۰ نفر

کشف درمان جدید برای سرطان پوست

۵ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۲۲
کد خبر: 303452
کشف درمان جدید برای سرطان پوست

محققان آمریکایی موفق به ساخت هیدروژلی شده‌اند که به صورت موضعی روی پوست قرار می‌گیرد و با هدف قرار دادن تومورهای پوستی، قادر به درمان سرطان پوست است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، شایع‌ترین نوع سرطان پوست «ملانوم» نام دارد. این بیماری از طریق سیستم لنفاوی در سراسر بدن گسترش می‌یابد. شیمی‌درمانی رایج‌ترین روش درمان این عارضه است که عوارض جانبی مختلفی به همراه دارد و می‌تواند سلول‌های سالم را نیز مورد هدف قرار دهد.

محققان برای حل این مشکل راهکاری یافته‌اند. در این روش نانوذرات به بدن تزریق می‌شود و از طریق پالس‌های اشعه ایکس، در محل تومور فعال می‌شوند. این فرآیند منجر به تولید اکسیژن سیگلت (singlet oxygen) می‌شود که قادر به نابودی سلول‌های سرطانی است.

در راستای این پروژه، تحقیقاتی دیگری نیز انجام می‌شود که در آن از طیف مادون‌قرمز برای افزایش دمای نانوذرات طلا استفاده و پس‌ازآن، این نانوذرات باعث نابودی سلول‌های تومور می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد این روش‌ها بیشتر برای تومورهایی قابل‌استفاده است که در عمق بدن قرار دارند و سلول‌های سرطانی پوست معمولاً در سطح بروز می‌کنند. محققان برای حل این مشکل هیدروژلی تولید کرده‌اند که به‌صورت موضعی روی تومورهای پوستی ناشی از سرطان قرار می‌گیرد و نقش شیمی‌درمانی را بازی می‌کند.

در این روش داروهای شیمی‌درمانی مانند پاکلی تاکسل به همراه داروهای دیگر به‌صورت نانوذرات به پوست نفوذ کرده و سلول‌های تومور را موردحمله قرار می‌دهند.

نتایج اولیه این هیدروژل در مدل‌های حیوانی کاملاً موفقیت‌آمیز گزارش‌شده است.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پوست شایع‌ترین نوع در آمریکا محسوب می‌شود و مرگبارترین نوع سرطان که ملانوم نام دارد، سالانه جان بیش از 10 هزار نفر را در آمریکا می‌گیرد. انواع دیگر سرطان پوست ازجمله سرطان سلول سنگفرشی و سلول پایه‌ای نیز از سرطان‌های کشنده پوستی محسوب می‌شوند که تعداد قربانیان آنان کمتر از ملانوم است.

سرطان پوست ناشی از رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست، براثر اشعه ماورای بنفش خورشید است.

نتایج این مطالعه در نشریه‌ای.سی.اس نانو(ACS Nano) منتشر شده است.