۰ نفر

در صد سال گذشته؛

بیشترین افزایش قد متعلق به ایرانی‌ها

۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۲
کد خبر: 306059
بیشترین افزایش قد متعلق به ایرانی‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بر اساس مطالعات بین المللی معتبر بیشترین رشد قد در ۱۰۰ سال گذشته متعلق به مردان ایرانی بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی در جمع رسانه‌ها افزود: میانگین قد افراد بالای ۳۰ سال فعلی در هر ۱۰ سال و در چند دهه گذشته یک و ۲۸ صدم سانتیمتر افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: متوسط قد بعنوان شاخصی برای تغذیه و بهداشت است و با توجه به بهبود تغذیه و بهداشت، قد نیز افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در جوانان ۱۸ ساله کشورمان که در انتهای قرن نوزدهم، بدنیا آمده بودند بطور متوسط قد مردان ۱۵۷ سانتیمتر و زنان ۱۴۸ سانتیمتر بوده است.

وی گفت: در این سال‌ها رتبه قد مردان و زنان ایرانی در میان ۱۹۲ کشور به ترتیب ۱۸۱ و ۱۵۹ بوده است.

حریرچی افزود: متوسط قد مردان و زنان ایرانی که در انتهای قرن بیستم بدنیا آمده اند برای مردان ۱۷۳ و ۶ دهم سانتیمتر و زنان نیز به ۱۵۹ و ۸ دهم سانتیمتر افزایش پیدا کرده است و رتبه قد مردان و زنان ایرانی در میان ۱۹۲ کشور جهان به ترتیب ۶۷ و ۸۸ بوده است.

وی گفت: بطور متوسط قد مردان ایرانی در صد سال گذشته ۱۶ و نیم سانتیمتر و زنان نیز ۱۱ و ۲ دهم سانتیمتر افزایش پیدا کرده است.

حریرچی در خصوص پرداختی‌های سهم دولت و بیمار در تأمین کل هزینه‌ها افزود: سهم دولت و بیمه‌ها در تأمین کل هزینه‌های درمانی مردم برای نخستین بار در ۴۰ سال اخیر به بالای ۵۰ درصد رسیده است.

وی گفت: در ده سال منتهی به شروع طرح تحول سلامت، مجموع دولت و بیمه‌ها حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه‌های بهداشتی مردم را تقبل می‌کردند و در سال ۹۰ و ۹۱ که به کمترین میزان رسید فقط ۳۵ و ۳۳ درصد هزینه‌ها بهداشتی و درمانی مردم توسط دولت و بیمه‌ها تأمین می‌شد و بقیه را مردم از جیب پرداخت می‌کردند.

حریرچی افزود: در سال ۹۳ سهم دولت و بیمه‌ها به بیش از ۴۹ درصد و در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به بیش از ۵۱ درصد و ۵۴ درصد رسیده است.

وی گفت: در سال ۹۵ برای هر یک درصد افزایش سهم دولت و بیمه‌ها در تأمین هزینه‌های کل سلامت و کاهش یک درصدی پرداخت از جیب مردم باید هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان بودجه اضافه تأمین می‌شد.

حریرچی افزود: دولت و بیمه‌ها برای افزایش سطح پرداختی به ۵۴ درصد در مقایسه با ۳۳ درصد سال ۹۱ در مجموع ۲۱ هزار و ۷۴۴ میلیارد تومان بیشتر هزینه کرده اند.