می‌شود، بخش هیپوکامپ مغزی مسئول انتقال اطلاعات و داده‌های مربوط به حافظه است.

اتفاق و رویداد‌های مختلفی که در طول روز رخ می‌دهد، بو‌هایی که فرد در طول روز استشمام می‌کند همگی به بانک حافظه بلند مدت فرد منتقل می‌شوند.
کارشناسان در پژوهش برروی داوطلبان دریافتند افرادی که از راه بینی تنفس می‌کردند در سال‌های آتی بهتر می‌توانستند رایحه و بو‌های مختلف را شناسایی کنند، این آزمایش به وسیله محققان در موسسه کارولینسکی کشور سوئد انجام شده است.

خاطرات در ذهن انسان طی سه مرحله، رمزگذاری، تثبیت و بازیابی می‌شود.

تنفس با بینی درمقایسه با دهان سبب افزایش حافظه شناختی در افراد می‌شود. دراین پژوهش دانشمندان برروی24 زن و مرد سوئدی دربازه 19 تا 25 سال آزمایش انجام داده اند. درجریان این آزمایش داوطلبان درمعرض 6 عطر رایج، چون توت فرنگی و شش عطر ناآشنا قرار گرفتند.
از داوطلبان خواسته شد بو‌ها را به خاطر بسپارند، داوطلبان برخی از بو‌ها را با استفاده از بینی و برخی دیگر را از راه تنفس دهان استشمام کردند.

هنگامی که دوباره از داوطلبان خواسته شد بو‌ها را به خاطر آوردند، داوطلبانی که بو‌ها را با استفاده از بینی تنفس کرده بودند به نسبت بو‌هایی که از راه دهان تنفس شده بود بهتر عمل کردند.

این پژوهش نشان می‌دهند تنفس نقشی مهم در ساز وکار‌های رفتاری و عصبی مرتبط با رمز گذاری داده‌ها و شناخت ادراکی دارد.
در پستانداران بوی اجسام و اشیای مختلف به وسیله گیرنده‌های بویایی دربینی دریافت و سپس به مرکز پردازش درمغز ارسال می‌شود.

ناحیه هیپوکامپ مغز نقشی قابل توجه درانتقال اطلاعات بین شبکه‌های حسی و حافظه دارد.

مطالعه‌های پیشین همچنین نشان داده است افرادی که در دوران سالمندی قدرت بویایی قوی تری دارند کمتر دچار ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند. یکی از اولین نشان‌های ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش توان بویایی و افت آن است.

نتیجه‌های این پژوهش درمجله JNeurosci، منتشر شده است.