۰ نفر

تفاوت فشار خون اولیه و ثانویه

۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 310940
تفاوت فشار خون اولیه و ثانویه

یک متخصص قلب و عروق گفت: در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب عامل فشارخون ثانویه می‌توان از اثرات جبران ناپذیر این عارضه بر روی ارگانهای حیاتی از جمله قلب و عروق، مغز و کلیه جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ندا سبزیوند با اشاره به اینکه فشار خون به دو شکل اولیه و ثانویه بروز می‌کند که بیش از 95 درصد موارد بروز فشار خون علت مشخصی ندارد و بیشتر تحت تاثیر عوامل وراثتی و محیطی است که به آن فشارخون اولیه گفته می‌شود، اظهار داشت: با تغییر سبک زندگی، ورزش، رژیم غذایی مناسب، کنترل وزن و درمانهای دارویی مناسب می توان از بروز عوارض ناشی از آن جلوگیری کرد؛ اما فشار خون ثانویه عارضه ای است که علت ثانویه ای برای ایجاد فشار خون وجود دارد که با تشخیص و مداخلات موثر می‌توان از بروز عوارض ناشی از آن جلوگیری کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی دزفول تصریح کرد: بیماریهای کلیوی و فوق کلیوی، اختلالات هورمونی و تنگی شریان آئورت از جمله عواملی است که باعث فشار خون ثانویه می‌شود که در صورت عدم تشخیص و درمان مناسب موجب پدیدار شدن عوارضی نظیر حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیوی تا مرحله دیالیز می‌شود.

این متخصص قلب ادامه داد: از آنجایی که فشار خون ثانویه قابل درمان است، تشخیص و درمان به موقع  می‌تواند از بروز عوارض ناشی از آن جلوگیری کند؛ موضوعی که افراد مبتلا به فشار خون نباید به سادگی از آن بگذرند.

 وی با بیان اینکه یکی از علل فشار خون بالا، تنگی شریان آئورت است، افزود: این عارضه با انجام اکو در نماهای خاص و CT اسکن قابل تشخیص است و از طریق گذاشتن استنت یا فنر در شریان آئورت، درمان شده و فشار خون بیمار حتی بدون نیاز به دارو قابل کنترل می‌شود.

 سبزیوند اضافه کرد: باتوجه به عوارض ناشی از فشار خون همواره باید در مراحل تشخیص اولیه و درمان، احتمال بروز موارد ثانویه فشار خون را در نظر داشت تا در صورت تشخیص موارد ثانویه از مداخلات موثر درمانی بهره جست.

وی با بیان اینکه همه افراد جامعه باید با چکاپ دوره ای از وضعیت فشار خون خود مطلع و آن را تحت کنترل داشته باشند، افزود: از جمله مواردی که باعث شک به علل ثانویه فشار خون بالا می‌شود شامل: بروز فشارخون در سنین پایین، شروع ناگهانی فشار خون، فشار خون‌های بالای شدید یا مقاوم به درمان دارویی، عدم وجود سابقه فامیلی فشار خون است.

سبزیوند خاطرنشان کرد: اگر چه احتمال فشار خون بالا برای همه افراد وجود دارد ولی استعمال دخانیات، دوران بارداری، مصرف قرص‌های ضدبارداری، سابقه فامیلی، مصرف زیاد نمک، الکل، اضافه وزن، عدم تحرک کافی، مشکلات تنفسی در خواب، از جمله عواملی هستند که احتمال فشار خون اولیه را در افراد افزایش می‌دهد و با توجه به سبک زندگی نامناسب و کم تحرکی و چاقی و رژیم غذایی نادرست در حال حاضر سن بروز فشارخون اولیه رو به کاهش با شروع در دوران جوانی یا حتی نوجوانی است.