۰ نفر

بیماری کلیوی منجر به زوال عقل می‌شود

۶ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۳۸
کد خبر: 311031
بیماری کلیوی منجر به زوال عقل می‌شود

نتایج یک بررسی جدید که در دانشگاه کلرادو صورت گرفته نشان می‌دهد، بیماری‌های کلیوی با بروز زوال عقل ارتباط مستقیم دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، نتایج یک بررسی جدید که در دانشگاه کلرادو صورت گرفته نشان می‌دهد، بیماری‌های کلیوی با بروز زوال عقل ارتباط مستقیم دارند. 

کارشناسان این پژوهش در مطالعات خود دریافتند، آسیب‌های حاد کلیوی که حدود 30 الی 40 درصد  بزرگسالان در کشورهای کم درآمد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با بروز زوال عقل در ارتباط است.

به گفته محققان،  آسیب شدید کلیه، یک بیماری اغلب کشنده و بدون درمان خاص است که باعث ایجاد مواد زائد در خون و عدم تعادل مایعات در سراسر بدن می‌شود.

براساس نتایج مطالعات، بیماری کلیوی خطر بروز زوال عقل را تا سه برابر در این بیماران افزایش می‌دهد. 

جسیکا، نویسنده ارشد این پژوهش از دانشگاه کلرادو در ایالات متحده می‌گوید: «آسیب حاد کلیه، حتی با بهبود کامل کلیوی، با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل همراه است».

به گفته متخصصان، بیماری‌های کلیوی معمولا در پی عفونت‌های شدید ظاهر می‌شوند. 

نتایج پژوهش‌های قبلی که توسط یک تیم مطالعاتی در دانشگاه هاروارد مدیریت می‌شد نشان داد، مصرف خوراکی ویتامین B3 به طور بالقوه می‌تواند باعث جلوگیری از آسیب‌های شدید کلیه شود.

براساس آمار موجود، امروزه حدود 12 میلیون نفر در جهان دمانس دارند و انتظار می‌رود که این تعداد در سال 2040 به 25 میلیون نفر برسد.

محققان سازمان جهانی آلزایمر (ADI) در گزارش سال 2015 خود در لندن پیش‌بینی کردند که شمار بیماران مبتلا به زوال عقل در جهان تا سال 2050 سه برابر و به بیش از 131 میلیون نفر برسد.