۰ نفر

۶ عارضه مهم سزارین

۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۳:۲۹
کد خبر: 304979

۶ عارضه مهم سزارین

متاسفانه سال‌هاست که زایمان سزارین و تاریخ تولد انتخابی در کشور، رواج پیدا کرده؛ درحالی که عوارض این گونه انتخاب‌ها و تصمیمات ناآگاهانه از سوی مادران و خانواده‌ها، بر مادر و نوزاد کم نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرحناز محمدی سعادت _  عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی درباره عوارض زایمان سزارین گفت: در زایمان سزارین، مادر تحت عوارض ناشی از بیهوشی و چسبندگی بعد از سزارین و گاهی خارج کردن رحم به دلیل چسبندگی جفت، در زایمان‌های بعدی و به طبع نازایی و محرومیت از مادر شدن دوباره قرار می‌گیرد. نوزادان حاصل از سزارین نیز از عوارض کوتاه‌ مدت و طولانی‌ مدت ناشی از سزارین بی‌نصیب نیستند. بیماری‌های تنفسی، دیابت،  مشکلات گوارشی و عوارض دیگر رهاورد سزارین خصوصا سزارین‌های بدون اندیکاسیون است.

وی با بیان اینکه  دردهای زایمانی پیغام تکامل کامل جنین و گذارندان کامل زندگی داخل رحمی را می‌دهند، گفت: در تاریخ تولدهای لاکچری علاوه بر عوارض سزارین، تمام عوارض نوزادان زودرس، ازجمله مشکلات رشد و تکامل را به کودکان آینده این مرز و بوم تحمیل می‌کنیم. این نوع اقدامات ناشی از عدم آگاهی مادران از عوارض و پیامدهای این نوع از زایمان است.

سعادت افزود: قطعا در صورتیکه آگاهی کامل به مادران داده شود، دست به چنین انتخاب‌هایی نخواهند زد. از طرفی تیم درمان نیز با عدم ارائه آگاهی کامل به مادران و چشم‌داشت‌های صرفا مادی در پیش‌آمدن چنین فجایعی بی‌تقصیر نیستند. تحمیل چنین هزینه‌های بدون اندیکاسیون به سازمان‌های بیمه‌گر نیز توجیه اقتصادی ندارد و سازمان‌های بیمه‌گر باید در پرداخت چنین هزینه‌هایی دقت نظر بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه زایمان سزارین در شرایطی که مادران از خدمات مامایی در مراکز مشاوره مامایی بهره‌مند می‌شوند، دیده نمی‌شود، گفت: در این مراکز و دفاتر کار مامایی، مادر از ابتدا برای زایمان طبیعی با ورزش‌های دوران بارداری و زایمان آماده می‌شود. تشویق پدران در همراهی کردن همسران خود در طول بارداری و لحظات زایمان نیز موجب موفقیت در ایجاد اشتیاق به زایمان طبیعی می‌شود.

سعادت در پایان گفت: امیدوارم مسئولین وزرات بهداشت و نیز سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت هزینه‌های بی‌مورد و بدون اندیکاسیون زایمان‌های سزارین دقت‌نظر بیشتری داشته باشند و در آینده شاهد چنین تاریخ‌های لاکچری نباشیم.  همچنین مسئولین نظارت بیشتری بر تیم درمان و بیمارستان‌های خصوصی برای این‌گونه موارد داشته باشند.