۰ نفر

طبیعت چه نقشی در سلامتی شما دارد؟

۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 303047
طبیعت چه نقشی در سلامتی شما دارد؟

حتماً دلیل خوبی وجود دارد که طبیعت بکر و گستره‌های سبز و روح‌انگیز را گاهی بهشت می‌نامند. تحقیقی جدید نشان داده که ارتباط نزدیک با طبیعت برای سلامتی مفید است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تبیان، محققان بیش از 140 مطالعه را بررسی کردند که شامل 290 میلیون نفر از 20 کشور دنیا می‌شد و وضعیت سلامت آن‌هایی را که بیشترین دسترسی را به طبیعت و فضای سبز داشتند با آن‌هایی که کمترین امکان استفاده از طبیعت را داشتند مورد مقایسه قرار دادند.

در این تحقیق تعریفی که از فضای سبز ارائه می‌شد گستره‌ای آباد نشده با گیاهان طبیعی بود؛ مکانی چون پارک‌های جنگلی و فضاهای سبز شهری.

گشتن در طبیعت، سالم تان می کند

به گفته‌ی سرپرست این تحقیق، آن‌ها دریافتند وقت گذراندن یا زندگی کردن در فضاهای سبز طبیعی، فواید گوناگون و قابل توجهی برای سلامتی داشته است.

نتایج نشان داد، دسترسی داشتن به فضای سبز طبیعی از احتمال دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی و عروقی، مرگ زودرس و تولد زودرس کاسته و مدت خواب عمیق را افزایش می‌دهد.

افرادی که نزدیک‌تر به طبیعت زندگی می‌کنند، فشار خون پایین‌تر، ضربان قلب پایین‌تر و استرس کمتری دارند. در واقع یکی از جالب‌ترین یافته‌ها این بوده که قرار گرفتن در معرض فضای سبز به میزان چشمگیری از کورتیزول بزاقی در افراد می‌کاهد که یکی از شاخص‌های فیزیولوژیکی استرس است.

ارتباط طبیعت و سلامتی چگونه است؟

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دسترسی بیشتر و نزدیک‌تری به فضای سبز دارند، سلامت عمومی‌شان در سطح مطلوب‌تری است. هر چند دانشمندان بررسی‌های فراوانی روی مطالعات انجام شده پیرامون ارتباط فضای سبز و سلامت انجام داده‌اند اما هنوز دقیقاً نمی‌دانند علت این ارتباط چیست!

آن‌هایی که نزدیک به فضای سبز زندگی می‌کنند به احتمال زیاد فرصت‌های بیشتری برای فعالیت فیزیکی و بیرون از خانه گذراندن دارند.

ضمناً قرار گرفتن در معرض انواع گوناگونی از باکتری‌های موجود در نواحی طبیعی و بکر می‌تواند به نفع سیستم ایمنی عمل کرده و از التهاب بکاهد.

سرپرست تحقیقات می‌گوید: ما معمولاً وقتی ناخوش می‌شویم سراغ دارو می‌رویم، اما باید بدانیم که قرار گرفتن در محیط‌های سبز و طبیعت، تأثیر غیرقابل انکاری در افزایش میزان سلامت و البته جلوگیری از بیماری‌ها و کمک به درمان آن‌ها دارد.

مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد نقش این تأثیرات مثبت آن‌قدر پررنگ و چشمگیر است که بتوانیم جایگاه بالینی معناداری برایش قائل باشیم.