۰ نفر

فوایدی درباره ویتامین «کا» که نمی‌دانید!

۱۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۱
کد خبر: 305301
 فوایدی درباره ویتامین «کا» که نمی‌دانید!

ویتامین K، یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش مهمی در لخته شدن خون (وقتی قسمتی از بدن زخم ‌می‌شود)، رشد و استحکام استخوان‌ها و تنظیم سطح کلسیم بدن دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، بدن برای تولید پروترومبین، که نوعی پروتئین و عامل لخته شدن خون و متابولیسم استخوان است، به این ویتامین نیاز دارد. اگر از داروهایی استفاده می‌کنید که باعث رقیق شدن خون می‌شود، مثل وارفارین یا کومادین، نباید بدون مشورت با پزشک از مکمل‌های حاوی ویتامین K استفاده کنید.

کمبود ویتامین K نادر است (اغلب، نوزادان به آن مبتلا می‌شوند که برای جلوگیری از خونریزی داخل جمجمه، دوز مشخصی از داروی حاوی این ویتامین را دریافت می‌کنند.) اما در موارد محدودی، باعث طولانی شدن زمان بهبود یک زخم سطحی و یا خونریزی بیش از حد می‌شود.

ویتامین K1 که نوع اصلی ویتامین K است، در گیاهان یافت می‌شود. نوع دیگر ویتامین K، K2 است که در موادغذایی گوشتی و تخمیری وجود دارد. علاوه بر این وقتی از طریق مصرف سبزیجات، K1 وارد بدن می‌شود، باکتری‌های روده‌ی بزرگ آن را به ویتامین K2 تبدیل می‌کنند.

فواید ویتامین K

سلامت استخوان‌ها: به نظر می‌رسد که ارتباطی بین کمبود ویتامین K و پوکی استخوان وجود داشته باشد. مطالعات زیادی نشان داده‌اند که ویتامین K برای استحکام استخوان‌ها مؤثر بوده، باعث افزایش تراکم آن‌ها می‌شود، در نتیجه در برابر شکستگی مقاوم‌تر خواهند بود.

تقویت حافظه: افزایش میزان ویتامین K در خون باعث تقویت حافظه در بزرگسالان می‌شود. در یک تحقیق بین افراد بالای هفتاد سال، کسانی که سطح بالاتری از ویتامین K1 داشتند، در گفت‌وگو کردن موفق‌تر بوده و وقایع را بهتر به خاطر می‌آوردند.

سلامت قلب: ویتامین K، باعث افزایش کیفیت متابولیسم قلب و کاهش فشار خون می‌شود. همچنین از رسوب کردن املاح در رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

منابع: ویتامین K1 به وفور در گیاهان سبز مثل کلم بروکلی، جعفری، کلم پیچ، اسفناج، مارچوبه وکاهو یافت می‌شود. از دیگر منابع غنی ویتامین K1 می‌توان به روغن‌های گیاهی، چای سبز،ترشیجات، کدوحلوایی و بعضی میوه‌ها اشاره کرد. منابع ویتامین K2 شامل گوشت، تخم مرغ، سویا، لوبیا و لبنیات می‌شود.

خطرات و عوارض جانبی مصرف ویتامین K: تاکنون عوارض جانبی برای مصرف ویتامین K پیدا نشده اما هر نوع مکملی با مصرف زیاد می‌تواند مضر واقع شده و حتی باعث مسمومیت بشود.

این ویتامین میتواند باعث بهبود عملکرد برخی داروها مانند: داروهای رقیق کننده‌ی خون، داروهای ضد انعقاد خون، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهایی که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شوند و قرص‌های کاهش وزن،شده یا اثرات منفی آن‌ها را خنثی کند.

داروهای رقیق کننده‌ی خون برای جلوگیری از لخته شدن استفاده می‌شوند. اگر خون در داخل بدن لخته شود، با حرکت به سمت مغز یا قلب می‌تواند خطر سکته و مرگ را به همراه داشته باشد. با مصرف متعادل و روزانه‌ی ویتامین K، بدن می‌تواند غلظت خون را به حد متعادلی برساند.

داروهای ضد انعقاد خون اگر در دوران بارداری یا شیردهی استفاده شود، باعث کمبود ویتامین K در نوزادان خواهد شد. مصرف منابع ویتامین K که در بالا گفته شد، می‌تواند از این امر جلوگیری کند.

داروهایی که برای کاهش کلسترول تجویز می‌شوند، در جذب چربی اختلال ایجاد می‌کنند. چربی‌ها برای جذب ویتامین K ضروری هستند پس افرادی که این داروها را مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض کمبود ویتامین K هستند که بهتر است از مواد غذایی حاوی این ویتامین استفاده کنند.

البته لازم به ذکر است کسی که هرکدام از داروهای بالا را طبق تجویز پزشک مصرف می‌کند، باید برای دریافت ویتامین K هم حتماَ با پزشک خود مشورت کند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه بدن مقدار کافی مواد مغذی دریافت می‌کند این است که یک رژیم روزانه‌ی متعادل از میوه‌ها و سبزیجات را برای خود تنظیم کنید. داروها و مکمل‌های حاوی ویتامین حتماَ باید تحت نظر متخصص مصرف شود.