۰ نفر

این ۶ راه را برای سلامتی دهان و دندان را جدی بگیرید!

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۴۴
کد خبر: 308777
 این ۶ راه را برای سلامتی دهان و دندان را جدی بگیرید!

بیماری لثه با به وجود آمدن پلاک، زیر خط لثه شروع می‌شود. پلاک، ماده چسبناکی است، پر از باکتری؛ که می‌تواند باعث عفونت و درد لثه و استخوان‌های زیر آن شود. پلاک، ورم لثه را به همراه خواهد داشت که شروعی برای انواع بیماری‌های دهان و دندان است

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، وقتی صحبت از بهداشت و سلامت دهان ودندان می‌شود، مقصود تنها صاف بودن ردیف دندان‌ها یا میزان سفید و براق بودن آن‌ها نیست، موضوعی که اغلب فراموش می‌شود، سلامت لثه‌هاست. حتی اگر دندان‌هایی سفید و یک‌دست داشته باشید به این معنا نیست که از بیماری‌های لثه مصون هستید؛ چون اغلب این بیماری‌ها بدون درد هستند، کسی که به آن مبتلا می‌شود ممکن است اصلا متوجه بروز آن نشود.

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه با به وجود آمدن پلاک، زیر خط لثه شروع می‌شود. پلاک، ماده چسبناکی است، پر از باکتری؛ که می‌تواند باعث عفونت و درد لثه و استخوان‌های زیر آن شود. پلاک، ورم لثه را به همراه خواهد داشت که شروعی برای انواع بیماری‌های دهان و دندان است. ورم لثه؛ التهاب، حساسیت، قرمز شدن و خونریزی لثه را در پی خواهد داشت.

خوشبختانه، تا وقتی که استخوان و بافت نگهدارنده‌ی دندان‌ها تحت تأثیر قرار نگرفته، این بیماری قابل درمان است. اما اگر بدون درمان باقی بماند، باعث بیماری‌های پیشرفته‌تری می‌شود که بافت و استخوان زیر ردیف دندان‌ها را نابود می‌کند.

علائم اولیه بیماری‌ لثه می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

• بوی بد دهان به صورت مداوم

• به وجود آمدن فاصله بین دندان‌ها یا افتادن دندان‌های دائمی

• خونریزی زیاد لثه‌ها

• ورم، التهاب، حساسیت و قرمز شدن لثه‌ها

• کنار رفتن لثه از روی دندان‌ها

بیماری‌های دهان و دندان قابل پیشگیری هستند. در ادامه به روش‌هایی برای سالم نگهداشتن لثه و دندان‌ها اشاره می‌شود.

1) نخ دندان بکشید:

حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید. این کار به پاک کردن پلاک و خرده‌های غذا از بین دندان‌ها کمک می‌کند.

2) با برنامه منظمی به دندان‌پزشک مراجعه کنید:

دندان‌پزشک می‌تواند با بررسی لثه و دندان‌ها، علائم اولیه بیماری را تشخیص دهد در نتیجه قبل از پیشرفت، درمان آغاز شده و شرایط حادتر نشود.

3) سیگار را ترک کنید:

سیگار کشیدن یکی از شایع‌ترین علل آغاز بیماری‌های دهان و دندان است. از آن‌جا که سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، مبارزه با عفونت لثه سخت‌تر می‌شود. همچنین اگر روند درمان ورم لثه را طی می‌کنید، مصرف سیگار، مانع از کاهش التهاب لثه می‌شود و طول مدت درمان را افزایش می‌دهد.

4) دوبار در روز مسواک بزنید:

سعی کنید بعد از هر وعده‌ی غذایی مسواک بزنید و حتما حین مسواک زدن روی زبان را هم تمیز کنید زیرا بسیاری از باکتری‌ها بین پرز‌های زبان نفوذ می‌کنند و سلامت لثه و دندان‌ها را به خطر می‌اندازند.

توجه داشته باشید که از مسواکی با اندازه مناسب استفاده کنید.

5) از خمیردندانی که حاوی فلوراید باشد استفاده کنید:

خمیردندانی بخرید که علاوه بر خاصیت سفید کنندگی حتماَ حاوی فلوراید باشد.

6) دهانشویه استفاده کنید:

استفاده از دهانشویه، از التهاب لثه، تجمع پلاک درلثه و پیشرفت عفونت جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، شست و شوی دهان با این مواد دارویی ذرات غذا را، که حتی بعد از مسواک زدن و کشیدن نخ دندان هنوز در دهان باقی مانده‌اند، از بین دندان‌ها پاک می‌کند.

بیماری‌های دهان و دندان قابل پیش‌گیری هستند اما در صورتی که علائم بیماری را نادیده بگیرید، روند درمان بسیار طولانی‌تر خواهد بود پس بهتر است از همان ابتدا سعی کنید نکات مربوط به بهداشت دهان و دندان را دعایت کنید.